mitä ero on monopoliasemalla ja yksinoikeudella? Uusi suomenkielen sanakirja kuvailee molemmat täsmälleen samoilla sanoilla..

Avainsanat: monopoli monopoliaseam yksinoikeus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.05.2009 - 10:33

Termejä taidetaan käyttää aika ristiin ja vähän vaikea niihin on selkeää määritelmäälistä eroa löytääkään.

Joissain tapauksissa kuitenkin sellainenkin löytyy, esimerkiksi 'Patentti on viranomaisen antama määräaikainen yksinoikeus keksinnön käyttämiseen elinkeinotoiminnassa' kun taas Monopoli on tilanne, jossa markkinoilla on vain yksi tietyn palvelun tai tuotteen tarjoaja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.05.2009 - 10:27

Jos se niin on ,sitä ei olis tarvinnut edes kysyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.05.2009 - 10:48

Samaltahan nuo kuulostavat, mutta kuten vähäviisas vastasi, kyllä niissä erojakin löytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 11:00

Yksinoikeus tarkoittaa oikeutta nimeen, tavaramerkkiin, julkaisemiseen, edustamiseen, tietyn tuotteen myyntiin tms. ilman että kukaan muu saa tehdä samoin ilman yksinoikeuden omistajan lupaa. Näitä yksinoikeuksia (exclusive rights) on maailma pullollaan. Yksinoikeus perustuu yleensä patentti- tai muuhun rekisteröintioikeuteen.
Monopoliasema tarkoittaa markkinoiden toimintaa, jossa ei välttämättä ole ainoastaan yhtä palvelujen tai tuotteiden tarjoajaa, vaan yhdellä toimijalla on niin vahva asema, että se yksin pystyy määräämään esim. tuotteiden hinnan ja välillisesti vaikuttamaan markkinoiden ja ihmisten toimintaan (ja usein keräämään kohtuuttoman suuren voiton). Esimerkiksi Microsoftilla on jonkinlainen monopoliasema, joka lienee kuitenkin murtumassa, kun Linux yleistyy. Monopolit ovat markkinoiden toiminnan kannalta yleensä haitallisia, mistä syystä kilpailuviranomaiset (nykyään yhä useammin myös EU:n komissio) pyrkivät rajoittamaan esim. yrityskauppoja, jotka saattavat johtaa siihen, että jokin yritys saa tietyllä toimialalla liian määräävän aseman.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.05.2009 - 11:26

Siis näinkö että minulla on yksinoikeus ukkooni ja hän on monopoliasemassa minuun nähden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 12:38

Tahtoisin aseman (vaikka pienenkin), jossa olis paljon Monopolia (miel. parempaakin) yksinoikeudella minulle ;}

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 15:51

no sit ne on sama sana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 16:08

Monopoli-pelissä yritetään saada mahdollisimman monta kiinteistöä haltuun. Tällöin yhdellä pelaajalla on kaupungissa monopoliasema, eli hän voi kerätä maksuja ja vuokria kaikilta pelaajilta. Näin tapahtuu liike-elämässäkin. Joku yritys, esim. Valio on melkein monopoliasemassa maidontuotannon kanssa Suomessa. Se on ostanut lähes kaikki pienmeijerit alaisuuteensa, eikä yksityisiä meijereitä juurikaan ole. Mitä nyt Ingman siinä vähän vielä sinnittelee.
Yksinoikeus on taas omistajalähtöinen oikeus tiettyyn asiaan tai toimintaan. Esim. musiikissa tätä oikeutta yritetään pitää omistajilla, tosin se on vaikeaa. Kaikella taiteellisella tuottamisessa jollakin taholla on aina yksinoikeus kappaleeseen tai sävellykseen. Esityskorvaus maksetaan sitten oikeudenomistajalle.
Liike-elämässä yksinoikeus voidaan antaa esim. maahantuontiin, käyttöön tai tuotantoon liitttyvinä rajoituksina.
Molemmissa on kysymys yksinoikeudesta, mutta oikeuden muodostuminen tapahtuu eri lähtökohdista käsin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 16:44

Ei mitään eroa sillo ne kiummatki on samanlaisía tietosanakirja puhuu aina TOTTA!