mikä on räätälöity ohjelma

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.05.2009 - 12:25

Tietty kaupallinen ohjelma, jossa on yleensä vakio-ominaisuudet, mutta joka muutetaan ohjelman ostajan (käyttäjän) toiveiden mukaisesti muuttamalla joitakin piirteitä tai lisäämällä siihen jotain toimintoja.
Esim. yritys, joka hankkii tavanomaisen palkanlaskentaohjelman, voi saattaa haluta siihen lisäominaisuudeksi vaikka förskotin, etukäteismaksun, mahdollistavan piirteen.
Ohjelmien räätälöinti tulee ostajalle yleensä kalliiksi, eli räätälöity ohjelma maksaa paljon enemmän kuin perusversio. Lisäksi sen ylläpito ja muuttaminen esim. palvelinversioiden muutosten yhteydessä tulee kalliiksi.
Ohjelmien räätälöinti ei tarkoita ohjelman asetusten muuttamista tai asennuksen aikaista konfiguraatioiden tekemistä. Lisäksi räätälöinnillä ei yleensä tarkoiteta kokonaan tiettyyn tarkoitukseen tehtyä (uutta) ohjelmaa, vaan perusohjelman muokkaamista asiakkaan tarpeisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.05.2009 - 12:22

Tietokoneohjelmoinnin hallitseva henkilö ohjelmoi yrityksen tarpeisiin rakennetun uuden ohjelman tai muuttaa ohjelmointikielen avulla jo käytössä olevaa ohjelmaa. Ohjelma voi olla esimerkiksi edessäsi oleva selain, rakennusalan erikoisohjelma tai joku tietokantaohjelma, jossa on käytössä yrityksen omat tiedot. Tyypillisiä räätälöityjä ohjelmia ovat esimerkiksi materiaalihallinnon ohjelmat, joihin on liitetty yrityksen tiedot esim: palkkalaskenta, tuotannonohjaus, myynti, markkinointi, varasto, budjetti, taloushallinto, suunnittelu, lähettämö ja mahdolliset etäyhteydet yrityksen muihin tehtaisiin tai tytäryhtiöihin yms. Yrityksen käyttöön voidaan rakentaa myös internet tekniikoita hyväsi käyttäen intranet ja extranet ympäristöjä, joihin on rajatut oikeudet yrityksen henkilöstöllä ja sen yhteistyökummppaneilta. Nykyaikana ohjelmointi kielinä toimivat esim.visual c++, python, java ja erilaiset visual tyyppiset ohjelmointikielet, joihin on yhdistetty nopea tietokantojen ohjelmointi kieli eli SQL. SQL-tietokannat toimivat isoissa yrityksissä erilisillä tietokantapalvelin ympäristöinä, joista on yhteydet yrityksen muihin palvelimiin.

Lisätty: 06.05.2009 - 12:28

Ohjelmointikielet ovat formaaleja kieliä, joita ohjelmoijat käyttävät tietokoneen ohjelmointiin. Kullekin ohjelmointikielelle on olemassa joko kääntäjä, joka ennen ohjelman suoritusta muuntaa kirjoitetun ohjelman konekielelle tai jollekin välikielelle, tai tulkki, joka on ohjelmointikieltä ohjelman suorituksen aikana tulkitseva ohjelma. Nykyisin tulkin ja kääntäjän raja ei ole enää niin selkeä kuin aikaisemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 13:57

Henkilöhohtaiseen käyttöön suuniteltu

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.05.2009 - 13:59

Jos sinun jumppaohjaajasi tekee sinulle ihan sinua varten tietynlaisen jumppaohjelman, sekin on räätälöity ohjelma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 14:32

Sanontaa on yleisesti käytetty johonkin tiettyyn tilanteeseen tai tietylle henkilölle vartavasten suunniteltu ohjelma. Niinkuin räätäli tekee puvun mittojesi mukaisesti, niin räätälöity ohjelma ottaa huomioon asiakkaan tarpeet. Ohjelma voi olla muutakin kuin tietokoneen käyttöön liittyvää, se voi olla vammaisille tarkoitettu retkiohjelma, työyhteisön ongelmien käsittelyyn tarkoitettu työnohjausohjelma tai polvileikkauksesta toipuvan iäkkään potilaan kuntoutusohjelma keskitalvella.
Sanonta sopii moneen kohteeseen, on siis rikasta suomenkieltä.