Miten jaksaisin haravoida koko pihan viime vuoden lehdistä ?

Pihallamme kasvaa valtaisia koivuja, jotka pudottavat lehtensä suunnilleen lumien tulon aikaan, joten syksyisin niitä ei voi haravoida. Nyt keväällä olen ollut paljon poissa, Suomeen tulin vasta huhtikuun lopulla ja nyt pitäisi ennen ruohoja haravoida kaikki pois, mutta kun vähän tympäsee...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.05.2009 - 13:08

Ajattele asiaa positiivisesti. Sinun omalla hienolla pihallasi kasvaa kauniita Suomen kansallispuitamme valtaisia koivuja! Mitä et niiden eteen tekisi? Harava käteen ota ja ulos ovesta peiponlauluun astu! Ajattele minä asun vuokralla rivitalossa ja nyt talo-osakeyhtiö on kokouksessaan ja suuressa viisaudessaan päättänyt kaataa pihapiiristämme puolet koivuista pois? Mikä häpeä? Ei jakseta muka haravoiha pihasta lehtiä muutaman koivun takia? Olen laskenut, että jokaiselle osakkalle tulee tasan yksi koivu/pipo haravoitavaksi ja sitä ei jakseta tehdä? Ehdotan asukkaille pikaista muuttoa takaisin kerrostaloon! Jos olisin osakas ja asunto omani lehdet olisivat jo kompostissa mullaksi muutumassa! Itselläni ollut omakotitalo neljäkymmentä vuotta puiden keskellä, joten tiedän mistä puhun. : D Tsemppiä sulle!

Kysyjän kommentti

Myönreinen ajattelu auttaa moneen asiaan ! En vain aina muista sitä. Lehdet on nyt haravoitu, loput saavat jäädä maatumaan nurmikon joukkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.05.2009 - 12:56

Joko perinteisellä haravalla tai sitten sellaisella puhaltimella.. Mieheni puhalsi meillä lehdet kompostin lähelle ja minä harvalla siitä ylös.. Laiskuutta vai nopeutta.. En tiedä, mutta tulipa tehtyä ja nopeampaa kuin haravoimalla..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 13:00

laita miehesi haravoimaan ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 13:01

Ei muuta kuin lehtiharava käteen. Aloita haravointi jostakin nurkasta ja etene voimiesi mukaan. Kaikkia lehtiä on turha haravoida yhteen kasaan. Tee useita kasoja ja nostele ne sitten kottikärryyn kompostoitaviksi tai roskasäkkeihin, jos haluat ne pois tontiltasi. Minulla on tapana haravoida pensasaidan vierellä olevat lehdet aidan alle. Siinä ne hiljalleen maatuvat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 13:24

Sillon kun mulla on tuommonen olo/tunne, niin aattelen, jotta ei tarvihe koko kakkuu syyä, vaan tään haravoinnin teen pienis erissä osa kerrallaan ja päivä kerrallaan, niin ei tunnu niin raskaalta, vaan itse asiassa jopa palkitsevalta, ja jos ilmoja piisaa, niin siinä tulee samalla sitä hötyliikuntaakin, eikös jookos?:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.05.2009 - 13:29

Harava käteen ja pihalle. Näin kauniilla ilmalla on ilo haravoida.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 13:34

Haravoi niitä pikku hiljaa joka päivä, tee tinki itsellesi ja ota se vaikka kuntoiluna, minä olen pihalla möyrinyt 2 viikkoa ja loppu häämöttää jo. Alussa ajattelin että syksy on ennenkuin pihan hienoksi saan, mieheni haki sellaisen sähkökäyttöisen puhaltimen niin pääsi vähän helpommalla, on meinaan niitä koivuja tontilla myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.05.2009 - 14:02

Asettele matkanvarrelle pieniä porkkanoita. Kun pääsen siihen kohtaan palkitsen itseäni sillä jutulla. Seuraavalla annan taas itselleni pienen palkinnon jne. Hupskeikkaa... pihahan on haravoitu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 15:08

Joo otat haravan käteen ja menet haravoimaan ne pois. niin tein minäkin eilen että hiki tuli ja rakko käteen. mutta nyt lehdet ja roskat eivät minua pihalla enää haittaa. nyt saa uusi nurmikkokin luvan alkaa kasvaa maahan. mutta kun on kaikki niin kuivaa ei tahdo edes nurmikko alkaa vihertämään. täytys välillä sataa vettä vaikka yöllä. ei haittais ulkoilu päivällä jos yöllä satas. kyllä kuule se siitä lähtee kun meet tosiaan sinne haravoimaan. sit saat itseltä sen kiusauksen pois mielestäsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 16:47

Ei muuta kuin härkää sarvista ja ota miehesi vaikka mukaan.Mulla on ihan oma urakka palstan maan käännössä eikä kukaan jeesaa ;-(.
Vanhanaikainen ja paras konsti on harava,samalla hyötyliikuntaa;suoraan sanoen vihaan ja toivoisin lailla kiellettämän ne s***nan puhaltimet,kauhea mekkala ja eikö ole hiukan epäekologinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 17:02

Hyvinhän sitä jaksaa tälläisella mahtavalla kevät säällä.
Rippuu tietysti pihan koosta.
Meillä oli vain vähän haravoitavaa, vaikkakin tontillamme on paljon koivuja ja pinta-alaa
6000neliötä. Isäntä ajeli syksyllä päältäajettavalla leikkurilla lehdet silpuiksi ja keräilijä keräili lehtien silpun talteen ja eikun kippaus kompostiin.
Näppärää, mutta kätevää :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 18:41

pala kerrallaan.. älä suunnittele liikaa kerralla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 19:13

Haravoi vähän kerralla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2009 - 19:31

älä haravoitse kauhean pikkutarkkaan vaan jätä matosillekkin jotain syötävää, ottaa vain sieltä missä kaikkein eniten silmiin osuvat...itse jätän ruusuaidan alle , mutta nyt ottaa kaalin, kun noita käpyi on joka paikka miljoonisti joka paikas...ne ei etes maadu niin vikkelään, joten taas käpyjahtiin pitäis alkaa....

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 03.05.2009 - 20:07

Pikkusen kerrallaan vaan haravoit. Tai sitten annat vain olla.
Itsellä hieman sama laiskuus ongelma haravoinnin suhteen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 09:36

Meillä on sellaisella koneella otettu pois lehdet jo syksyllä, osa kyllä jäi maahan. Kone "puree" lehdet silpuksi, eräällä naapurilla on se laite.Toki on pihan puhdistamista joka tapauksessa ( puhun vapaa-ajan asunnosta maalla) ja pidimme vappuna talkoot, piha on nyt loistokunnossa. Tontti on iso.
Haravointi on se yleisin keino.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2009 - 22:15

Naapuri teki niin että laittoi kaupan ilmoitustaululle lapun jossa lupasi kympin tunti haravoinnista, sai muistaakseni 23 soittoa viikon aikana ja lehdet katosi alta aikayksikön.