mitä kahta asiaa kemiallinen merkki tarkoittaa ? näin kysytään 7.lk kemian kirjassa.....

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.04.2009 - 19:48

Vaikea tietää, mitä kirjan tekijällä ollut mielessä. Mutta vastaisin, että kemiallinen merkki on
1. lyhenne, joka on johdettu useimmiten latinankielisestä aineen nimestä tai aineen löytäneen henkilön nimestä johdetusta nimestä;
2. symboli, joka on kaikilla kielillä samaa tarkoittava asia, eli sitä ei käännetä, kuten tavallisesti lyhenteille tehdään.
Joku voisi sanoa, että nuohan on sama asia, mutta kai niissä hiuksenhieno ero on.

Lisätty: 29.04.2009 - 09:57

Lukemattoman vastaus lienee se, mikä kirjan tehtävässä on haussa.
Minäolense:n vastauksessa pitäisi lukea, että järjestysluku ilmoittaa protonien lukumäärän.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 28.04.2009 - 19:16

No ainakin F on fluori mutta F on myös perjantai.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 19:16

Täältä löytyy tiedot:
fi.wikipedia.org/wiki/Kemial...nen_merkki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 19:22

a=aamu ja=ilta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 20:14

Kirjain tai kirjainyhdistelmä johtuu alkuaineiden jaksollisen järjestelmän tunnuksesta. Numero ilmoittaa molekyylirakenteen ko. aineen atomimäärän. Ilman numeroa tarkoittaa ainoastaan yhtä atomia rakenteessa. (esim vesi-- H2O= molekyyli jossa kaksi vetyatomia ja yksi happiatomi muodostavat molekyylin)

Lähteet:
Vähän joskus kemiaankin perehtynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 21:31

Kemian opiskeluni tyssäsi jotenkin juuri tuohon kohtaan. En millään oppinut merkkien nimiä enkä minkäänlaista systeemiä niihin. Eikä se silloin edes pahemmin kiinnostunut. Eikä kiinnosta itseasiassa vieläkään. Miksi kemiaa pitäisi kaikkien osata ? Osaan kyllä nuoti ja osaan lukea niitä, mutta kemia ei yksinkertaisesti mene kaliin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2009 - 00:50

Alkuaineen kemiallinen merkki tarkoittaa:
1. alkuainetta
2.alkuaineen yhtä atomia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2009 - 04:02

Järjestyslyku ilmoittaa atomien määrän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2009 - 11:00

Jospa kuitenkin opiskelisit ne asiat itse.Kerran opittuaan ne eivät enää unohdu.Vanhetessasi tulet usein törmäämään erilaisiin kemiallisiin merkkeihin,jotka on hyvä tietää.