Opettaja kysyi tytöltäni koulussa viime vuonna miksi kutsutaan sellasia ihmisiä mitkä on mustia? No tyttöni vastasi että ne on nee

kereitä. Opettaja sanoi eikä ole ne ovat tumma ihosia. Mitä tuumaatte tästä kun tyttömme vastasi näin? me olemme aina kotona puhuneet että ne ovat neekereitä,emme puhu koskaan mistään tumma ihosista.

Avainsanat: mitÄ ajattelette kun lapsi vastaa opettajalle nÄin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 03.05.2009 - 15:52

Totta kai tyttösi sanoo näin koska on niin oppinut. Niinhän me olemme puhuneet, mutta onko tämä nyt sitä rotusortoa ja sen myötä tullutta muutosta.
Vaikea on noita uusia nimiä käyttää kun itsekin on aina sanonut neekeri, mustalainen, ryssä ym. Mutta kaikella kunnioituksella heitä kaikkia kohtaan. Yritän opetella oikeat nimitykset.

Kysyjän kommentti

Kiitos hyvästä vastauksesta. niin pitäs oppia kait sanomaan oikein. mutta kun niistä ei tarvi täällä paljon puhua kun täällä niitä ei asu juuri lainkaan. isommissa kaupungeissa kylläkin asuu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.05.2009 - 16:08

Meillä on puhuttu aina tumma ihoisista, mutta aikuiset lapseni kyllä sanovat muilla nimillä, ovat rasisteja, ei heille kotona sitä ole opetettu, mutta maailmalla oppii kaikenlaista mikä ei niin fiksua ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 16:54

Kotona ja maailmalla oppii. Neekeri nimitys ei mielestäni ole rasistinen.
Ja varmaan oma nimitys löytyy meillekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 17:42

neekeristä ei saisi puhua!!!!!! se on haukkumanimi.. ne ovat tummaihoisia tai afroamerikkalaisia.. nyt opitte jotain uutta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 17:43

Mun mielestä nee-on rasistinen kaikilla kielillä.Valitettavasti kotonahan lapset oppivat kielenkäyttönsä; aluksi,kaveri piirin kasvaessa löytyy aiheita sieltä päin.

Lisätty: 04.05.2009 - 19:51

Neekeri ei ole rotumääritelmä vaan "negridinen rotu"
fi.wikipedia.org/wiki/Neekeri
pakko tulla lisäämään.Edelleen rasistinen,mun mielestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 18:16

Kyllä heitä ennenvanhaan sai kutsua neekereiksi,sillon,kun minä olin lapsi neekeri oli neekeri ja mustalainen oli mustalainen,nyt nämä nimitykset ovat rasistisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 18:46

meillä on sellainen koulun vanha opetustaulu eri kansallisuuksista ja yhdessä on mustia ihmisiä ja taulun teksiti kuuluu ." Neekeritä työssään afrikassa:D"
En osaa oikein pitää haukkumanimenä kun niin on suomessa aina sanottu.. miksi neekeri sana olisi paha? kuka selittää?
en toki niin mene sanomaan mutta en myöskään ymmärrä sanana rasistisuutta?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 19:17

olihan kaupoissakin neekeripusut, neekerilakut...joten ei sitä sananoppia kaukaa tarvinnut hakea, oiskos nyt sitten afroamerikkalainenpusu...eipäs ole ei...mutta se nimitys on lätöisin orja-ajoilta..ja oli loukkaavaa, kuten oli orjienmyyntikin ja heidän sortonsa...nyt kaikki hyvin isossa maassakin, kun opamasta tuli pressa , joka on todellinen ihme...minusta, kun muistaa mikä on amerikan kanta ollut afroamerikkalaisiin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.05.2009 - 19:28

Ei ole nykyisin neekereitä. Ovat mustia tai tummaihoisia. Vaikeeta on opetella sanomaan uudella tavalla, mutta näin se nykyisin on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 07:36

Meillä ei ole koskaan puhuttu neekereistä vaan tummaihoisista .Äitini painotti ettei saa sanoa neekeri.Ja siitä olen sen oppinut.Kiitos äidille !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 09:53

Niinhän lapsi vastaa mitä kotona on opetettu,ajattele siis omia puhumisiasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 12:14

Musta.Niin ainakin itse kutsuvat itseään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 13:44

Neekeri = rotu, samoin on valkoihoinen ja keltainen rotu.
Tummaihoisia on muitakin kuin nuo maninitut n-kirjaimella alkavat.
Sana neekeri ei ole rasistinen, en itse ainakaan miellä niin enkä käytä sanaa rasistisessa mielessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 16:53

Sanaa neekeri ei enää käytetä, koska mustat kokevat itse sen rasistisena. Jokaisella ihmisellä on itsellään oikeus päättää, mitä nimitystä hänestä tai heistä ryhmänä käytetään. Jos ryhmä on hyväksynyt nimen, niin sitä on silloin suotavaa käyttää. Muunlaiset nimitykset ovat yksiselitteisesti halventavia ja toista loukkaavia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 16:00

Neekeri se on eikä mikään muu