Minkälainen on ok-talon painekoepöytäkirja. Mitä tietoja siinä pitää olla?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.05.2009 - 01:48

Omakotitaloissa ei tarvitse laatia painekoepöytäkirjaa, jos ei sitten halua merkitä kuutio määriä eri venttiilien kohdalle itselle muistiin. Säädettyjä venttiilin asetuksia ei saa muuttaa esimerkiksi siivouksen aikana. Yleensä säädetään esimerkiksi huoneiden tulo- ja poistoilma tähän suunnitelluilla mittareilla ja sen tekee esimerkiksi lvi-teknikko tai asentaja ilmanvaihtolaitteiden venttiilien asennuksen jälkeen. Siihen vaikuttavat muun muassa asunnon huoneistojen koot ja käytössä oleva ilmanvaihtolaitteisto. Vesi-ja viemäriasennuksissa tarkistetaan, että viemärien kallistukset ja liitokset ovat oikein tehtyjä ja vesijohtojen saumat ja lämpöeristykset kunnossa. Luonnollisesti myös tarkistuskaivot ja venttillit tarkistetaan rakennussuunnitelman mukaisesti. Vesimittarin on oltava jäätymättömässä paikassa rakennuksen teko vaiheessa ja tietysti myös asunnossa asuttaessa. Nämä ovat vain esimerkkejä ja kunta/kaupunki kohtaiset valvonta määräykset kannattaa tarkistaa paikkakunnan rakennustarkastajalta ja/tai vesi-viemärityömaiden Vesilaitoksen työnjohtajalta. Palotarkastaja voi puuttua esimerkiksi. ilmanvaihtokanavien puhdistusluukkujen määrään ja asennukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 03.05.2009 - 21:17

Sen ilmamäärien säädön tekee valtuutettu LVI liike ja se myös laatii siitä sitten tuon pöytäkirjan.
Sitä ei voi eikä saa tehdä itse, ja tietty alipaine on saatava asuntoon ja sen mukainen todistus sitten laaditaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 11:58

OK-talossa sitä ei tarvita ja vastaava mestari huolehtii kaikesta papereihin liittyvistä asioista.