Kuuluuko mielestäsi kirkko ja politiikka yhteen.Kovan hälyn on Isä Mitro saanut aikaiseksi.

Mielestäni hänen paikkansa on kirkko eikä politiikka.Tuntuu oudolta kun kirkon mies on niin paljon julkisuudessa.Kumpaa hän oikein haluaa,kikkoelämää vai siviilielämää?

Avainsanat: kirkko ja politiikka isä mitro

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 05.05.2009 - 11:55

Ei missään nimessä. Kirkolla ja eduskuntatalolla molemmilla on omat politiikkansa, viljelköön kumpikin tahollaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.05.2009 - 11:57

ei kuulu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 12:04

Isä Mitro voisi olla ihan hyvä poliitikkonakin (ainakin hauskempi ja viisaampi kuin useimmat nykyiset), kirkkoa siihen on ihan turha sotkea. Jos (ja kun) hän politiikkaan ryhtyy, ei hän siinä roolissa ole kirkon edustaja eikä 'kirkon mies'.

Kyllähän poliitikoillakin saa ja pitäisikin olla omat vakaamuksensa, eivät ne estä yhteisten asioiden hoitamista. Joka tapauksessa hän on selvempi tapaus kuin tuuliviirit joidenka vakaamus on se millä kulloinkin enemmän ääniä saa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 12:07

Tässä tapauksessa oli kyse .Ortodoksi kirkosta,ei luterilaisesta.Mun mielestä on rajoittumisesta kyse jos kieltää,ihan sama pappi tai sika farmari niitä asioita hoitaa,Pappi voi pyytää ylhäältä apua,vaikka sieltä ei tule apua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 12:08

Ei todellakaan kuulu minusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 05.05.2009 - 12:09

Molemmissa puhutaan vakavalla naamalla satuja. Puhuja itsekkin tietää, ettei puheessa ole siteeksikään totuutta.
Joten nehän on kuin paita ja peppu ja sopii hyvin samoille höpöttäjille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 12:30

Mitä Isä Mitro haluaa lienee hänen asiansa, jos hän tosissaan ryhtyy politiikkaan, uskon hänellä olevan paljon paremmat edellytkset kuin monella nykyisistä 'alan ammattilaisista'

- ortodoksikirkko tuskin mitenkään liittyy tähän asiaan, todella paljon aktiivisempia ovat esimerkiksi Helluntaiseurakunnan jäsenet -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 12:31

Nykyaika vatii kirkonmiehiltäkin avarakatseisuutta,eikä se pahaa tee meille muillekkaan kuolevaisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 12:34

En ymmärrä kuinka tuosta asiasta on niin suuri juttu tehty, Suoemn eduskunnassa on aina ollut pappeja edustajina, on varmaan nytkin.
Mitro on atraktiivinen ihminen, on tehnyt kirkon asialle paljon hyvää. Ei tosin ole politiikassa toiminut aiemmin vaikka on muutoein osallistunut yhteiskunnan ilmiöiden ruotimiseen.
Kyllä EU-vaaleissa on todella monta muuta joiden ansiot ovat = 0!!!
Moraali Mitrolla on korkea, ei aiankaan heti ole puoluetta vaihtamassa jos valituksi tulee (kuten eräät...!!).
Kyllä näen Mitron Brysselissä mieluummin kuin uimarin ... tai jonkin missin tai puolueesta toiseen hyppivän naisytrittäjän!
En kanna huolta siitä ketä valitaan kunhan vaan se jota äänestän, pääsee.

Lisätty: 05.05.2009 - 12:35

Ei Mitro kirkkoa ole menossakaan edustamaan, se nyt on selvää.

Lähteet:
omia mielipiteitä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 12:35

Rajatapauksia on (ollut) muitakin; taannoin kinasteltiin saavatko esim. poliisit tai sotilaat äänestää / olla poliittisesti aktiivisia. Onhan tuolla parlamentissa muitakin hameniekkoja ja eikös Mitro ole luopunut jo periaatteistaan, hänellä oli kravatti...
P.S. Kirkko instituutiona (eri lahkoineen) tulisi erottaa myös koululaitoksesta. Hoitakoon tahollaan oman käännytystyönsä ihan vapaasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.05.2009 - 12:57

Ei todellakaan pitäisi kuulua yhteen..missään tapauksessa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 14:29

Isä Mitrolla on ihan samanlainen oikeus olla politiikassa mukana kuin kellä tahansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 14:41

Miksi Isä Mitro ei saisi osallistua politiikkaan, onhan siellä muillakin siviiliammatti, sitten ei kukaan opettajakaan saisi osallistua , pysyköön koulussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 19:00

Sivulliset tuntuvat olevan kaikkein suvaitsemattomampia. Hyvä Mitro ihmisen puolella , riistoa vastaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 21:59

hieman pidin asiaa ensin outona, mutta onhan politiikkassa jos jonnin moisia ammatinomaavia, niin miksei sitten kirkon miehiäkin...ainakin kristillisdemokraateis on pappei joten ois kait voinut isä mitrokin olla politiikassa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 16:28

Kirkon piirissä työskentelee vakaumuksellisia kristittyjä. En näe mitenkään kristinuskon vastaisena kantaa huolta yhteisistä asioista EU:ssa. Isä Mitro on valveutunut puhuja ja hyvä keskustelija, jonka soisin pääsevän edustamaan maatamme kansainvälisestikin. Hänellä on varmasti kokemusta ja näkemystä siitä, miten yhteisiä asioita on ajettava, Suomen näkökanta huomioiden , eteenpäin