Mitä mieltä olette, ystäväni täytti pyöreitä vuosia tammikuun alussa.Oletin että pitää "kekkerit" mutta kutsua ei tullut.

Soitin hänelle eilen, alkoi puhua synttäreistään ja kutsui minua vierailulle vapunaattona. En voi mennä silloin. Hän luetetli myös muutaman jotka olivat vastikään olleet merkkipäivävierailulla ja tuli sellainen tunne että hän nyt pyytää jotain lahjaa tms. Joskus viime marraskuussa olen hänestä kuullut viimeksi.
Pitääkö nyt ostaa lahja ja toimia ihan kuin asia olisi tuore?
Olen tottunut että merkkipäivää joko juhlitaan silloin kun se on, vieraat pyydetään yhtäaikaa tai sitten ei mitään juhlia. Onko kokemusta tällaisesta tilanteesta?

Lisätty: 27.04.2009 - 14:39

Hän ei mitään varsinaisia juhlia edes pitänyt mutta sisarukset ovat muistaneet kyllä häntä, se tuli ilmi ja on ihan luonnollista. Oli ilmeisesti myös toisella paikkakunnalla ko. ajankohtana. Jälkijuhlia en minäkään juuri ymmärrä, vaikuttaa jotenkni lievästi sanottuna "kerjäämiseltä".

Lisätty: 27.04.2009 - 14:41

On joskus myöskin ilmoittanut ettei selviä useasta vieraasta yhtä aikaa kun vieraat ovat hieman vieraampia, tuossa vähän taustaa. Syytä tuohon vaikeuteen en tiedä...

Lisätty: 27.04.2009 - 14:45

Mielestäni synttäreita ei juhlita kuukausia myöhemmin, sellaista ei vaan ole koskaan tapahtunut. kohdallani aiemmin. Mutt ameitähän on moneen junaan, olisi vaikka eseen tai romaanin aiheeksi...
On kyse koko elämänsä ajan yksin eläneestä naisihmisestä.

Lisätty: 28.04.2009 - 08:19

Kiitos vastauksista, olette samoilla linjoilla kuin minäkin kun itsekseni asiaa ajattelin. Vierailulle mennessäni vien aina jotain tuliaisia, kukkasia tai esim. hyvän viinipullon, se kuuluu tapoihini. Ystävä on ehkä liian vahva sana juuri tässä tapauksessa, aikoinaan on opiskeltu samassa opinahjossa ulkomailla mutta eri vuosikurssilla. Sitä kautta ollaan tutustuttu ja pidetty yhteyksiä. Myöhemmin ovat yhteydet olleet satunnaisia eli joskus soitellaan ja pari kerta vuodessa tavataan. En ota päänsärkyä asiasta, hämmästyin vain tuosta "suorasta vihjauksesta" ja jälkijuhlista! Onneksi olen lähiajat myös kiireinen, vaalityö, loma yms. eikä aikaa liikene juuri muuhun.

Lisätty: 28.04.2009 - 14:16

Täytti 60 vee eli ei ole mikään vanhempi, yksin elävä nainen vaan vielä työsskäyvä henkilö. Senikäinen ei ole nykyään mikään vanhus.

Avainsanat: merkkipäivämuistamiset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.04.2009 - 14:39

Minun mielestäni häntä ei tarvitse muistaa enää näin paljon jälkikäteen, mutta jos vierailulle menee niin voi pelkän kukkakimpun viedä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 27.04.2009 - 14:37

Miksi ostaisit jälkikäteen? Jos et kelvannut silloin juhlapäivänäkään kylään, miksi nyt tyytyisit armopaloihin ja vielä palkitsisit siitä.

Lisätty: 27.04.2009 - 14:39

Vaikutan varmaan ilkeältä, mutta mietin onko tuo ystävyyttä vaiko ei. Jos juhlija pitää sinua ystävänään, niin miksi hän sitten kohtelee sinua eritavalla kuin muita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.04.2009 - 14:38

Ei sinun tarvitse nyt jälkikäteen häntä lahjalla muistaa. Hän piti päivänsä ja vieraat kävi. Juhlat on siis juhlittu. Jospa seuraaville pyöreille saisit kutsun. Lahjo sitten vaikka näidenkin päivien edestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 14:40

tämäpä on aika outo juttu. ei minulle ole kyllä käynyt noin,. kutsu on aina tullut ajoissa. mutta voithan sinä mennä ja viedä jotain pientä. miksi oli sinut sit unohtanut kutsua? eikö edes anteeksi pyytänyt.mutta ei enää mitään juhlia kyllä minun mieletäni kuulus pitää. yleensä sillon kun on synttärit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.04.2009 - 14:43

Olen sitä mieltä, että jokainen valitsee itse kenet kutsuu ja milloin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 14:48

minulla on monta ystävää,jotka eivät halua juhlistaa vuosipäiviään.He eivät edes kerro kenellekään ja kutsuja on turha odotella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 27.04.2009 - 14:57

No minusta on aika turhaa ruveta jälkeenpäin lahjaa vinkumaan, niin ja törkeää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 17:08

Mikäs se sellainen Ystävä on joka pitää puoliavuosia väliä yhteydenpidossa? Anna olla koko juttu, kylässähän voi käydä muutenkin kuin lahjan kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 17:33

Menet silloin kun sinua huvittaa ja itsellesi sopii. Tietysti niin, että kysyt sopiiko sinun tulla siloin ja silloin.

Syntymäpäivät ovat menneet ja voit sivuuttaa ne. Minä veisin kukkia, jos poikkeaisin käymään. Eiköhän tämä asia riipu sinun päätöksestäsi? Haluatko pitää hengissä tämän ystävyyssuhteen kun toinen osapuoli tuntuu olevan siihen kyvytön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 20:38

Juhlat juhlitaan silloin,kun ne ovat,eikä kuukausia myöhemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 21:35

Ei ole mitään syytä viedä lahjaa.
Lahjat viedään silloin kun on juhlat,eikä jälkikäteen.
Oletko todella hänelle ystävä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 22:21

Kylään voi mennä kukkapuskan kanssa. Niitä saa halvalla marketeista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 02:17

Normaalit viemiset, jos ja kun menet seuraavan kerran käymään. Ei muuta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 04:15

Jos hän on vanhempi iäkäs nainen joka asuu yksin olisi aiheellista ymmärtää, että hän ennemmin haluaa seuraa kuin lahjoja. Kukkia olisi soveliasta viedä. Kun hän ei tainnut varsinaisesti viettää syntymäpäiviään ainakaan julkisesti. Suntymäpäivien järjestäminen on rankkaa sukulaisille.
Ehkä on voitu juhlia pienellä porukalla ja nyt olisi aiheellista toistenkin käydä kylässä ainakin kerran vuodessa ennen kun vanhus kupsahtaa ja rupsahtaa. Mitään kalliita lahjoja ei. Kun käyn kylässä, vien usein vanhemmalle väelle jotain tuliaisia. Vaikka kahvipaketti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 07:41

vie hälle kukkakimpu, minulla on sellainen tapa , et vien kukkia vaikka ei oiskaan synttäreitä, itse rakastan kukkia eikä niitä ole koskaan liikaa....itse laitoin orvokkeja kauniiseen punottuun koriin ja vein tuliaiseksi, olivat todella kiitollisia, kun sai vait terassin pöydälle kukkia...