Tähän ei ole vielä kukaan osannut vastata, mutta kokeilen nyt kuitenkin tälläkin palstalla.

Autoni ohjauskulmat (aurauskulma) on ilmoitettu: Tarkistusarvo 0+-4 mm, säätöarvo 0+-1 mm. Paljonko pitää aurauskulmien siis olla? Monta milliä säädän?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.04.2009 - 17:00

Aurauskulman oikaiseminen ei onnistu tavalliselta kotimekaanikolta, sillä kulman mittaaminen ja säätäminen edellyttävät erikoislaitteita. Jos sinulta sellaiset laitteet löytyvät niin uskon kyllä, että osaat säätääkin.

Lisätty: 26.04.2009 - 19:06

Kyllähän jokainen meistä hiuksensakin osaa leikata. Eri asia on miltä sitten näyttää ;)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 26.04.2009 - 17:04

Kuule Arnipoppa, kyllä onnistuu kotikonsteinkin, ollaan tehty ennenkin onnistuneesti. Täytyisi vaan tietää, mitä tarkoitetaan tarkistus- ja säätöarvolla, mitä eroa niillä on, kumpaa noudatan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 17:34

kauan aikaa sitten olen säätänyt aurauskulmia,muistaakseni keskilinjasta laitettiin alle 5mm harittamaan,

Lisätty: 26.04.2009 - 17:40

ehkä aikaa kulunut 30v

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 18:05

Veikkaisin, että sulla on etuvetoinen kärry (takavetoisessa olis aurausta ehkä pari milliä). Ymmärsin tuosta, että aurausta (eikä haritusta) ole, koska arvo on 0 mm. Käsittääkseni tuo tarkoittaa, että jos mitattu auraus tai haritus on enintään 4 mm, ei raidetangon päitä tarvitse säätää. Mutta, jos tarvitsee säätää, niin se tulee tehdä 1 mm:n tarkkuudella.
Eli ensin tulee mitata todelliset arvot, vasta sitten päättää, tarvitseeko säätää ja kuinka paljon.
Olen samaa mieltä anonyymin kanssa, että kyllä kotikonstejakin hommaan on, vaikka kyllä se huolellisuutta vaatii. Tietysti kunnon automies (ja -nainen) aina seuraa, miten renkaat kuluvat, vaelteleeko kärry maantienopeudella ja onko ratti suorassa kun renkaatkin on jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.04.2009 - 18:08

Minä en veikkaa mitään, vaan sanon että kysy lähimmältä merkki/muu korjaamolta oikea vastaus. Tulee ainakin sellaiset arvot, ettei renkaat heti kulu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 19:08

Et kertonut auton merkkiä ja onko kyse etu vai taka-aksekselistosta? Jos välttämättä itse haluaa homman tehdä niin suosittelen oastamaan ko automerkin ja mallin korjausoppaan.
Esim:

Lähteet:
www.alfamer.fi/autokirjallis...c-104.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 22:22

Ilman automerkin ja mallin korjausopasta en usko kenenkään onnistuvan, jos ei sitten ole aikaisemmin tehnyt sitä samanlaiseen autoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 18:16

Mahdollisimman lähelle tuota nollaa pitäs päästä. Ei ole aina ihan helppoa.