minkä kokoisen pihasaunan voi rakentaa ilman rakennuslupaa ? faktaa!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 10.05.2009 - 10:39

Ei ymmärtääkseni minkäänlaista. Kyllä rakennuslupa pitää olla, jos tontille jotain aikoo rakentaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 10.05.2009 - 10:41

Tuolla sitä faktaa.

Lähteet:
www.tts.fi/rakentaminen/rake...uslupa.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2009 - 10:43

Et ilman lupia saa mitään sellaista rakentaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2009 - 11:01

Ei voi minkäälaista aina pitäää kysyä lupa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2009 - 11:07

Lähes kaikkeen rakentamiseen tarvitaan rakennuslupa tai muu viranomaisen hyväksyntä. Rakennuslupa tarvitaan myös sellaiseen korjaus- ja muutostyöhön, joka on verrattavissa rakennuksen rakentamiseen tai laajentamiseen sekä myös käyttötarkoituksen olennaiseen muutokseen. Eräisiin vähäisiin rakennushankkeisiin voidaan hakea toimenpidelupa tai tehdä hankkeesta ilmoitus kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle.
www.ymparisto.fi/default.asp...amp;lan=fi

Selvitä asuin- tai mökkikuntasi rakennusvalvonnasta, minkä kokoisen ja minkä näköisen saunan saat tontillesi rakentaa. Ota selvää myös muista rakentamista mahdollisesti rajoittavista ohjeista ja määräyksistä.

Lisätty: 10.05.2009 - 11:15

Saunanrakentajan blogi löytyi, vaikkakin 2007 vuodelta, mutta kait siitä voi jotain vinkkejä saada:
pihasauna.blogspot.com/2007/...oista.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2009 - 11:19

Faktaa, sitä löytyy vain oman kunnan rakennusvalvontaviranomaisilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.05.2009 - 11:20

Usein kunnan rakennusinsinööriä tunnutaan pidettävän jonki sortin pelottavana mörkönä, jolta ei asioita kysytä, ennen kuin on kysytty kaikkialta maailmasta muilta. Miksi? Asiahan selviäisi puhelinsoitolla. Sitten kun on kuunneltu siskon serkun kaiman veljen faktat ja rakennettu ilman lupaa, niin sitten ovat ongelmat valmiina ja "asiantuntija" sanoo, että minä luulin kun ei 80 vuotta sittenkään tarvittu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2009 - 11:38

Täällä saa rakentaa ovettoman autotllin ilman lupaa,jos ovet laittaa ,pitää olla lupa.myös kasvi huoneen saa rakentaa luvatta,sekä huvimajan.näissä kyllä neliömäärä rajattu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2009 - 15:51

Ei yhtään minkaanlaista, lupa pitää olla kaikkeen rakentamiseen.

Lisätty: 10.05.2009 - 15:52

lupa anotaan, sitä ei suullisesti kysytä.

Lähteet:
faktatieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2009 - 19:19

Hanki todella se rakennuslupa,sitte voit rakentaa minkälaisen haluat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 13:12

nyt kun nämä viemäröinti ja vesi asiat ovat kovassa huudossa, niin tarvitset kyllä likavesijärjestelmän ja ympäristö, sekä rakennusluvat, myöskin naapurin kuulemiset...ja kirjallisena vielä, et heillä ei ole sitä vastaan mitään, et teet piha saunan...mutta kaikkia papereita joita tarvitset saat sieltä kuntasi rakennusvalvojalta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 15:49

Ei saa rakentaa ilman lupaa. sinun tulee kysyä siihen lupa että saatko rakentaa pihasaunan.ei edes puita sais ilman lupaa kaataa omalta pihaltaan siihen pitää olla lupa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 19:14

Oman kunnan rakennustarkastajaan/insinööriin yhteys.
Siirrettävään, esim tynnyrisaunaan ei tarvitse lupaa, mutta jos pohja valetaa, tarvitaan aina lupa ja sekin anotaan kirjallisena, pelkkä puhelinsoitto ei riitä.
Taajamissa ja kaupunkialueella ei saa kaataa puitakaan omalta tontilta, mutta
maaseudulla saa.
Mekin on omalta tontilta kaadettu monia puita, eikä niihin ole lupaa tarvinnut kysellä.