mikä on pandemia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.05.2009 - 09:30

Pandemia on maailmanlaajuisesti levinnyt epidemia. Sana tulee kreikan sanoista pan (kaikki) ja demos (ihmiset).

Tauti ei välttämättä ole pandemia, vaikka siihen menehtyisi paljon ihmisiä. Esimerkiksi syöpiin on menehtynyt erittäin paljon ihmisiä, mutta niitä ei katsota pandemiaksi, koska syöpä ei ole tarttuvaa. Toisaalta tartuntatautikaan ei välttämättä ole pandemia, ellei se ole levinnyt laajalle alueelle.

Maailman terveysjärjestön mukaan pandemia voi syntyä, kun kolme ehtoa täyttyy:

* uusi tauti ilmaantuu
* taudin vaikuttava tekijä vaikuttaa ihmisiin aiheuttaen vakavaa sairautta
* taudin vaikuttava tekijä leviää helposti ja vahvistuu

Pandemioita ovat olleet esimerkiksi musta surma, kolera ja espanjantauti.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Pandemia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.05.2009 - 09:30

Se on maailmanlaajuinen epidemia.

Lisätty: 04.05.2009 - 12:13

Nykyinen influenssa on niemtltään H1N1, sikainfluenssa nimestä on luovuttu koska sioilla ei ole sen kanssa mitään tekemisstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.05.2009 - 10:17

Tauti joka leviää tarttumalla ihmisestä toiseen ympäri maailman. Lintuinfluenssan pelättiin muuttuvan pandemiaksi, mitä ei sitten onneksi tapahtunutkaan, ainakaan vielä. Ja nyt sama pelko on tällä sikaflunssalla. Ja pandemiaan kuuluu sekin, että tauti on joku uusi. Vanhoista flunssista ei sanota pandemia, vaikka leviävätkin ympäri maailmaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 11:41

uusi maailmanlaajuinen epidemia esim. lintuinfluenssa ja sikainfluenssan on pelätty muuttuvan sellaiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 11:45

Maailmanlaajuinen epidemia,kuten nyt esim.tästä sikainffulenssasta povattiin.Tarttuu herkästi ihmisestä toiseen ja saattaa olla tappavan vaarallinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 20:27

se on tarttuva tauti joka leviää mantereelta toiselle. yleensä hyvin tarttuva ja enemmän tai vähemmän vaarallinen.
leviämisen syynä ihmisten suuri liikkuvuus mm lentäen. ennenkuin oireet ilmestyvät, olet jo kaukana alkuperäpaikasta ja varmasti tartuttanut useamman ihmisen.