Saako mallia valokuvata toisen navetassa ja julkaista kuvan kysymättä lupaa navetan omistajalta? Mallin pyynnöstä kuvasin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.05.2009 - 15:41

mitä eläintä kuvasit? Tietty lupa pitää kysyä sekä omistajalta että eläimeltä...

Lisätty: 10.05.2009 - 15:57

jaa... no et kysynyt lupaa, mik set? Oletkhan myös anonyymi joten siinä yksi syy.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 10.05.2009 - 15:51

Kuvasin ihmistä siis, lehmiä oli ympärillä ja ihminen oli keskipisteessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.05.2009 - 16:08

No parasta on että kysyt siltä navetan omistajalta saako näyttää. Saat varmasti oikean vastauksen. Eikä sitten synny jälkipyykkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2009 - 17:11

Et voi kuvata etkä julkaista kuvia kenenkään yksityisomistuksessa olevassa paikassa ilman paikan omistajan lupaa.
Sitäpaitsi et voi mennä ilman lupaa ja ilman suojavarusteita/jalkineita kenenkään navettaan , koska voit viedä sinne jonkun bakteerin mennessäsi. Jokaisen navetan ovella lukee varoitukset!

Lisätty: 10.05.2009 - 23:05

HALOO! Nyt on kysysmys NAVETASTA !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2009 - 19:27

No ei saa, kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen. Kotirauhan piirin kuuluvat myös hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset'

Rangaistavuus ei edellytä, että kuvaaminen tapahtuisi loukkaavasti. Kuvaamisen motiivilla, kuvien sisällöllä tai aiotulla käytöllä ei ole merkitystä.

Lähteet:
www.mansetori.fi/index.php?o...Itemid=654

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 00:47

Lähde: TUTKA Ajan tasalla mediasta (www.tutka.org)

-------------------------------------------------

Kuvauskielto on lailla säädetty
Mimmi Nietula | 18.11.2005

Perustuslain takaama sananvapaus sisältää myös oikeuden kuvaamiseen. Kuvaaminen on sallittua, jollei sitä ole erikseen lailla rajoitettu. Mikään lakia alempi säädös, kuten järjestyssääntö tai käytäntö, ei voi kumota kuvausoikeutta.

Laki salakatselusta (Rikoslaki 24 luku 6 §) määrittelee varsin yksiselitteisesti paikat, joissa kuvaaminen on ilman lupaa kiellettyä. Tällaisia paikkoja ovat kotirauhan suojaamat alueet; asunnot, hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut sekä muut asumiseen tarkoitetut paikat.

Myös julkisilla paikoilla sijaitsevissa pukuhuoneissa sekä käymälöissä kuvaaminen on kielletty.

Kotirauhan suojaamien paikkojen lisäksi kuvaaminen on kiellettyä myös yleisöltä suljetuissa tiloissa, kuten yksityistilaisuuksissa, joihin voivat osallistua vain kutsutut tai esimerkiksi tietyn yhdistyksen jäsenet.

Ravintoloissa tällaisia yleisöltä suljettuja tiloja ovat VIP-huoneet. Muutoin ravintoloissa saa kuvata, jollei kyse ole yksityistilaisuudesta.

Rikoslakiin lisättiin vuonna 2000 kohta julkisrauhasta, joka koskee virastoja, liikehuoneistoja, toimistoja, tuotantolaitoksia ja muita vastaavia tiloja ja niiden aidattuja piha-alueita. Tarkoituksena on taata työrauha, mutta yleistä kuvauskieltoa ei ole. Ihmisen kuvaaminen siellä on rangaistavaa vain, jos alue on yleisöltä suljettu ja jos kuvattavan yksityisyyttä loukataan.

Kuvata saa julkisilla paikoilla

Julkisilla ja yleisölle avoimilla paikoilla kuvaaminen on sallittua. Tällaisia paikkoja ovat torien ja teiden lisäksi asemahallit, tavaratalot, marketit, yleisölle avoimet ravintolat, stadionit ja monet muut paikat.

Vallalla olevasta käsityksestä huolimatta edes ravintoloiden omistajat eivät voi estää kuvaamista tiloissaan, jos ovet ovat kaikille avoinna. Asiakkaansa he tietenkin voivat valita, mutta kuvaaminen ei voi olla ulosheittämisen perusteena.

Journalistiliiton entisen asiamiehen Jouni Tervon mukaan edes pääsymaksu ei poista tilan julkisuutta, jos kaikilla on mahdollisuus ostaa pääsylippu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 05:45

Ota se malli mukaan niin kuvataan makuuhuoneessasi niin voin laittaa levitykseen.Ei kai sinun mielipiteelläsi ole merkitystä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 09:11

Yksityisalueelle ei saa tunkeutua, se on rikos.
Kuvaa niitä "malleja" omassa makkarissasi jos antavat luvan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 23:14

Kuvaa mieluummin omassa navetassasi niin et joudu myöhemmin maksamaan rojaltteja naapurillesi.