Tuleeko siilejä tänne tänä kesänä ei ole 7 vuoteen ollut niitä täälä meidän pihalla, eikä edes lähelläkään? mikä ne olis hävittäny

ennen niitä oli mutta, nyt ei enää ole. kyllä täällä käärmeitä on ruvennut olemaan kun ei ole siilejä enää. parempi olis jos olis siilejä eikä niitä inhottavia käärmeitä. hyi kauheeta kun inhoan niitä otuksia.

Avainsanat: minnne ovat siilit hÄvinneet kotipihasta kun niitÄ ei ole enÄÄ ollut kesÄisin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.04.2009 - 18:10

Syitä siilien katoamiseen saattaa olla useitakin. Esimerkiksi :
- liikenne
- taudit
- avokompostien ja lehtikasojen puute, eli pihat ovat liian siistejä = ei talvehtimispaikkoja.
- muut eläimet (luontaiset viholliset)

Kysyjän kommentti

KIITOS TÄSTÄ VASTAUKSESTA.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.04.2009 - 17:44

silloin kun asuimme tuuruus oli meijän kadul melkein joka päivä ajettu siilin päältä, vaikka liikenne merkki vielä varoitti, minusta tuntui , että tahallaan ajelivat, mutta jos tänne jostain sais muutamia, kun meillä täällä kallioisella kotikunnailla on noit kyitä ihan riesaks asti ja mä inhoon niit ylikaiken, en tiedä pitäx paikkas , mut jos on siiliä pihas ei ol kykyi...tiedä sitten miten ois?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 17:46

en kyllä itsekään muista milloin olisin viiimeksi siilen nähnyt.. mut en osaa sanoa tuleeko ne tänä kesänä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 17:50

Minä olen siilejä ruokkinut yli 20 vuotta ja ei näkynyt kahtena kesänä, viime kesänä oli taas 5 kpl, minulla on eri tunnusmerkit joilla tunnistan ne ja koko myös, joillakin siileillä on piikit ylhäältä vaaleammat ja joillakin vähän tummemmat, loppu kesästä ne eivät enää minua pelkää vaikka pihalla kävelen ja niille juttelen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 26.04.2009 - 17:54

Kyllä minä olen siilejä nähnyt paljonkin kesäisin täällä Lahdessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 18:07

Kyllä täällä näkynyt siilejä joka kesä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.04.2009 - 18:13

Meillä on siitäkin huolimatta, että koira luulee niitä palloiksi ja yrittää ottaa kiinni. Viisas siili tietenkin suojautuu, ja meidän poika tuo sitten mammalle siilipalleroisen heitettäväksi. Viimekesänä yksi utelias mittaili minua katseellaan parin metrin päässä. Harmittomaksi ilmeisesti minut luokitteli, sillä hyvin verkkaisesti se lyllersi matkoihinsa. Taisi olla se sama kaveri josta en tehnyt koiranlelua edelliskesänä, vaan asetin pahvilaatikon sillä lailla suojaksi, että siili pääsi pakenemaan ja koira ei sitä huomannut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 18:16

Viime kesänä meidän pihapiirissä asusteli 8 siiliä ja Vilman kanssa kulkivat yhtä matkaa. Tosin siilit ja kissa eri reunoilla tietä, mutta kavereita ne on. Tuossa edellä oli jo kerrottukin mikä siilit voi hävittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 20:19

Siilejä ole vuosia sitten kerrostalon pihalla lähellä keskustaa, vaan eipä ole näkynyt enää siilejä enempää kuin oraviakaan. Jänikset alkaa muuttua vissiin Citypupuiksi. Niitä kyllä on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 20:43

Toivottavasti tulee, pari oli täällä viime kesänä, iso ja pieni. Puhuttiin aina emosta ja poikasesta vaikka ei ne välttämättä olleet edes sukua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 21:18

ei ole pariin kesään näkynyt, mutta eilen illalla yksi keskikokoinen rapisteli aidanvierustaa pitkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 21:42

Täällä meillä on joskus niitä näkynyt,mutta siili tarvitsee lehtikasoja,että talvehtiminen onnistuu,ei pidä haravoida liian tarkkaan,meillä on onneksi lähimetsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 21:56

Siilin pahin vihollinen on ihminen: liikenne, ansat, epäpuhtaudet, ilkivalta, asuin ympäristön muutokset, ravinnon väheneminen ihmisen toimien takia, myrkyt ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.04.2009 - 23:36

Pari siiliä liikkuu joka kesä tässä pihassa (kerrostalo). Toivottavasti tulevat tänä kesänäkin. Ja lähimetsässä olen nähnyt myös kesäisin siiliä. Oraviakin on meillä, mutta ei niin paljoa kuin muutama vuosi sitten. Neljä-viisi tässä liikkuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 00:03

Voi, voi. Olen minäkin huomannut että ne vähenevät. Niillä ei ole tarpeeksi suojaisia talvehtimispaikkoja ja liikenne tappaa siiliraukkoja valtavasti.