Milloin katua saa nimittää kaduksi?Minullekkin se selvisi vasta tänäaamuna.

Avainsanat: katu tie

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.04.2009 - 10:08

Katu on kaupungissa tai muussa taajamassa yleensä rakennusten välissä kulkeva, asemakaavan mukaisesti rakennettu tie. Katu voi voi kulkea myös puiston tai torin poikki tai sellaisen reunaa pitkin, mutta useimmat kadut rajoittuvat molemmilta puoliltaan suoraan rakennustontteihin, ja usein rakennuksista on ulko-ovi suoraan kadulle. Kadulla on yleensä keskellä ajorata ja sen molemmilla puolilla hieman korkeammalla reunakiveyksellä erotetut jalkakäytävät. Toisinaan ajoradan ja jalkakäytävän välissä on lisäksi erityinen pyörätie. Poikkeuksena ovat kävelykadut ja pihakadut, joilla ajoneuvoliikenne on kielletty tai rajoitettu eikä katua ole leveyssuunnassa jaettu jalkakäytäviksi ja ajoradaksi.

Kaduille vahvistetaan asemakaavassa myös nimet. Kadun nimeä käytetään osoitenumeron ohella sen varrella olevien kiinteistöjen osoitteen

Lähteet:
wiki

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.04.2009 - 08:26

vitsi, mä oon kuullut tän joskus mut en just nyt muista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 08:53

oiskos se niin että kaupungeissa on aina kadut, mutta ns.maalla on tiet...meillä täällä kylläkin on ollut tiet iät ja ajat, mutta kaupunkina tämä kylä ollut vasta yli 10v...noin ....joten teittennimiä ei kaduksi ole muutettu,.. sen verran kaupunkia tästä tuli, et tuohon keskustaan tuli ainoat liikennevalot, jotka palavat yölläkin punaisilla , tulit sitten suunnasta, kuin suunnasta....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 09:46

Määritelmää en tiedä, mutta Lappeenrannan kaupungissa on katuja sekä teitä, kun taas Savitaipaleen kunnassa on ainoastaan tiet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.04.2009 - 09:53

En tiedä vastausta, mutta minä olen huomannut että kaupungissa on kadut, kaupunginosissa kujat ja kunnissa ja kylissä tiet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 10:31

Muistaakseni kaavoitetun alueen tie on katu riippumatta siitä, miten se on nimetty (-tie, -katu, -kuja jne.). Kaikki kadut ovat siis teitä, muuta kaikki tiet eivät ole katuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 15:26

kai silloin kun se on virallisesti nimetty kaduksi? en tiiää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 16:33

Jos siellä on paljon katutyttöjä, niin se on varma merkki - kyseessä on katu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 01:47

Katu on kaupungissa tai kunnassa asemakaavan mukaisesti ja vahvistettujen suunnittelupiirustusten mukaan rakennettu tie, johon on rakennettu kunnallistekniikka, vesi-, viemäri -ja sadevesiviemäröinti järjestelmä.