Mitä tarkoitetaan kiintolevyn pirstoutumisella.

Lisätty: 27.04.2009 - 10:40

pitääkö sille tehdä jotain.

Avainsanat: pirstoutuminen kiintolevy

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.04.2009 - 10:58

Tiedostojärjestelmä tallentaa tiedostot levylle niin, että sovellukset voivat kasvattaa ja lyhentää tiedostoja, luoda uusia ja poistaa vanhoja.
Aikaa myöten dynaaminen tiedostojen käsittely johtaa pirstoutumiseen : isot tiedostot ovat pirstoutuneita useisiin paloihin, jotka sijaitsevat eri puolilla levyä.
Vastaavasti levyn vapaa tila on jakautunut useisiin pieniin alueisiin tiedostojen väliin.
Levyn eheytys korjaa pirstoutumat.

Kysyjän kommentti

paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 27.04.2009 - 10:46

Levyn eheytys korjaa pirstoutumisen.Se tarkoittaa sitä, että tieto on ollut levyllä ja poistettu,siihen jää tyhjä tila.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 11:12

Niin kuin edellä sanottiin,mulla luki tuolla tiedostoissa ,tässä koneessa automaattinen eheytys,eheyttää joka viikko koneen kiintolevyn.Myös manuaalinen paikka oli laitettu ,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 11:20

kyllä pirstoutumat pitää poistaa eheyttämällä kiintolevy

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 11:35

Tarkoittaa sitä että tiedot ovat pirstoituneet peniin osiin kiintolevyllä. ptäs ajaa eheyts ohjelma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 12:55

Tarkoittaa, että tiedot hajallaan kovalevyllä. Tiedostot tallentuvat kovalevyn vapaisiin sektoreihin ja noita vapaita sektoreita on siellä täällä, varsinkin jos pieniä tiedostoja poistettu/poistunut ja isoja talletettu tilalle, pieniä poistettu jne. Pirstaloituminen ei siis tarkoita mitään fyysistä vahingoa, vaan ainoastaan loogista tiedon hajautumista, mikä ei ole vaarallista, mutta hidastaa koneen toimintaa.
Ellei kone itse automaattisesti säännöllisesti eheytä kovalevyä, silloin tällöin kannattaa kovalevy eheyttää ajamalla eheytysohjelma esim. Defragmenter windows XP:ssä:
valitse 'Käynnistä' ('Start')
valitse 'Ohjelmat' ('Programs')
valitse 'Apuohjelmat' ('Accessories')
valitse 'Järjestelmätyökalut' ('System tools')
valitse 'Levyn eheytys' ('Disk Defragmenter')

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 15:04

Levyllä ollut tieto on hävinnyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 03:27

Andekin neuvoa kannattaa noudattaa, sillä läheskään kaikki koneet eivät ole asetettu eheyttämään automaattisesti.
Sieltä löytyy myös kohta "analysoi", jota klikkaamalla saat selville eheyttämisen tarpeen.
Pakko myös sanoa, että Gristalli on tässä asiassa väärässä.