mikä on tietokanta-ajuri

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.05.2009 - 10:52

Vaikeaa on lyhyesti kertoa
Ohjelmanpätkä jonka avulla haetaan kysytyt tiedot isosta tietokannasta.
Googlella löytyy satoja esimerkkejä ja selostuksia
oppimateriaalit.internetix.f...idc_toimii
virtuoosi.pkky.fi/materiaali.../perus.htm
www.cs.helsinki.fi/u/laine/t..._ohje.html

Kuten Windowsissa käytetty ODBC
ODBC ja tietolähteet
Koska ODBC (Open DataBase Connection) on edelläolleen perusteella ohjelmisto, joka huolehtii kyselyiden kohdistamisesta tietokantoihin, on sillä myös käyttöliittymä, jossa tietokannat sille osoitetaan. Tämä käyttöliittymä löytyy Windows 95:n, 98:n ja NT 4.0:n ohjauspaneelista. Sen nimi on ODBC32.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.05.2009 - 11:29

Ohjelma joka osaa yhdistää tekemäsi ohjelmakoodin ja käyttämäsi tietokannan siten, että voit teoriassa vaihtaa taustalla olevan tietokannan muuttamatta ohjelmakoodiasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 12:17

Iso ohjelma,joka osaa yhdistää muut ohjelmat tietokantaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 12:44

Tietokannanhallintajärjestelmät pitävät tietoja yllä tietokantainstansseissa, joita
usein kutsutaan vain tietokannoiksi. Odbc-ajurit ovat yhteydessä järjestelmien kautta instansseihin ja muodostavat sovellusten saataville tiedon lähteen, joka on sovelluksen käytettävissä. Yksinkertaisimmissa tapauksissa, kuten tekstitiedostoissa, erillistä tietokannanhallintajärjestelmää ei tarvita kytkeydyttäessä esimerkiksi tekstitiedostoihin odbc-ajurin avulla.

Yhtä hyvin odbc:tä voi käyttää sovelluspalvelin, joka siirtää www:n kautta tulevat
tietokantakutsut tietokannanhallintajärjestelmälle tämän avoimen rajapinnan vä-
lillä. Odbc:n tuki ei rajoitu pelkästään relaatiotietokantoihin, vaan saatavissa on ajurit tekstitiedostoillekin. Microsoft Officessa Access-tietokantoja voidaan siirtää toiseen ympäristöön, kuten www-selaimmiin juuri tietokanta-ajurin avulla. Java-maailmassa odbc:tä vastaa jdbc (java database connectivity), joka mahdollistaa java-ohjelman ja tietokannan kommunikaation.

Odbc:n välityksellä tietokanta-ajurien avulla voidaan yhdistää myös SQL- ja Oraclen tietokantoja.

Lähteet:
Yrityksille ohjelmoimani projekteihin liitettyjen tietokantojen toiminnan suunnittelu tehtävät

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 13:12

no mulla on sama juttu ku Gristalilla Iso ohjelma,joka osaa yhdistää muut ohjelmat tietokantaan.