Miksi mun sima on hyvää mutta siinä ei ole hiilihappoa? Tai sitä sihinää? Pitäiskö sen valmistua montakin päivää?

Avainsanat: sima hiilihappo

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.05.2009 - 19:40

Oletkos käyttänyt simaa alkuvaiheessa ensin ämpärissä huoneenlämmössä n. 1vrk kansi tiukasti kiinni, ettei hiilihapot pääse karkuun? Ite oon pullot kiehauttanut ensin isossa kattilassa pesun jälkeen, pullotus jäähtyneenä, ja pulloon laitetaan sokeria hiukka ja rusinoita, joista sitten näkee aikanaan kun ne nousevat pintaan, et sima on valmista, oon jättänyt korkit hiukkasen löysälle ensin ja seuraavana päivänä kiristänyt korkit. Jääkaappiin sen jälkeen. Hapot säilynynnä..., kerrohan sitten, jos olit näin tehnynnäkin, niin täytyypi keksii muit kikkoi happojen säilymiseks/syntymiseks:)

Lisätty: 08.05.2009 - 21:15

Niin kuin yllä sanosin, jotta sitten kylmään jääkaappiin/ kellariin kun on pullotettu, ja paras sihinä tulee lasipulloihin pullotettuna.

Lähteet:
perimätieto

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.05.2009 - 17:09

jos se on hyvää, niin mitä se haittaa jossei siinä oo hiilihappoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.05.2009 - 17:34

Unohditko hiivan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.05.2009 - 18:01

Hiiva / Farinisokeri määrä ei ole oikea. 2-3 pv ja se on valmista. Ehdit vielä hyvin vapuksi, koska siihen on lähes vuosi aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 19:53

Unohdit varmaan hiivan.Sima on valmista 3-4 päivän jjälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.05.2009 - 21:03

Joo, alkuperäinen kysymyksen asettelu on ehkä hieman hassu. Siman tein DanSukkerin sokeripussin kyljessä olevalla ohjeella.
Hiivaa on ohjeessa oleva määrä, oikeastaan pikkasen päälle eli n. 0,5 tl. Olen tehnyt sillä ohjeella siitä pussin kyljestä. Pulloon 1tl sokeria ja rusinoita muutama. Ämpärissä oli 2vrk, kansi oli niin kiinni kuin se nyt itsestään pysyy, en siis teippaillut tai muuten tiivistellyt.
Äitini teki kanssa simaa, ja siinä on ihan sama juttu. Voiko vika olla siinä että pidän pulloja huoneenlämmössä? Paketin kyljessä sanottiin että niinkin voi tehdä (ja että sima tulisi nopeammin näin). Korkit on kiinni, mutta ei tiukasti väännetty. Hiiva ei ole mielestäni myöskään kuollut, vähän on vaahtoa noussut pinnalle, enkä sitä kuumaan laitanutkaan.
Pullot on pesty, ja anopilla testattu tähän käyttöön sopiviksi. Tosin yksi pullo on vanha jaffa-limupullo, jossa rusinat oli heti aamulla pinnassa kun illalla pullotin. (?) Voiko lämpimässä käydä niin että hiiva käyttää sokerin nopeasti loppuun, eikä hiilidioksidia ehdi muodostua nopeasta kypsymisestä johtuen? Ööh, ei kyllä kuulosta kovin realistiselta.
*tahtoo sihi-simaa* :) No, kyllä noita juo noinkin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 22:35

Laitoitko pullotuksen jälkeen vielä sokeria pulloon ennen sulkemista? Mikäli käyminen on loppu ja sokeri kulunut loppuun, niin tämä keino aloittaa käymisen vielä uudelleen, mutta koska korkki on kiinni, niin kuplat jäävät sisälle. Ja sitten kohta kylmään, niin että käyminen loppuu. Siellä ne kuplat sitten odottavat avaamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.05.2009 - 00:22

Laitoin teelusikalliset sokrua pulloihin, mutta ne oli litran pulloja, ja rupesin epäilemään että se oli liian vähän. Lisäsin äsken toiset teelusikalliset ja samantien alkoi käydä sihinä simassa. Eli mulla oli vaan hiivan ja sokerin suhde väärä. Loppu hyvin kaikki hyvin, antaa olla huomiseen niin eiköhän sitä happoakin jo ole tullut :) Kiitos kaikille vastauksista!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2009 - 15:57

Ja vielä lopuksi minunkin kommenttini, kyllä se sima käy aivan yhtä hyvin muovipullossakin.

Lähteet:
oma kokemus