kaupparyhmittymillä on erilasia sisäsiä liikeideoita-miksi? kerro esimerkki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.05.2009 - 12:43

Niillä on salaisia ja yhteisiä myyntikonsepteja eri tuotteille. Niin salaisia, etten ole huomannutkaan. Jätin siis ostamatta kaikki.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.05.2009 - 00:49

Sisäiset on salaisuus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 00:58

Esimerkiksi:
Kilpailuvirastossa on poikkeuslupahakemus K -lähikauppa, K -market, K -supermarket, Citymarket ja Anttila -ketjujen perusvalikoimiin kuuluvien tuotteiden vähittäishintojen ketjukohtaisen yhteishinnoittelun toteuttamiseksi sekä muiden myynti- ja toimitusehtojen, ostohintojen ja muiden ostoehtojen yhdenmukaistamiseksi.

Hakija:
K-kauppiasliitto ry
Kesko Oyj

Hyöty:
Ketjusopimuksen mukaan kauppias harjoittaa vähittäiskauppaa itsenäisenä yrittäjänä. Kesko toimii K-ryhmän keskusliikkeenä ja K-kauppiasliitto K-kauppiaiden ammatillisia etuja valvovana järjestönä. K-kauppiaat ovat Keskon perusosakkaita ja K-kauppiasliiton jäseniä. Kauppiaalla on oikeus samoilla perusteilla kuin muillakin samaan ketjuun kuuluvilla kauppiailla saada Keskon tarjoamat ketjuyhteistyöhön liittyvät edut ja palvelut. Kauppaehdot määräytyvät erikseen ketjun ja kauppiaan suoritteiden pohjalta.

Kauppiaat hankkivat vähittäiskaupoissa myytäväksi tarkoitetut tavarat joko Keskosta varasto-ostoina (varastokauppa/-myynti) tai suoraan valmistajilta. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa laskutus tapahtuu pääsääntöisesti Keskon kautta (laskutuskauppa/-myynti). Tällöin Kesko vastaa tavarantoimittajalle kauppiaan veloista siinäkin tapauksessa, että kauppias todetaan maksukyvyttömäksi. Ilman kauttalaskutusta tapahtuvia suoraostoja arvioidaan olevan noin 5 prosenttia kauppiaan kaikista ostoista. Loppuosa jakautuu tasan varasto- ja laskutuskaupan välillä.

Hintayhteistyöllä on kilpailun kannalta myönteisiä vaikutuksia tilanteessa, jossa samaan ketjuun tai yhteistyöryhmään kuuluvat elinkeinonharjoittajat hankkivat hyödykkeitä yhdessä ja mainostavat hankkimiaan tuotteita yhteisissä ilmoituksissa. Yhteistoiminta vähentää tarvittavia resursseja ja tuottaa sitä kautta yhteistyöhön osallistuville elinkeinonharjoittajille kustannussäästöjä. Yhteistoiminta antaa myös pienille yrityksille mahdollisuuden markkinoida tuotteitaan samoilla edellytyksillä kuin suuret yritykset. Yhteistoiminnan johdosta kuluttajien ja muiden asiakkaiden etsintäkustannukset alenevat.

Ostoyhteistyöllä päästään yleensä suurempiin ostovolyymeihin ja sitä kautta mittakaavaetuihin, muun muassa alhaisempiin ostohintoihin, parempiin alennuksiin ja ostajalle edullisempiin kauppa- ja toimitusehtoihin. Tavaraerien kasvaminen mahdollistaa sen, että sekä kuljetuksia että varastointia pystytään rationalisoimaan. Yhteisostojen seurauksena yksittäisiä kauppatapahtumia on vähemmän kuin ilman yhteistoimintaa, jolloin ostoprosessista - tavaroiden tarjoamisesta, tilaamisesta, laskutuksesta ja reklamaatioista - aiheutuvia kokonaiskustannuksia pystytään pienentämään. Kaikkien näiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta jakelukustannukset alenevat.

Tukkukaupan rahti-, varastointi- ja jakelukustannukset alenevat ketjun kauppiaiden yhteistoiminnan myötä. Ketjun ostoyhteistyöhön kuuluu olennaisena osana toimiva ja tehokas logistinen järjestelmä, joka takaa sen, että oikea tavara kyetään toimittamaan oikeaan paikkaan ennakolta sovittuna aikana. Ketjun valikoimissa olevien tuotteiden tasainen tilausvirta ja suuret myyntivolyymit mahdollistavat keskitetyn ja tehokkaan kuljetustoiminnan parhaalla tavalla järjestettyjen eräkokojen seurauksena. Välivarastointi jää lyhyeksi eikä kuljetuseriä tarvitse jakaa pienempiin osiin. Yleisesti tämä johtaa siihen, että varastojen kierto on nopeaa.

Lyhyesti sanottuna siis suuren tukkukaupan antamat tuote, myynti, markkinointi, varasto, kuljetus, logistiikka ja yhteinen hintaetu kamppanjoissa, sekä markettejen ja kauppojen laskutuksen kierrättäminen tukun kautta tarjoaa kustannussäästöä ja tuottaa voittoa, kuin mitä yksittäisen kaupan oman materiaalihallinnon kulut olisivat.

Lähteet:
Olen toiminut Keskon myynti, markkinointi ja materiaalitoimintojen teknisenä toteuttajana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 12:28

Hyvät tarjoukset.Muu on kauppiaiden välinen salaisuus.