Miten pääsen Sikstuksen kappeliin Vatikaanissa? Onko sinne sisäänkäynti Vatikaanin museoista vai Pietarinkirkon puolelta?

Avainsanat: rooma italia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.05.2009 - 17:32

Sixtuksen kappeli on Vatikaanin palatsin pääkappeli.Vieraat saavat kulkea museoissa vain yhteen suuntaan.Kannattaa keskittyä yhteen kokoelmaan tai valita valmis reittiehdotus.Reiti on merkitty värein,joita seuraamalla voi kulkea museoiden läpi.Reittien pituus vaihtelee 1½-4tuntiin.Pitkää käyntiä suunnittelevien kannattaa varata runsaasti lepoaikaa.Säästä voimia Sixtuksen kappeliin ja Rafaelin huoneisiin;ne ovat 20-30min.kävelymatkan päässä ovelta,jos matkalla ei pysähdy katselemaan taidetoksia.
Mun mielestä siellä(siis Roomassa)ei ole koskaan hiljaista,museoon on aina pitkä,pitkä jono,ehkä aamusta aikaisesta kannattaa hommata itsensä Vatikaanin museojonoon.
Samoin kannattaa tutustua jo etukäteen esim.taidekokoelmiin ja paikkojen historiaan,niin saa kaikesta enempi irti ja voi nauttia näkemästään.
Sixtuksen kappeli on mun mielestä(jos voi sanoa)henkeäsalpaava taideteos,varsinkin jos ottaa selvää tietää taiteilijan elämästä ja esim.työskentelytavoista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 07.05.2009 - 15:51

Se on siellä vatikaanin museossa ja sinne kannattaa mennä keskiviikkona klo 12.00. Silloin siellä on usein hiljaista koska paavi puhuu pietarin kirkon pihalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 17:37

Museoiden puolelta ja vaikkapa syksyllä myöhään, niin eo jonoja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 19:30

Museooon mennään Vatikaanin muurien pohjoispuolella olevasta ovesta. Lähimmät metrot ovat Ottaviano San Pietro ja Cipro (Musei Vaticani), joista on n. kymmenen minuutin kävelymatka. Sunnuntaisin museo on kiinni, paitsi kuukauden viimeisenä sunnuntaina, jolloin sinne pääsee ilmaiseksi. Silloin museo on auki 9.00-14.00 ja sisään pääsee 12.30 asti.
Aukioloajat ovat muuten 9.00-18.00 ja sisään pääsee klo 14.00 asti. Tässä tämän vuoden aukioloajat: mv.vatican.va/2_IT/pages/z-I...rario.html Museoon on kilometrin jonot kiinniolopäivän molemmin puolin ja jonotus saattaa kestää silloin parikin tuntia.
Kannattaa siis mennä vaikka tiistaina. Ainakaan nyt viime tiistaina ei ollut jonoa juuri nimeksikään koko päivänä, kuten ei keskiviikkonakaan.
Sisäänpääsymaksu on 14 € hengeltä. Yli 65 vuotiailta 8 €.

Vatikaanin puutarhaan pääsee tutustumaan opastetuilla kierroksilla, jonne varauksen teossa hotellit auttavat mielellään. Puutarhakierros kestää kaksi tuntia ja maksaa 30€. Hintaan sisältyy kuulokkeet, joista kuulee oppaan puheen.
Kierroksia järjestetään kaksi kertaa viikossa, tiistaisin ja lauantaisin.
Täältä näet kuvia puutarhasta ja tekemään ehkä varauksenkin jos Italia taipuu. Kierrokselle vaaditaan passi mukaan, museoon ei.
Puutarhaan mennään samasta ovesta kuin museoon, mutta sinne ei tarvitse jonottaa, vaan jonon saa ohittaa ja näyttämällä vartijalle voucheria, pääsee sisään. Puutarhakierroksen lippukassa on toisessa kerroksessa, josta myös ryhmä lähtee.
Tässä kuva sisäänkäynnistä, joka on se vaatimattomampi ovi, ulos tullaan tuosta komeammasta oikeanpuoleisesta. www.panoramio.com/photos/ori...098442.jpg

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 08:52

Sinne pitää varata aika.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 09:43

Ei Sikstuksen kappeliin vierailuun mitään varausaikaa tarvita, mutta kuten edellisissä vastauksissa on käynyt ilmi, aikaa kuluu jonotteluun päästäkseen tähän kuuluisaan kohteeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2015 - 10:25

Museooon mennään Vatikaanin muurien pohjoispuolelta (on toisella puolella muuria kuin Pietarinkirkon aukio).
Sunnuntaisin museo on kiinni, paitsi kuukauden viimeisenä sunnuntaina, jolloin sinne pääsee ilmaiseksi (mutta tällöin tungon voi olla valtava).
Museoon kannattaa ostaa INTERNETISTÄ pääsylippu, tälllöin pääset jonon ohi ja voit vältää tunnun jonotuksen. Älä jätä ostamista paikanpäälle; erilaiset kaupustelijat myyvät tätä 33e-45e kun intenetissä se maksaa 16e +4e varausmaksu.
Museoon sisäänkäynnin jälkeen ennen museoon menoa kannattaa ottaa sisätilojen kartta ja jättää turhat kannettavat laukku säilytykseen (käsitin että takkia ei saisi jättää mutta tungin sen repun sisään ja pääsin näin sisävaateilla vapain käsin kiertämään).
Kannattaa tutustua jo etukäteen taidekokoelmiin ja paikkojen historiaan, niin saa kaikesta enempi irti ja voi nauttia näkemästään sekä ottaa vesipullo mukaan.
Matkan varella ovat kahvila ja jonkinlainen ravintola mutta ne ovat museokierroksen loppupäässä.

Lähteet:
Oma matkakokemus