Jos tallennan koko C-aseman sisällön tietokoneeltani USB-muistitikkuun, voinko olettaa myös kaikkien asennettujen ohjelmien....

...olevan tallessa, ja kun vaihdan tietokoneeni uudempaan, puran vain muistitikun sisällön uuteen koneeseen ja sehän toimii kuin entinenkin! Onko se näin helppoa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.04.2009 - 17:10

Ei ihan noin helposti. Normaali kopiointi ei yleensä kopioi "piilotettuja" tiedostoja. Käytännössä käytetään ohjelmia, jotka tekevät kovalevystä "oikean" kopion eli peilikuvan (mirror). Ilmaisiakin ohjelmia löytyy:
www.softpedia.com/get/System...erXP.shtml
Tuo kopio periaatteessa toimii sitten uudessa koneessa, jos kokoonpano on sama tai ainakin samanlainen (ohjelmia asennettaessa ne tekevät asetuksia koneen ominaisuuksien mukaisesti).
Jotkut tekevät kopion toiselle kovalevylle ja vaihdettaessa levyjä tekevät toisen (vanhan) slaveksi ja toisen (uuden) masteriksi (vaihdetaan niitä pieniä jumpereita levyn takaosassa).
Sitten saattaa käydä niin, että windows ei enää pelitä, kun se tarkistaa netin yli aitouden ja luulee kyseessä olevan piraattikopion ellei uudelleenrekisteröinti onnistu.
Itse suosittelen palautus-CD:iden tekoa ja lisäksi omien tiedostojen varmuuskopiointia. Ohjelmat on helpompi asentaa uudelleen erikseen uuden koneen kokoonpanoa vastaavaksi. Tämä on tietysti ongelma, jos ohjelmia ei ole erikseen levyllä, vaan ne ovat tulleet koneen kovalevyn mukana pakattuna ns. OEM-versioina.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.04.2009 - 16:01

luultavasti ei toimi kaikki.. tai en tiedä, mut mun tuurilla ei toimisi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.04.2009 - 16:03

Ohjelmat eivät siirry noin.Ne pitää asentaa aina uudelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 16:14

Tietosto pitäisi siirtyä,etsi tallenna ohjelmat paikka ja tee niistä dvd,en nyt muista mistä paikasta löytyy,mutta minä löysin sen jostakin,ja tallensin dvd levylle ,tai muistitikku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 17:19

Ohjelmat eivät siirry, vaan ne pitää aina asentaa uudestaan.

Dvd:lle, Cd:lle tai muistitikulle kopioimasi kansiot ja tiedostot voit siirtää sellaisenaan uudelle konellesi ja toimivat normaalisti, jos ohjelma jolla ne on tehty on asennettu uuteen koneeseesi.

Huom! Muista sitten, kun purat tiedostot uudelle koneellesi, että et kopioi sinne koko c-asemaa, vaan ainoastaan omat luomasi kansiot ja tiedostot. Jos siirrät esim. muistitikulta koko c-aseman koneellesi voit olla varma, että mikään ei toimi enää sen jälkeen ja joudut asentamaan koko käyttöjärjestelmän uudelleen.

Lisätty: 27.04.2009 - 17:29

Andekin edellä mainitsema leyjen peilaus koskee palvelin ympäristöjä ja sitä ei kyllä normaali käyttäjä tee, ellei hänellä ole tosi suuria tiedostomääriä tallennettuna. Yritykset joissa on koko materiaali -ja tuotannonhallinta ohjelmistojen ja tiedostojen varastointi palvelimella tarvitsevat ko, levynpalutus varmistuksia jo ihan senkin takia, että palvelimen uudelleen asennus kaikkine toimenpiteineen on useimpien päivien urakka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 21:53

Nyt taitaa olla hyvä kysymys??? Koko kovalevystä voi toki tehdä kopion, mutta se edellyttää että käyttöjärjestelmä ja jopa sen versio ovat samat että homma onnistuisi kunnolla ja oikein ilman virheitä. Jos et hallitset ko tekniikkaa, niin suosittelisin:
-tee varmuuskopiot tiedostoista esim. dvd, tai nauha-asema (riippuen koosta)
-deletoi kaikki henkilökohtaiset tietosi koneesta
-yritä senjälkeen tehdä kovalevyn täydellinen kopio uudelle kovalevylle. (ei yleensä onnistu jos käyttöjärjestelmä ja sen versio ovat eri).
-Ennenkuin teet levykuvan, varmista että kaikki tiedostot ovat varmuuskopiolla juuri sellaisena kuin ne ovat alunperinlin. (edellyttää yleensä "toista kaverilta lainattua konetta vähäksi aikaa, jossa sama käyttöjärjestelmä) Joudut siis lataamaan koko helahoidon naapuriin vähäksi aikaa.
Onnea matkaan..... ja varaa aikaa pirusti..... T: Esa

Lähteet:
On tullu noita levykuvia muutaman kerran tehtyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 01:45

Ei tosiaankaan toimi ihan noin helpolla.
Kysymyksestä päätellen sinun kannattaa konsultoida jotakuta asian hallitsevaa, jos olet tuollaista suunnittelemassa.
Varaa hänllekin paljon aikaa tehtävän suorittamiseen.