kuinka monta vuotta kissa on ollut ihmisen ystävä

Avainsanat: kissa ystävät

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.05.2009 - 18:03

Ranskalaiset arkeologit ovat löytäneet Kyprokselta todisteita kissan kesyyntymisestä yli 9 500 vuotta sitten. Arkeologit löysivät kissan ja ihmisen luurangot samasta haudasta, mikä viittaa siihen, että kissaa on saatettu pitää kotieläimenä. Kissat eivät myöskään ole kotoperäinen laji Kyproksen saarella, joten luultavimmin ihmiset ovat tuoneet ne sinne.[5]

Akseli Gallen-Kallela, Akka ja kissa, 1885.
[muokkaa] Kissat mytologiassa
Egyptin mytologiasta löytyy runsaasti viittauksia kissoihin. Kissoja esittävää taidetta ja kissojen muumioituneita jäänteitä on löydetty 4 000 vuoden takaa.[5] Kissoja pidettiin kotieläiminä, ja ne olivat myös hedelmällisyyden symboli.[6] Muinaisessa Egyptissä kissan tappamisesta sai kuolemantuomion.[

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Kissa

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 05.05.2009 - 18:31

Ikuisuuden, kuten onttopohjaoy : n vastauksesta käy ilmi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 18:46

Kyllä on ollut hyvin pitkään,mutta en osaa sanoa miten pitkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 18:47

Alusta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 20:11

ei yhtäkään mun kanssa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 20:32

ystävyydestä en menisi sanomaan, mutta yhteiseloa on harjoitettu jo tuhansia vuosia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 23:02

Mikä ystävä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 09:52

Jo luolaihmisillä oli arkeologisten tutkimusten mukaan kissaeläimiä lemmikeinään.

Lähteet:
Tieteen Kuvalehti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 11:48

Kyllä kissa on varmaan jo ollut faaraon aikaan. silloin oli niitä erikoisia rotuja. jostain olen joskus katsonut siitä jutusta, oliko joku kissan Historia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 15:51

Aika pitkään ja on vaarmaan vieläki