Minun äitini on Lestaadiolainen on vaikea käsitää hänen puheitaan tästä uskonnosta. Tunnetteko te ketään joka on myös tässä uskos

hän kirjoittaa aina korttiin et jumalan siunausta sinulle ja onnea elämään.

Lisätty: 28.04.2009 - 15:55

Hän on ollut jo kyllä varmaan yli kymmenen vuotta tässä Lestadiolaisuus uskossa. mulle se on sama vaikka onkin kun ei mua siihen vie mukana.

Avainsanat: mitä ajattelette lestaadiolaisuudesta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.04.2009 - 17:56

Olen ollut töissä paikoissa, joissa tutustuin lestadiolaisiin. Vaikka uskonto on heille tärkeä, eivät he tuputa sitä. Osaavat pysyä sopivasti irti maailman hektisyydestä, kunnia heille. Uskonnoista haetaan vanhemmiten enemmän turvaa. Kyllä uskonto koskettaa kaikkia kristittyjä, jokaista eri tavalla. Kun ystäväsi puhuu uskosta, hän on rohkea ja tarkoittaa kaikkea hyvää sinulle oikeasti. Joskus se voi tuntua kiusalliselta.

Kysyjän kommentti

HYVÄ VASTAUS KIITOS SIITÄ.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.04.2009 - 15:55

kauniistihan hän kirjoittaa, tunnen yhden perheen tai paremminkin yhden perheen pojista, mutta hän vähänkuin mustalammas , joten ei mitenkään kiihko tai ei ollenkaan kuulu siihen uskoon, mutta myöskin minun äitini oli uskovainen tähän evlut...vällillä kyllästytti se ainainen juttu raamatusta ja uskosta, hän hurahti vajaa 60 vasta..mutta melkein 10v..sai saarnaa kuunnella, oneksi lopetti tai jätti vähemmälle, kun en enään käynyt , enkä soitellut...alkoi hän siitä ens huuman jälkeen ns.normaalisoitumaan ja oltiin taas läheisiä..kunnes äiti muutti hymyissäsuin taivaanisän luokse..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 16:02

en tunne ketään.. ja kaunistahan toi on..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.04.2009 - 16:13

Minun entinen naapurini, nuorehko perheenäiti, sai kanssa käännytyksen ihan kaikkien yllätykseksi. Se kävi hänen mieheltäänkin salaa. Se mikä hänessä eniten sen jälkeen kiinnitti huomiota, oli ettei hän enää nauranut. Sitten hänen piti käydä kaikki mahdolliset kokoontumiset johon otti aina nuorimmat lapsensa mukaansa. Itse yritin häneltä saada vastauksia silloin lapseni kuolinpäivänä, mutta hän oli kuin H Moilanen: en minä tiedä mitään! Jotenkin tuli sellainen tunne, että se oli kuin muoti-ilmiö hänelle se lestaadiolaisuus, ei niinkään siksi että hän olisi todella uskonut siihen. Sitten oli toinenkin asia mitä me kovasti ihmeteltiin: heillä ei ollut tarkoitustakaan hankkia enää lapsia, mutta heti tämän uskoon tulemisen jälkeen tämä nainen alkoi kovistaa miestään lapsen tekoon. Miehelle ei käynyt ja jos oikein nyt tiedän (muutin nimittäin niihin aikoihin sieltä pois) niin heille tuli jonkinlainen perhekriisi sitten sen myötä. Tiedä sitten oliko tämä uusi usko painostanut siihen lapsen tekoon. Heillä kun oli vain kolme lasta joista kaksi oli yhteistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 16:34

En kylläkään tunne, mutta Pohjanmaa/Oulun seutu taitaa olla melko aktiivista aluetta tuon herätysliikkeen suhteen. Lasten määrää ei säännöstellä. Kuulopuheiden mukaan melko suvaitsevia ihmisiä tuon uskontonsa kanssa.

Tuossa myöskin linkki sivulle jonka kanssa saa ajan kulumaan mikäli asia jaksaa kiinnostaa. Ainakin vastauksia useisiin kysymyksiin:
Lestadiolaisuus on suurin Suomen evankelisluterilaisen kirkon sisällä toimivista herätysliikkeistä ja sen kannattajia lasketaan olevan maassamme runsaat 100 000 henkeä.
lestadiolaisuus.info/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 16:37

Tunnen työyhteisöni kautta. Ahkeria ovat eivätkä tuo ainakaan työympäristöön uskoaan mukanaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 17:13

Vanha lestaadiolainen, siis körttiläinen. Uskonto verissä herättäjäjuhlat on aina kierettävä jaksoi tai ei. Alkoholi ja huumeet, ehdoton Ei! jotkut eivät katso tv:tä toiset vain tietyt ohjelmat mm. uutiset, uskonnolliset lähetykset ja ehkä vähän tiettyä urheilua. Ei tuttava piirissä, mutta tiedän henkilöitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 18:40

Mun mutsi vanhoillislestadiolainen ei körttiläinen eikä pohjanmaan porukkaa, tuli uskoon joskus mun ollessa 13. Ei tuputeta, arjen valinnat oma valinta, ei uskonnon pakottamana tehtyjä. Äidistä tuli paljon mukavampi äiti uskoontulonsa jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.04.2009 - 19:17

Minä tunnen yhden ihmisen joka on tuossa uskonnossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 19:19

Kammoksun kaikkia lahkoja,mutta hyväähän se äitisi sinulle toivoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.04.2009 - 19:50

Onttopohjaoy:
Lestadiolaisuus ei ole sama asia kuin körttiläisyys. Lestadiolaiset eivät käy herättäjäjuhlilla vaan suviseuroissa. Tunnen hyvin monia lestadiolaisperheitä vaikka itse en ko.uskontoon kuulu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2009 - 00:58

Ihania ihmisiä uskossaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2009 - 01:00

Minun isoäiti tuli uskoon noin 60 vuotiaana ja hengellisen kotinsa hän löysi lestadiolaisten parista. Suomen luterilainen kirkko on kattojärjestö hyvin monelle herätysliikkeelle. Kansan kirkkomme katto on korkealla ja seinät avarat.

Lestadiolaisuus sai nimensä Lars Leevi Laestadiuksen mukaan, joka oli sangen mielenkiintoinen pappi ja tiedemies. Hänen vaikutusaluettaan oli Lappi, jossa hän saarnasi voimakkaasti mm. alkoholinkäyttöä vastaan.

Kopioin vikipediasta osan herätysliikkeistä kansan kirkossamme.
Herätysliikkeet kirkon sisällä

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisällä vaikuttaa herätysliikkeitä, joilla on erilaisia tulkintoja siitä mikä on luterilaisuutta. Ne toimivat kirkon sisällä ja kirkko hyväksyy ne omine opillisine painotuksineen. Kirkon sisällä toimivat vanhat herätysliikkeet ovat: evankelisuus, herännäisyys eli körttiläisyys, lestadiolaisuus, sekä rukoilevaisuus. Uudempi kirkon sisäinen liike on viidesläisyys, joka oikeastaan on yläkäsite joukolle samanhenkisiä, 1900-luvulla syntyneitä herätysliikkeitä. Herätysliikkeet syntyivät 1800-luvulla (paitsi viidesläisyys) ajamaan kirkollisia uudistuksia, kuitenkaan irrottautumatta omiksi kirkoikseen. Myös karismaattinen liike vaikuttaa kirkossa.

Ominaista herätysliikkeille ovat omat hengelliset tapahtumat kuten raamattupiirit, kesäisin suuret herätysjuhlat ja niin edelleen. Myös voimakas yhteisöllisyys on usein tunnusomaista herätysliikkeille.

Ks. myös Luther-säätiö, Paavalin synodi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2009 - 11:14

En tunne ketään,mutta ovat kuulemma aika piukkapipoista väkeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2009 - 12:09

Nuo siunauksen toivottajat ovät rasittavaia, käsitän että se on sama asia kun joku sanoo toiselle hyvää päivää. Se on vain hurskas fraasi.
Laestadiolaisia on neljää eri kategoriaa eli on tiukkapipot (eiTV:tä) ja sitten 3 muuta ryhmää.
Olen syntynyt seuduilla jossa oli heitä, siis kaikki nämä 4 heimoa ja tiedän taustat. Ovat kyllä ahkeraa ja kunnollista väkeä, se on yhteinen piirre. Eivät taatusi mene sossun luukulle vaan elättävät itse itsensä. Toki heidänkin uskontonsa on ajanmukaistunut, kaikki saavat jo varmaan katsoa TV:tä...
Leastadiolaisuuus ei ole ainoa kirkon sisällä toimiva herätysliike suinkaan, ja toki paljon pahempia ryhmiä löytyy... ja puhumattakaan sitten esim. helluntailaisista.
Uskovaiset ovat jotenkin sinisilmäisiä uskovat kaikesas hyvään ja pettymyksiä tulee.
Körttiläinen on eri asia kuin laestadiolainen. Körtillä kyllä pipo eniten kiristää!!!

Lisätty: 29.04.2009 - 12:10

Syntyvyyden säännöstely on sallittua laestadiolaisilla, en tiedä onko kaikilla.

Lisätty: 29.04.2009 - 12:48

Lisään vielä että Laestadiuksen elinaikana juopottelu Lapissa ja muu ikävä elämänmeno oli tuiki tavallista ja nuo asiat ovat vaikuttaneet ko. herätysliikkeen syntyyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 30.04.2009 - 02:23

Körtti
= herännyt
Alun perin pilkaksi tarkoitettu kutsumanimi heränneistä. Körtti tulee miesten takissa olevasta halkiosta, jossa on kolme lyhyttä, pystysuoraa leikkausta, ruotsinkielellä skört. Myös lukua 111 kutsutaan tästä syystä körtiksi.
Nykyään sana on yleisessä käytössä, eikä sitä koeta pilkkanimenä. ”Meissä kaikissa on vähän körttiä.”

Ahmat ei ole perehtynyt körttiläisyyteen, jos pitää sitä tiukkapipoisimpana herätysliikkeenä. Päin vastoin sitä moititaan liiankin lepsuksi ja arkiseksikin. Eihän uskossa toki ole tarkoitus korostaa ihmistä armon vastaanottajana vaan itse Armahtajaa.

Jos lukee Paavo Ruotsalaisen elämänkerran ymmärtää tätä herätysliikettä paremmin.

Olen pahoillani myös helluntalaisuuteen kohdistuneesta arvostelusta.

Usko ei tosiaankaan ole jokamiehen, mutta toisten vakaumusten kunnioittaminen on sitä sivistystä, jota korostetaan usein näillä sivuilla ja se sivistys on sellaista että sen osaa ilman ulkomaan kieliäkin. Jos sitä tosiaan on..... sitä sivistystä meinaan.

En kuulu mihinkään ylläluetelluista uskontokunnista.

Kiitos seurasta! lennu