Vieras
Kysytty: 06.05.2009 - 20:41

Noo mitä ne venttiilit sitten meinaavat?

esim.1,2 16v

 
  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Käyttäjien valitsema paras vastaus

Vastattu: 06.05.2009 - 20:45

fi.wikipedia.org/wiki/Nelita...timoottori

siinäpä sinulle havainnollista perustietoa


  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.05.2009 - 20:57

Imu ja pako venttiilit.No moottori ei oikein toimi ilman niitä.


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 01:38

katso itse auton venttiilit alakuvassa:
www.eurovulk.fi/images/black...ent150.jpg



  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 12:38

Imu-ja pakoventtiilit.Mene tutkimaan asiaa www.motonet.fi


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2009 - 17:45

Perusmoottorissa on 4 sylinteriä ja kussakin sylinterissä 2 venttiiliä, joista toinen on ns. imuventtiili ja toinen pakoventtiili. Venttilien asentoja säädetään ns. nokka-akselilla, joka sijaitsee moottorin päällä venttiilikopan alla. Nokka-akseli pyörii hammashihnan tai ketjun välityksellä ja saa voimansa moottorin (kampi-)akselin päästä. Venttiilien ajoitus on tärkeä, jotta se aukeaa tai sulkeutuu oikeassa vaiheessa. (Jos hammashihna hajoaa, niin useimmissa moottoreissa männät lyövät venttilikoneiston hajalle ja seuraa kallis remontti.) Periaatteessa vain toinen venttiileistä on kerrallaan auki tai molemmat kiinni riippuen siitä, mikä 4-tahtimoottorin vaihe on kyseessä.
Kun imuventtii on auki, se päästää sylinteritilaan bensan ja ilman sekoitusta, ja venttiilin sulkeuduttua sytytystulppa sytyttää seoksen palamaan ja laajetessaan kaasuu painaa mäntää eli antaa tehoa moottorin kampiakselille. Kun kaasu on palanut, niin palokaasut poistuvat pakoventtiilin auettua ja männän työntäessä palokaasuja pakosarjaan ja edelleen pakoputkistoon.
Kun moottori käy isoilla kierroksilla, niin venttiilin kautta ei pääse riittävästi bensan ja ilman seosta sylinteriin, niin joskus keksittiin lisätä sylinterien määrää: tehtiin moottoriin joka sylinteriin 2 imu- ja 2 pakoventtiiliä eli näitä moottoreita alettiin kutsua 16V-koneiksi. (Joissain Volvoissa on 5-sylinterinen kone, jolloin niissä on 20V-moottori. Joissakin autoissa on jopa 5 ventttiiliä per sylinteri). Käytännössä lisäventtileillä (16) saadaan moottorista enemmän tehoa kuin vastaavan kokoisesta moottorista, jossa on 8V. (8V ei siis ole sitten sama juttu kuin V8). Noissa 16V-koneissa on yleisesti kaksi nokka-akselia (ns. DOHC-kone) ja samat venttiilt eivät avaudu samaan aikaan, vaan lisäventtiilin toiminta kuten venttilien yleensäkin on moottorin kierrosnopeudesta riippuva.


  Ilmoita asiaton vastaus
Tämä kysymys on suljettu, mutta voit edelleen vastata siihen. Et kuitenkaan tienaa pisteitä vastauksestasi tähän kysymykseen.

Vastaa kysymykseen

Rekisteröidy vastataksesi kysymykseen. Rekisteröityminen on nopeaa ja helppoa!

Rekisteröidy

Oletko jo rekisteröitynyt? Kirjaudu sisään
You may login with either your assigned username or your e-mail address.
The password field is case sensitive.

Ohjeita vastaajalle

  1. Vastaa esitettyyn kysymykseen.
  2. Kysy itseltäsi: "Auttaisiko vastaukseni kysyjää?"
    Jätä vastaamatta, jos vastaus tuohon kysymykseen on "ei".
  3. Noudata Napsun sääntöjä.
  4. Pyri antamaan selkeitä ja perusteellisia vastauksia.
  5. Älä oleta, että kysyjä tietää kysymyksen aiheesta yhtä paljon kuin sinä.
  6. Kirjoita itse omat vastauksesi. Viittaa lähteeseen, kun lainaat tekstiä.
  7. Voit antaa kysyjälle vinkkejä vastauksen löytämiseen, vaikka et itse tietäisikään suoraa vastausta kysymykseen.
Pieni hetki, sivua ladataan.