mikä on ison pääoman yritysmuoto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.05.2009 - 17:53

Oma pääoma on se osa yrityksen varoista, joka kuuluu omistajille. Toinen pääoman laji on vieras pääoma, joka on velkaa. Omaa pääomaa voi ajatella myös käänteisesti: se jää jäljelle, kun yrityksen omaisuuden arvosta vähennetään velkojen määrä.

Omaa pääomaa pitää olla riittävästi, jotta yritys ei mene konkurssiin. Riittävä oma pääoma on myös edellytys sille, että yrityksellä on varaa maksaa osinkoa.
Ison pääoman yrityksellä on siis laajennusvaraa ja se ei mene yhtähelposti konkurssiin kuin pienen pääoman yritykset. On toki myönnettävä, että iso pääoma sisältää taas suuremman rahallisen riskin, jos se menee esimerkiksi konkurssiin.

Lisätty: 05.05.2009 - 18:48

Tarkennuksen vuoksi mitä mikin tarkoittaa:
Yrityksen perässä oleva lyhenne OYJ kertoo siitä, että kysymyksessä on melko iso osakeyhtiö, joka on julkisen kaupankäynnin kohteena. Tällaisen pörssiyrityksen osakepääoman pitää olla vähintään 80 000 euroa. Julkista osakeyhtiötä koskevat tiukemmat ilmoitusvelvollisuus-, valvonta- ja vakavaraisuussäännökset kuin tavallista osakeyhtiötä. OYJ-lyhenteet ilmestyivät1990-luvun lopulla hyväksytyn uuden osakeyhtiölain myötä.
Mutta on olemassa myös suurella pääomalla toimivia kansainvälisiä yrityksiä ja siellä vallitsevia yritysmuotoja, joita meillä ei ole käytössä. Yleensä näistä ei käytettävästä pääomasta ole olemassa tarkkaa tietoa edes verottajalla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 05.05.2009 - 17:57

Mieleen tulee nyt lähinnä osakeyhtiö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 18:10

OYj

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 09:55

Osakeyhtiö.