Tupakan vieroituslääke voi aiheuttaa psykoosin kaltaisen tilan? Onko tupakoinnin lopettaminen näin vaarallista?

Tupakan vieroitukseen tarkoitetun varenikliinin käyttöä ei saa lopettaa liian nopeasti, varoittavat oululaistutkijat.

He ovat havainneet, että lääkityksen nopea lopettaminen voi aiheuttaa aiemmin psyykkisesti täysin terveelle henkilölle hallusinoosin. Se on kemiallisesti syntyvä psykoosin kaltainen tila, jossa henkilö kokee aistiharhoja.

www.verkkouutiset.fi/index.p...p;Itemid=7

Tiede Kirjoittanut STT 08.05.2009 12:41

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.05.2009 - 04:20

Poltin nuorempana ( muoti ilmiö ), kun ei ollut enää tuttia minkä suuhun laittaa puhumattakaan aidosta ja originaalista luonnon tuotteesta. Sitten päätin, että turhanpäiväistä hommaa ja lopetin kerrasta poikki ja on pitänyt. Poltin tuolloin noin askin päivässä viikolla ja viikonloppuna sitten pari.
Liiat lääkkeet on aina vaarallisia ja niihin voi jäädä vaikka loukkuun.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.05.2009 - 13:24

Tuo lääke siis aiheuttaa pahemman riippuvuuden kuin tupakka?
Lienee siis helpompaa lopettaa se tupakointi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 08.05.2009 - 13:26

no enpä mie ainkaan tukeudu lääkkeisiin enkä muihinkaan poppakonsteihin jos itse aion irtautua tupakasta.
Pitänee ihan suoraan itse hoitaa homma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 13:32

Kyllä aikanaan kun lopetin tupakan polton noin 20 vuotta sitten, kokeilin noita nikotiini purukumia, mutta niistä ei ollut mitään hyötyä, vain vahinkoa, sillä ne imivät kaikki paikat hampaista irti.
Ainut oikea konsti on lopettaa tupakan poltto ilman mitään poppakonsateja, eli aski pöydälle ja antaa olla siinä eikä pistä sieltä mitään suuhun sen jälkeen.
Olin siihen asti polttanut 3 askia vuorokaudessa ja siitä se katkesi kuin kanan laulu, eikä ole mieli tehnyt sen jälkeen lainkaan moista sontaa suuhun laittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.05.2009 - 13:51

Samoin ajattelen minäkin, että jos lopetan, niin en siihen apuja hanki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 13:51

Lopetin kertaheitolla tupakoinnin 9 v sitten.
En tarvinnut laastareita, purkkaa, hypnoosia tms avuksi.
On varmaan monen muunkin lääkkeen lopetuksessa , täytyy vähentää lääkettä pikkuhiljaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 14:02

ei ole vaarallista. on vain tupakoimatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 14:24

siinähän sinulle yksi tapa päästä eläkkeelle,,syö niitä tabuja viikko ja lopeta syöminen kun alkaa taas järki pelata ,aloita tabujen syöminen..muutaman kerran menet lääkärille töttöröö ,niin eiköhän eläkepaperit tule,mahdollisesti tupakkakin unohtuu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 15:43

Eiköhän ole parempi tuollaiset lääkkeet jättää kokeilematta ja pahimpaan tupankatuskaan imeskellä Sisuja tai muita vahvoja pastilleja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 18:55

Kaikilla lääkkeillä on potentiaalisia sivuvaikutuksia, jotkut niitä saa, useimmat ei. On hyvä, että on useita vaihtoehtoja ja myös useita apukeinoja meillekin, jotka niitä tarvitsemme. Tuomitseminen ei auta eikä tsemppaa ketään, ehkä sitten moralistin omaa itsetuntoa kohottaa?, en tiedä. Jokainen joka yrittää päästä tupakasta eroon miltei keinolla millä hyvänsä, on hatunnoston arvoinen ja jokainen polttamatta jäänyt tupakka on voitto sinänsä. Itselläni nikotiinipurkka tarjosi tarvitsemani tuen. Olen entinen tukakoija.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.05.2009 - 19:09

Outo juttu, tupakointi on vaarallista. Siitä luopuminen lääkkeillä on vaarallista. Mitä ihmettä ihmiset kohta uskoo ja uskaltaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 21:18

Nykyään kaikessa on omat riskinsä.Eihä nikotiini purkastakaa apua oo,kerra kokeilin.Aikani sitä natustin ja niksat vaa ylty,pakko se oli sit mennä tupakalle.Kaipa se paras keino on lopettaa kertalaakista tai pikkuhiljaa vähentämäl,ken irti tahtoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2009 - 11:03

ei se lopettaminen helppoa ollut 8 v ilman kessutteluu..mutta vieläkin tulee mieleen, et käväsenpä tupruttamas ja unissa kessuttelen useinkin, mutta iso helpotus, kun huomaankin sen vain olevan unta, joten ei lääkkeillä irti, vaan suomalaisella sisulla...pastillilla tai asenteella...