Paljonkohan tämä bandemia vaatii uhreja? Onkohan Suomen lääkevarastossa Influenssa rokote kaikille?

Alkaako erityisryhmien rokottaminen pian?

Avainsanat: bandemia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.04.2009 - 10:23

vaikea sanoa, kun maailmallakin on vasta levinneisyys loppuen lopuksi aikas vähäistä, joten ei syytä paniikkiin ja kyllä uskon , että viranomaiset hoitavat meitit kaikki, kun sen aika tulee, ota ihan rauhallisesti vain...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 27.04.2009 - 10:27

Eikös nämä Suomen terveysviranomaiset ilmoita lähipäivinä jos tarvitaan erikoistehosteita suojautumiseen. Odotellaan nyt ihan rauhassa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 10:28

Tänään aamu-TV:ssä annettiin se kuva, että tauti on melko helposti hoidettavissa ja sen todennäköisyys levitä suomeen on minimaalinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 10:37

Niin ja radiossa kerrottiin, että terveysviranomaisilla on tähän tautiin jo varastossa läääkettä, oliko se yli kolmannekselle Suomen väestöstä. Tarkkaa määrää en muista, mutta melko paljon kuitenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 10:38

Sikainfluenssa on influenssaviruksen aiheuttama hengitystiesairaus. Sen aiheuttajavirus on eräs lintuinfluenssaviruksen muunnos, A-tyypin influenssavirus, joka kuuluu ortomyksoviruksiin.
WHO:n mukaan Meksikon sikainfluenssa voi kehittyä maailmanlaajuiseksi pandemiaksi, mutta on vielä liian aikaista sanoa tapahtuuko niin.
Varmuudella toimivaa rokotetta taudille ei vielä ole!

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.04.2009 - 10:44

Ainahan näitä hyssytetään ja yritetään saada ihmiset vain odottamaan kohtaloaan
Minusta nyt olisi syytä vaatia nopeaa reakointia virannomaisilta ja lopettaa alkuunsa tuo vähättely.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 10:50

Ihmeelistä hysterian lietsomista, mutta niin se oli sen lintutaudinkin kanssa.
Tämän nopeampaan reagointiin ei ole mitään syytä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 10:58

Tähän nimeommaiseen PANDEMIAAN ei Suoemssa rokotetta ole.

Lisätty: 29.04.2009 - 12:38

Kukaan ei tiedä montako kuolee, tuleeko siitä pandemia vai ei jne...
Ei tuohon nimenomaiseen ole vielä rokotetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.04.2009 - 11:05

Luin juuri nettilehdestä, että tähän tautiin rokotteen valmistaminen voi kestää useita kuukausia, joten rokotuksiin ei ainakaan päästä näillä näkymin. Tilannetta seuraillaan nyt vaan, ja toimitaan jos tauti leviää enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 11:15

Turha niitä rokotteita keksiä,aina tulee kovempi virus tilalle,tämä nähty tässä elon tiellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 11:25

jos ei muuta ole pistetään sioille tehtyä rokotetta,,eiköhän sekin tepsi,menee apteekkin ja sanoo minulla on muutama sika kotona jos saisi sitä rokotetta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 13:37

Ei kannata panikoida, mutta näyttää pahasti siltä, että pandemia, eli maailmanlaajuinen epidemia uhkaa. Edellisestä vakavasta pandemiasta onkin aikaa jo noin 90 vuotta (Espanjantauti). Ebolavirusta pelätttiin taas noin 30 vuotta sitten, jolloin sitä esiintyi oikeastaan vain (keski-)Afrikassa, esim. silloisessa Zairessa. Jos nyt vertaa noita Afrikan maita (eritoten niiden viidakkokyliä) ja vaikkapa vain Mexico Cityn kaupunkioloja, niin oli kai suhteellisen helppo eristää sairastuneet afrikkalaiset. Mexico City on yksi maailman suurimpia kaupunkeja ja hyvin tiheästi asuttu, asukkaita yli 20 miljoonaa - siis yhdessä kaupungissa...
Valitettavasti meksikolaiset eivät heti tajunneet, miten vakava sairaus on kyseessä, luulivat vain tavalliseksi influenssaksi, eivätkä hoitaneet kunnola sairaiden eristämistä.

Lisätty: 28.04.2009 - 08:00

Ei varmasti ole syytä paniikkiin mutta:
1. Meksikossa kuolleet ovat olleet 20 - 40 vuotiaita, ei siis vanhuksia. Tämä on tyypillistä pandemioisssa.
2. Suomessa ei ole sikainfluensarokotetta, eikä sitä tule koskaan riittämään kaikille. Suomessa on varastossa 1,3 miljoonaa kuuria Tamiflu-lääkettä ja 100 000 kuuria Relenza-lääkettä, jotka on siis alkujaan hankittu muita viruksia (esim. lintuinfluenssa) vastaan.
3.Sairastuneiden hoidon lisäksi ensin rokotetaan terveydenhoitohenkilökunta (mikä on ihan ok) ja ihan varmasti rokotetaan myös muita tärkeitä ryhmiä, kuten kansanedustajat...
4.Vaikka rokotteita ei riitä kaikille Suomessa(kaan), niin täällä on varauduttu hyvin hoitamaan tulevat sairastumiset (mitä ihan varmasti tulee). Tästä valmiudesta on paljolta kiittäminen lintuinfluenssaa.
5. Sianlihan syömisellä ei ole merkitystä taudin leviämiseen
6.WHO on sitä mieltä, että sikainluenssan leviämistä ei voi enää estää ja onkin nostanut hälytystason luokkaan 4, kun 6 on korkein.
7. Ei kuitenkaan panikoida, joskin pahalta näyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 15:08

Kaikille suomalaisille riittää rokotetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 16:07

hei se on vasta meksikossa niin ihan sama..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 03:52

Meksikossa uheja saattaa tulla paljonkin, mutta länsimaissa ei vielä ole kuollut yksikään. Lienee siis hoidettavissa? Slummeissa hoito saattaa jäädä vähiin.