Mitä pohjatutkimuksilla on selvitettävä ennen rakennustöiden aloitusta?

maanrakennustyöt

Avainsanat: maanrakennustyöt

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.05.2009 - 23:59

Maaperän laatu, pohjaveden korkeus, missä kallio ym. luulisin...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.05.2009 - 00:41

Radon

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 01:35

Pohjatutkimukset ennen rakennustöiden aloitusta on määritelty hyvin tarkasti laissa:

B3 SUOMEN RAKENTAMISMÄÄRÄYSKOKOELMA Ympäristöministeriön asetus.
www.finlex.fi/pdf/normit/17075-B3s.pdf

Pientalorakentamisen ohjeet löytyvät paikallisen kunnan tai kaupungin rakennustarkastajalta. Esimerkiksi Turussa ohjeet olivat v.2005 tällaiset:
turku2011.fi/public/download...B6AE566%7D

Vastaavaa työnjohtajaa edellyttäviä rakennustöitä ovat varsinaisen rakentamisen lisäksirakennushankkeeseen liittyvät kaivaminen, täyttäminen, louhiminen, paalutustyö sekä rakennuksen purkaminen.

Pohjakatselmus pidetään, kun rakennuksen perustamiseen liittyvät kaivu-, louhinta - taipaalutustyöt on tehty ennen maapohjan vahvistus- tai täyttötöitä. Katselmuksessa tulee ollakäytettävissä perustuspiirustusten lisäksi pohjarakennussuunnitelmat.

Pohjatutkimuksella selvitetään rakentamisessa ja rakennuksen suunnittelussa tarvittavat lähtötiedot rakennuspaikasta ja sen maaperästä.

Pohjatutkimuksessa ei selvitetä pelkästään maaperäolosuhteita, vaan tarpeen mukaan mm. maanpinnan korkeudet, kasvillisuus, olemassa olevat rakennukset ja rakenteet, olemassa oleva viemäröinti ja johdot, yms.

Pohjatutkimusraportti sisältää lisäksi asiantuntijan kannanoton kunkin kohteen suositeltavasta perustamistavasta sekä muista maarakennustöistä.

MITÄ POHJATUTKIMUS SISÄLTÄÄ
-rakennuspaikan kartoitus ja pintavaaitus
-maakairaukset ja näytteenotto ( harvoin omakotitalo työmaalla )
-maanäytteiden tutkiminen laboratoriossa ( harvoin omakotitalo työmaalla )
-pohjavesihavainnot
-kalliokairaukset ja -näytteenotto tarvittaessa
-viemäreiden ja johtojen kartoitus
-korko, sidotaan katutason TSV kanssa , lattiapinnan taso
- vesi- ja viemäriliittymän korot

Tässä tutkimukset ja määräykset suppeasti esitettynä pähkinän kuoressa. Vastaava työnjohtaja vastaa kaikesta rakennustyömaalla ja hankkii tarvitavat selvitykset yhdessä suunnittelijan kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 03:33

ONTTOPOHJA ANTOI AIKA TYHJENTÄVÄÄ TIETOA, MUTTA EI ILMEISESTI OLETTANUT SINUN OLETTAVAN ALOITTELIJA. MIELESTÄNI KANNATTAA ALOITTAA NAISTÄ:
-YLEISKAAVA?
-ASEMAKAAVA?
-HAJA-ASUTUSALUE?
-MAHDOLLINEN RANTAKAAVA-ALUE?

Rakennusmääräykset vaihtelevat kunnittain,myös kaava-alueittaininkin, ja siksi sinun ihan ensiksi kannattaa ottaa yhteyttä ko rakennuskohteen sijaitsevassa kunnassa (kaupunggissa) (hallitsevan rakennustarkastajan / ympäristövstaavan) puoleen. Kaikissa pykälissä (rakennuspuoli) lopuksi kun kuitenkin lukee: (Ellei paikallinen viranomainen toisin määrää.)
Viranomaiset rakennusasioissa ovat maksettuja yhteiskunnan meille tarjoamia yleispalveluta, ja niitä ja heidän"ammattitaitoaan" meidän kuuluu käyttää.

P.S. Kysy ekaks, niin ei tarvii sit kinata.

Lähteet:
Kokemusta on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 06:18

ensimmäinen pohja tutkimus on kun ostaa tontin katselee sen tontin silmä määräisesti minkä laatuiset perustukset sille rakennukselle pitää tehdä.tämä on kustannuksia ajatellen kaikkein tärkeintä,,tämän voi tehdä ammattitaitoinen rakennusmestari,,insinöörit ei siihen yleensä kykene,maallikoista puhumattakaan

Lisätty: 08.05.2009 - 06:21

tontti kun on ostettu toimii onttopohjan mukaan,mutta jos ei tee ensin minun neuvon mukaan ,talo on ontolla pohjalla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 09:23

Pelkistettynä; pohjatukimuksen avulla voitaan valita "rakennelman" perustamistapa.