Mikä on mustalainen oikealta nimitykseltä? tyttöni vastas opettajalle kun häneltä tätä kysyttiin että se on manne. ei ollut oikein

Avainsanat: mustalaisten nimitys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.05.2009 - 16:33

Romani olisi ollut oikea vastaus. Manne ja mustalainen vain ovat enemmän käytettyjä nimityksiä.

Kysyjän kommentti

Kiitos jälleen hyvästä vastauksesta. lapset on lapsia kyllä ne oppii ajan kanssa. miten ketäkin nimitetään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.05.2009 - 15:59

Romani

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Romanit

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 16:00

He ovat romaaneja , mutta mustalaiseksi heitä yleensä nimitetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.05.2009 - 16:20

Kyllä he romaneita ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 17:19

Romani,mustalainen, tumma.

Tietääkseni mustalaiset usein itse puhuvat "tummista".

"Romani" on oikea , kirjakielen mukainen ilmaisu. Sen sijaan "romaani" (2 a-kirjainta) on proosamuotoinen kirjallinen teos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 03.05.2009 - 17:21

Romanihan se

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 17:41

Romani,rom,tumma,kaale.mustalainen,manne enempi puhekielessä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 17:43

romani niinku kaikki tossa edellä kertoivat.. mitä ootte oikeen opettanut lapsillenne?? mannehan on ihan selvästi haukkumanimi niinkuin neekerikin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 18:12

Kyllä hän on romani,manne on liikanimi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 18:46

romaani, mutta eivät pane pahakseen myöskään tumma tai manne nimeä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 19:10

tuolla se jo tulikin ja kyllä siinä manne ohjelmassa se oskari vai mikä hän nyt on nimeltäs puhuu kokoajan manneista...onko se sitten vain heidän oma käyttämänsä lempinimi vai mikälie...?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.05.2009 - 19:30

Romani on kai nykyisin käytössä oleva nimi. Lapsena muistan minäkin puhuneeni mustalaisista, tai pitkälle vielä aikuisikäisenäkin. Hyvien tuttujen kanssa puhutaan edelleen mustalaisista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 19:39

riippuu siitä puhutaanko romaani-mustalaisista vai valkolais-mustalaisista vai mustalaisista yleensä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 21:33

Romanihan se on.Toisaalta ihmetyttää tuo manne nimitys,ku aikasemmi se ohjelmaki oli manne tv ni miks se oli loukkaava? Miks yleensä tuo manne on loukkaava? nimittäin tiedän erään puoli mustalaisen joka on ihan nimeltään Manne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 22:04

Aittelin viel vastata, vaik kaikki jo tuol tiesiväkki, jot romani on tuo nimitys: teki mieli viel jatkaa, miks kutsutaan heitin lapsia, mut se ois tulkittuna rasismiks, vaikkei ois sitä ees ollut, kun en sellast harrasta/ole, vaan vitsinä... niin kuin meist kaikis voi vitsii vääntää, eikä sitä rasismiks luokitella...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 07:34

Romanihan se on. Kyllä tuo manne otetaan heidän keskuudessaan loukkaavana... Erään entisen koulukaverini(joka on romani) kanssa tuosta juuri puhuin pari viikkoa sitten . Ehkä kaikki heistä ei sitä ota loukkaavana ,mutta osa kumminkin.Ja eihän tuo manne varmaan ollut se mitä opettaja tarkoitti,kyllä se romania varmaan haki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 10:05

Romani on kait se nimi josta ei tule sanktioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 12:13

Romani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 17:00

Minulla on sellainen käsitys, että romanit eivät paheksu mustalais-nimitystä, jos se esitetään myönteisessä yhteydessä, esim. "Mustalaisten kulttuuriin kuuluu, että vanhempia ihmisiä arvostetaan". Manne on halveksiva ja mustalaisia vähättelevä ja yleistävä haukkumasana, en itse käytä sitä. Vanhempien olisikin syytä itse tutkiskella omaa kielenkäyttöään noin yleisestikin, millaisen "äidinkilen" lapsilleen antavat. Koulu ei voi lapselle äidinkieltä antaa, ainoastaan opettaa sen vivahteita ja sitä käyttämään.
Olikohan opettaja nyt oikeassa ?