Prosessorin käskyjakso

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.05.2009 - 11:22

”Rinnakkaisuus” (concurrency) on tyypillinen piirre reaaliaikajärjestelmissä.
Useita ohjelmia (prosesseja) ajetaan ”yhtä aikaa” vaikka vaikka tietokoneessa olisi vain yksi prosessori.

Tietokoneissa, joissa on moniprosessorinen järjestelmä, ohjelmia ajetaan aidosti rinnakkain.
Vaikka prosessori voi suorittaa kerrallaan vain yhtä ohjelmaa, tilanne saadaan näyttämään ja tuntumaan siltä, kuin useita ohjelmia suoritettaisiin ”yhtä aikaa”.
Tämä johtuu siitä, että prosessori pystyy suorittamaan käskyjä suurella nopeudella, verrattuna ulkopuolisen systeemin (esimerkiksi ihmisen tai säädettävän prosessin) aikaskaalaan verrattuna.
Prosessoriaikaa voidaan siksi jakaa vuorotellen eri prosessien kesken.
Input ja output oheislaitteille on suhteellisesti erittäin hidasta prosessorin aikaskaalalla. Myös tämän takia prosessorin ei kannata antaa odottaa i/o:n valmistumista vaan prosessori voi suorittaa sillä aikaa muita ohjelmia.

Tietokone pystyy siis antamaan välittömiä vastauksia yhtä aikaa ympäröivän maailman aikaskaalassa useisiin eri inputeihin

Lähteet:
kuuluu opetushallituksen alaisen järjestelmänvalvojan koulutusohjelmaan

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 04.05.2009 - 11:18

Mikähän on kysymys?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.05.2009 - 11:23

tarkoitan mikä on käskyjakson toiminta perinteisellä tavalla, liukuhihntekniikalla, supersklalaari periaatteella..?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 11:40

Käskyjakso kulkee ylemmältä alemmalle tasolle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.05.2009 - 11:51

joojoo, mutta kerroppa käskyn jakson toiminta noilla kolmella eri tavalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 13:52

Ei mikään simppeli kysymys, enkä tiedä, mitä kysyjä hakee oikeasti takaa (vastausta kotiläksyihin?). Mutta jos vastaan lyhyesti:
Käskyjaksossa on useita prosessorin kellojaksoja. Perinteisessä käskyjaksossa haetaan peräkkäin: käsky, sen tulkinta, laskettavat luvut, operaattorit ja lasketaan tulos ja viedään se johonkin. (Lisäksi tarkistetaan mahdollisia keskeytyksiä jne.). Mielestäni tämäkin on eräänlainen liukuhihnaperiaate, vaikka varsinaisesti sillä tarkoitetaan, että rinnakkain ajetaan useita käskyjä (esim. siten, että kun tulkitaan yhtä käskyä, niin samalla kellojaksolla voidaan hakea seuraavaa käskyä jne.). Superskalaariperiaatteessa taas itse käännetty koodi on optimoitu siten, että esim. samoihin lukuihin kohdistuvat käskyt ovat peräkkäin, jolloin ei esim. samaa dataa tarvitse turhaa hakea uudestaan.