Onko kellään kokemuksia liftauksesta Suomessa? Mihin kannattaa varautua? Minkälaiset paikat parhaita kyydin saamiseen? Mielellään ei "ei kannata" vastauksia, sillä aion liftailla jokatapauksessa.

Liftausta Suomessa.

Lisätty: 07.05.2009 - 21:17

Oletan että "elämänsä pilaaja" vastaaja ei lähde matkaseuraksi, olisi 2 peukaloa pystyssä ja teltassakin olis tilaa... ; )

Lisätty: 07.05.2009 - 21:27

Lisättäköön sen verran, että jos työt eivät tule esteeksi, niin tämä reissu toteutuu. Lähinnä ympäri Suomea "kavereita katsomassa" tyyppisenä.

Lisätty: 08.05.2009 - 16:44

Kiitos kaikista vastauksista, neuvoista ja rakentavista kommenteista.

Juu, olettaisin, että nuo isot tiet etelässä ovat ongelmaisimmat. Matka olisi tarkoitus aloittaa Helsinki-Turku etapilla, josta sitten Jyväskylään. Mutta tuo valtatie saattaa heittäytyä ongelmaksi. Nuo vinkit huoltsikoista ja rekkakuskeista olivat oivallisia!

Avainsanat: suomi suomea ympäri liftaus liftari suomessa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Eme
Vastattu: 07.05.2009 - 20:54

Minä olen joskus aikoinaan jonkin verran liftaillut.
Ei ole itselleni koskaan ainakaan mitään huonoa kokemusta tullut. päin vastoin.
On saanut tutustua hyvin mukaviin ja mielenkiintoisiin erilaisiin ihmisiin.
Jopa ystävänkin saanut liftaamisen kautta.
tietysti se on aina vähän riski puuhaa.Koskaan ei voi tietää minkälaisen tyypin kyytin joutuupi.
Minulla on siis käynyt ilmeisesti aina hyvä tuuri
Parhaiten ja turvallisimmin saa minusta liftattua keski sekä pohjois-suomessa.
siellä ottaa helpommin kyytiin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 07.05.2009 - 20:57

Rohkea olet jos liftata aiot näinä humalaisten ja hörhöjen aikana. Minun neuvoni että unohda koko homma niin ei käy pahemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.05.2009 - 21:10

Jokaisella täysijärkisellä on oikeus pilata elämänsä ja olla välittämättä neuvoista. Tee se vain ihan itse ja nauti itse myös seuraukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.05.2009 - 21:23

Ehkä te miehet olette paremmin turvassa liftatessanne, joten jos uskallat niin siitä vaan. Eivät taida olla kovin hanakoita ottamaan miesliftaria kyytiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 22:52

Lycka till,nykyaikana liftata,kyllä ennen vanhaan hyvään aikaan tuli liftailtua,mutta ei silloin ollut hörhöjä ym.Ilman ironiaa tms.voithan kokeilla,mutta en usko kyytiä tulevan,ihmiset ei ole enää kovin rohkeita ottamaan ventovierasta tien/kadun poskesta autoonsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 22:53

minun mielestäni sinun kannattaa liftat pikkuteitä, niin ainakin saa pysähtyä, kun moottoritiellä taas ei saa pysähtyä...laitatko sitten reissustasi tietoa, kun sen olet tehnyt , et miten meni...oikein paljon onnea reissuun...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 22:53

Itse olen liftannut viimeksi varusmiehenä, eikä kyytiä saanut moneen tuntiin. Oli aika tylsää roikkua tien poskessa neljäkin tuntia, kun ohi meni tuhatmäärin autoja.
Kyytiin olen ottanut liftarin, Israelilaisen nuoren miehen, n.25 vuotta sitten. Sen jälkeen en muista liftareita nähneeni.
Tyttärelleni maksaisin vaikka taksikyytin Inariin, mieluummin kuin päästäisin liftaamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 23:32

Enpä kyllä tohtis liftata nykypäivänä..ainakaan jos issekseen oisin liikenteessä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 00:44

Varusamiehiä olen kyydinnyt, en pimuja tai reppureita. Eli hanki alokasasu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 01:26

Vaikeata nykypäivänä Suomessa, ei moottoritieliittymissä vaan pienemmillä teillä tai paikoissa missä pääse ensin jutteleman, pidä ulkoasu "normaalina", selkeä lappu minne menossa, yksin ehkä helpommin kuin kaksi miestä, ei liikaa matkatavaraa, ei sateessa, naiskuskit ehkä parhaita (reiluumpia) - jos uskaltavat, rekkakuskit sympaattisia. Ole rehellinen ja avoin, mutta ei liian rasittava.
Nuoruudessa hyviä kokemuksia jopa Suomesta, liftannut Tukholmasta Köpikseen.
Vaikka ehkä hankalaa, mutta yritä silti, voi tulla paljon keinutuolissa muisteltavia kokemuksia ja paljon muuta.

Lisätty: 08.05.2009 - 10:56

Sairaan huonossa sekä hienossa autossa voi olla sairas kuski ; )
Sanoisin, että merkillä on sittenkin väliä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 02:52

Nykyään harrastus on loppunut. 60-70-luku oli alan kulta-aikaa. Itse olen varmaan joskus armeija aikana liftannut ja taisi silloinkin olla naapuri kassun poikia. Joskus -70-luvulla ottanut jonkun solttupojan ja tytön kyytiinkin. Nyt en ole aikoihin nähnyt tienvarressa muita kuin poliisi setiä. Sitten vei auton....meinaan varas, niin en niitäkään enää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 06:26

jos olet nainen,joka rekkaparkilta saat kyydin

Lisätty: 08.05.2009 - 06:35

jos olet mies niin liftaa aina eri busseihin jos joku sattuis ottaan kyytiin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 08:25

Parasta paikkaa en tiedä.Menet vain tien poskeen ja nostat peukun pystyyn.Liftaamisessa on aina omat vaaransa,ei tiedä,minkälaisen pervon kyytiin joutuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 08:58

nykyisin ei uskalla ottaa ketään kyytiin,voi olla ansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 09:39

en tiedä.. en itse liftaa enkä ota kyytiin liftareita:(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 09:52

Liikun aika paljon tienpäällä, mutta en ole enää vuosiin tavannut liftareita. Ennen oli joitain ulkomaalaisia lapun kanssa, missä luki määränpää.
Suosittelen sellaisia huoltiksia, missä pysähtyy turisti/rekkaliikenne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 18:47

nuorempana liftailin useaankin otteeseen. sitten tuli se viimonen keikka jota en soisi kellekkään.
olen Gristallin kanssa samoilla linjoilla, meitä on moneen junaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2009 - 09:36

Lycka till, kun kerran riskejä haluat ottaa.
Itse en taas liftaria mukaan ottaisi, siinäkin on riskinsä.

Lisätty: 10.05.2009 - 09:38

varusmiehiä olen vuosikymmeniä sitten ottanut kyytiin.