Kela ei hyväksynyt kolmen lääkärin minulle kirjoittamaa sairaslomaa? Mistä lisää lausuntoja ja keneltä?

Olen ollut sairaslomalla/työkyvytön lääkärien lausuntojen pohjalta syksystä 2008 alkaen.
Nyt hain keväällä työkyvyttömyyseläkettä Varmasta, ja se tietenkin hylättiin ja annettiin valitus aika päätökselle 13.5.2009 mennessä. Olen ollut lisäkokokeissa eri lääkäreillä ja tämän pohjalta kävin lääkärillä toissa päivänä ja sain työkyvyttömyys/sairasloman lausunnon toistaiseksi työkyvytön. Ennestääm minulla on kahden lääkärin sairasloma toistaiseksi ja vuoden loppuun. Kela ei nyt hyväksynyt lääkärien kirjoittamia sairaslomia? Sairaspäiväraha oikeutta jäljellä elokuuhun 2009, jolloin 300 päivää tulee täyteen. Nyt en saa rahaa mistään. Mitä teen? Lisälausuntoja mutta mistä ja minkälaisia? Olen kysynyt Kelasta ja nekään eivät tiedä? Eläkkeen käsittely jumissa?En ole työkykyinen omasta enkä lääkärieni mielestä? Joku teistä varmaan törmännyt samaan?

Lisätty: 07.05.2009 - 19:57

Erilaisia tutkimuksia suoritettu koko ajan eri hoitolaitoksissa ja lääkäreillä. Lausuntoja kuulema lisää ja potilaskeromuksia, joita on toimitettu jo ainakin mapillinen. Tuomaritkaan ei osaa neuvoa, on kysytty. Odottakaa...siis....mitä?

Avainsanat: kuntoutustuki koulutustuki työkyvyttömyyseläke varma sairasloma

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.05.2009 - 03:26

Vaikeaa tuntuu olevan. Nyt Kela ja Varma riitelevät tietysti siitä, että kuka maksaa, mitä maksaa ja kuinka kauan? Toinen toistaan kokeilevat ja sinun hermojasi siinä sivussa tietysti. Kuulin kerran eräältä lääkäriltä, että Kelalle toimitettavat lääkärin todistukset ovat ns. arvaus todistuksia. Lääkärit Kelassa tekevät sinun lausuntosi ja lääkäriesi lausunnoista omassa mielessään uskottavia tai epäuskottavia. Jos on vähänkin epäillys olemassa, että sinut voidaan saada vaikka parsimalla kokoon ja pääsi ruuvattua takaisin paikoilleen sinusta voitaisiin tehdä vaikka elävä muumio Egyptin pyramidiin. Kunhan sinut vain saadaan työelämään takaisin keinolla millä hyvänsä. kuntoutustuki minuakin arveluttaa, jos epäonnistut siellä niin lääkärin todistusten ja sairastelujen rumpa alkaa taas alusta (uusi 300 päivää ilman sairaspäiväraha korvauksia todennäköisesti ). Varmalle tehtävä valitus voi kestää vaikka kaksi vuotta ja tulla pumerangina takaisin. Oikaisu vaatimus olisi kai se nopeampi tapa, niin ja Kelalle myös. Lääkäriin pitäisi mennä yleensä mielummin teho-osaston kautta, siten että käy Kelassa ekaksi ambulanssilla paareilla kannettuna sanomassa, että: Nyt menen sairaalaan teholle. Ne kuulema uskovat paremmin sinun sairautesi todeksi. Sairaalassa ei sitten saa pyörtyä, ennen kuin ensiapulääkäri tekee Kelalle sinusta ilmoituksen todistuksen kanssa. Lääkärien mukaan sairaala on velvollinen sen tekemään sinun puolestasi. Jos ei onnistu, niin kutsu potilasasiamies apuun ja soita varmuuden vuoksi tuomarillesi mikä on tilanteesi. Kyllä tuntuu siltä, että ne kaikkein suurimman mielenterveys ( sairaus ) hoidon tarpessa olijat ovatkin pöydän takana?

Lisätty: 08.05.2009 - 03:30

Taitavalla oli minusta hyvä ehdotus: Hanki lakimies ja tehkää lääkärien lausuntojen pohjalta valitus sosiaalivakuutus lautakuntaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 07.05.2009 - 20:30

No jos nuo viisaatkaan ei osaa neuvoa, niin tuskin meistäkään kukaan sitäkään vähää.
Lääkärithän ne lausunnot antavat. Vaikea on sanoa miksei Kela hyväksynyt, onko varmasti kysymys samasta diagnoosista? Maallikon on paha puuttua asiaasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 20:36

Jos et sairausloman jälkeen pysty palaamaan töihin, ilmoittaudu työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi viimeistään seuraavana päivänä sairauspäivärahan loppumisesta. Näin voit saada peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea toimeentulon turvaamiseksi, kun odotat päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestäsi. Jos olet työttömyyskassan jäsen, haet ansiopäivärahaa omasta kassastasi.
www.kela.fi/in/internet/suom...enDocument

www.varma.fi/Varma/fi-FI/default.htm

Kelan päätöksistä ei kannata yleensä valittaa, koska se voi kestää vaikka kuinka kauan, pitää pyytää kielteisestä päätöksestä oikaisuvaatimus, sen saa nopeammin.

Lisätty: 07.05.2009 - 21:09

Tarkoitin, että parempi on pyytää oikaisuvaatimus päätöksestä kuin tehdä valitus, valitus voi kestää tosi kauan.
ps. oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 07.05.2009 - 20:52

Minulla alkoi myös sairasloma syksyllä ja 300 päivää tulee täyteen elokuun lopussa.
Kela ei aluksi hyväksynyt minun lääkärin kirjoittamaa sairaslomaa koska minulle oli kirjoitettu a-lausunto.
Lääkärit kirjoittivat tämän takia sitten b-lausunnon joka sitten on kelvannut ihan tähän päivään saakka ja todennäköisesti tuleekin kelpaamaan elokuun loppuun.
Sitten pitäisi hakea väliaikaista sairaseläkettä..Saas nähdä miten käy.
Mutta en ole minäkään tähän asti ihan ongelmitta tuon asian kanssa selvinnyt.
Vähän pelottaa että miten käy kun pitäisi väliaikaiselle sairaseläkkeelle siirtyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 20:53

Itsellä kokemusta kelan päätöksestä.Valittamalla sain päätöksen muuttumaan itselle oikeaksi. ja kyllä kannattaa valittaa päätöksestä johon on kela käyttänyt mielivaltaa.Hanki lakimies ja tehkää lääkärien lausuntojen pohjalta valitus sosiaalivakuutus lautakuntaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 21:00

Työkyvyttömyyden täytyy usein kestää monta vuotta ennen kuin eläke heltiää. Epävirallisesti lääkäri saattaa paljastaa kauanko ko. sairauden täytyy kestää, ennen kuin Kela alkaa uskomaan, että olet todella työkyvytön. Selkävaivoissa tämä aika on noin viisi vuotta.
Jos kyse on tapaturman aiheiuttamasta vaivasta, niin ei ehkä kannata mennä "kokeilemaan", josko pärjäisi työssä, vaikka lääkäri niin ehdottaisikin. Jos olet päivänkin työssä, niin vaivasi muuttuu "kulumaksi" ja tapaturmakorvaus loppuu.
Tämä on tietysti täyttä arvailua, mutta näinkin on käynyt.
Odottaminen tarkoittanee sitä, että käyt hakemassa heinäkuussa uuden sairaslomatodistuksen ja jatkat kuntoutustuella niin kauan, että Kela "kyllästyy".
Siihen voi mennä ne viisi vuotta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.05.2009 - 21:17

Ei omakohtaista kokemusta, mutta tiedän muutamia selkäsairaseläkeläisiä alle 50 vuotiaita, jotka ovat eläkkeellä ollessaan parantuneet niin hyvin, ettei heidän kaltaisiaan metsätyömiehiä omassa metsässään eiole työmailla näkynyt. Eräskin oli kehunut kävelleensä 28 km lintumetällä yhtenä päivänä.
Olisi ainakin silloin ennen kelan lääkäreiden pitänyt olla kriittisempiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 22:18

kyllä kannattaa valittaa ja joskos vielä yrittäisit saada lisää vain niitä b lausuntoja...kysy sieltä kelasta josko pääsisit työkykyarviontiin..ystäväni oli sellaisessa ja kela maksoi sen nyt hän on työkyvyttömyyseläkkeellä, voit myöskin saada eläkeyhtiöltä kieltäviä vastauksia niin valita vain, ja aina kun saat jotain lappusia lääkäriltäsi niin lähetä niitä jälkikäteen sinne kelaan tai vak.yhtiölle..toivottavasti saisit nuo asiat kuntoon...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 08:28

Kelan päätöksestä voi valittaa,mutta harvoin se menee läpi vaikka sinulla olisi kuinka monta lääkärin lausuntoa.Kela kun kerran tekee päätöksen,se ei hevin sitä muuta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 09:13

Jostain kelan sivulta luin talvella,nyt en löytänyt,sitä sivua.Kun olet hakenut työkyvyttömyys,eläkettä,ja sulta loppuu kelan korvaus,täytyy ilmoittautua työnvälitys toimistoon,työn hakijaksi,vaika olet sairas,sieltä saat päivä rahaa täksi väliajaksi,kun kela ei maksa,ja eläke ei vielä ole valmis,Eli sinne työttömyys korvaus jonoon,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 09:59

Kela on syvältä.Laittaa valitukseen liitteen missä isolla maininta "SUOSITELLAAN, ETTÄ EI HYVÄKSYTÄ"
Itse tappelin yli 3 vuotta ja voitin!! Viimeinen hylkäävä päätös tuli kun olin ollut jo eläkkeellä 7 kk.
Nautin eläkepäivistä.

Lähteet:
Oma kokemus