mikä on korni?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.05.2008 - 15:26

Sanan "korni" syntyhistoria on seuraava:
Joskus 1800-luvun alkupuolella erään amerikkalaisen ratsuväenosaston kornetinsoittaja otti sotilasleirissä pikkaisen pirtua ja sammui nuotion vierelle, mutta ennen sammumistaan hän oksensi - suomeksi sanottuna yrjösi - kornettiinsa. Aamulla tuli hälytys. Miesparka hyppäsi ylös, tempaisi soittimen käteensä ja puhalsi merkkisoiton, jolloin yrjöt lensivät torvesta lähellä seisovan kapteenin rinnuksille. Siinä oli sotilailla naurussa pitelemistä. Mies sai kuulemma raippoja ja kaksi viikkoa arestia.

Tapauksen seurauksena kaikkia kornetinsoittajia alettiin vähitellen kutsua korneiksi ja heistä ryhdyttiin keksimään kaikenlaisia juttuja samalla tapaa kuin nykyään kerrotaan ns. basistivitsejä. Mutta aikojen saatossa nimitys on muuntunut, ja nykyään sanalla "korni" kuvataan kaikkia hullunkurisesti, naurettavasti tai muuten lapsellisesti käyttäytyviä henkilöitä tai hullunkurisia, naurettavia ja lapsellisia tekoja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.05.2008 - 18:19

Hyvä historia edellisessä vastauksessa.

Nykymerkitys riippuu tietysti paljon asiayhteydestä, mutta useasti sanalla on negatiivinen sävy ja niinpä korni käytös ymmärretään lähinnä, noloksi, öykkärimäiseksi, epähienoksi tms.

Lähteet:
korneja kokemuksia korneista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2008 - 14:37

negatiivinen, usein röyhkeä käytös