Kutooko kukaan enää itse mattoja kangaspuilla?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.05.2009 - 10:52

Kyllä, tosin viime aikoina muuta kuin mattoja.
Kevätlomalla laitoin maalla kangaspuihin kaitaliinakankaan. Siihen tuli kuteeksi itse aikoinaan kehräämääni pellavalankaa (rohdin), suunnittelin mallin itse (jo aikaa sitten) ja nyt toteutin projektin.
Lopputulos on mielestäni hieno.
Kangaspuilla kutominen on hyvää "terapiaa", näkee työnsä jäljen erilailla kuin esim. jokapäiväisen työnsä jäljen. En ole katunut yhtään sitä että aikoinaan kävin kotiteollisuuskoulun kudontalinjan.

Kysyjän kommentti

Kiitos. Sekin taitaa olla katoavaa kansanperinnettä, joten on hyvä että sinä olet osana pitämässä sitä yllä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.05.2009 - 16:04

En ole ikinä kutonut mattoja kangaspuilla, haluaisin kyllä kokeilla. Äitini on erilaisilla Kansalaisopistoilla käynyt kutomassa mattoja. :) Ihan hienoja on tullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 16:14

ei, mut se on kyllä kivaa puuhaa, oon joskus kokeillut :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 17:24

joskus muutamakymmenkiloa sitten kudoin parit muovimatot...silloin kun vielä kauppiaat jakoi muovikasseja ilmaiseksi, tuli nekin kierrätettyä...harmi vain nekin jo kaatopaikkalla hajonneinna..eivät oleet ikuisia netkään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.05.2009 - 17:30

Aika vähiin on mattojen kutominen mennyt nykyaikana. Jossain kansalaisopistoilla käyvät jotkut kutomassa. Harvemmalla on enää tiloja kangaspuille. Vaatisi melkein oman huoneen. Ja kerrostaloissahan se nyt ei onnistu mitenkään. Joskus lapsena mummoni opetti sitä minulle ja kokeilinkin. Oli kyllä mukavaa puuhaa. Jos olisin omakotiasukas varmaan kutoisin mattoja, ja muutakin mukavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 17:34

Äitimuorini oli hyvin innokas kutoja, mutta nyt on jo myynyt kangaspuut toiselle innokkaalle ja mattoja on olemassa hänen varastot täynnä, joita riittää varmastikin vielä toisillekin kun aika tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 18:46

Sekin kuuluu tulevaisuudenhaaveisiini. Minulla on kolmet kangaspuut, kaikki kasalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 20:22

en ole kutonut, mutta haluaisin kokeilla. tilanpuute taitaa olla yksi ongelma. aina kun ei tule tuolta maalta lähdettyä kansalaisopistoon naputteleen kangaspuita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 21:13

Kyllä silloin nuorena tuli kudottua mattoja äidin apuna.
Nyt ei enää tule kudottua. Kyllä se olisi ihan mukavaa vielläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 21:44

Itse en ole ikinä kutonut mattoja,äitini ja anoppini ovat kutoneet,mutta kyllä matto muotikin on muuttunut toiseksi,kuin ennen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 10:57

Kyllä kutoo ja minäkin haluaisin kutoa,mutta ei ole mahdollisuutta.