Myyräkuume? Kuinka yleistä se on? Ja onko se oikeasti rannikolla asuvien ihmisten huoli vai ja kuinka siltä vältytään?

Avainsanat: myyräkuume pihamaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 22:31

minä olen sen sairastanut vuonna 2002 ja hengissä ollaan, Kova tauti mutta ei hengenvaarallinen.. miehille kuulemma voipi olla jopa sitä.. viikon piti kamalaa kuumetta ja nivelkipuja ym,

Lisätty: 25.04.2009 - 15:24

korjaisin vallalla olevaa käsitystä, että on harvinainen. Eipä olekkaan, vaan nykyään jo kovin, liiankin kovin yleinen suomessa. Tänä keväänä ollut runsaasti tapauksia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 22:38

Ei se rajoitu rannikkoalueelle. Lähinnä metsähiiren kuivuneesta ulosteesta kuten virtsa. Kuivien alueiden ja kuivan metsän alueella joissa esiintyy runsaasti ko. eläimiä. Harvinainen ja satunnainen tartunta.

Lisätty: 24.04.2009 - 22:43

Tässä linkki jossa tarkemmin asiasta:
www.tohtori.fi/?page=3830134...id=8182488

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 22:44

Harvinainen,mutta vaarallinen,asianmukaiseen hoitoon heti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 22:46

Myyräkuumetta aiheuttaa hantaviruksiin, bunyaviridaeryhmään kuuluva Puumala-virus joka leviää ihmiseen useimmiten hengitysteitse, kun myyrän ulostetta joutuu hengitysilmaan aerosolina pölyn kautta.[1] Myyräkuumeessa itämisaika on noin 3 viikkoa, mutta vaihtelee viikosta kahdeksaankin viikkoon. Tartunnan saaneista 80%:lle ei tule ollenkaan oireita tai vain lieviä oireita. Myyräkuume ei tartu ihmisestä toiseen.

Puolet sairastuneista potilaista on iältään 30 – 49-vuotiaita. Lapsilla myyräkuumetta ei todeta juuri koskaan.

Myyräkuume on virustauti, joten siihen ei ole mitään hoitoa (toistaiseksi). Useimmiten myyräkuumeeseen sairastunut henkilö joutuu sairaalahoitoon, mutta lievemmissä tapauksissa kotihoitokin onnistuu. Sairaalassa potilaan oloa tehdään mukavammaksi, vointia seurataan, potilasta nesteytetään, ja annetaan kivunlievitystä.

Suomessa myyräkuumetta esiintyy eniten Kaakkois- ja Keski-Suomessa sekä Pohjanmaalla. Tautia levittävää metsämyyrä (Myodes glareolus). Sitä esiintyy enemmän miehillä kuin naisilla ja lapsilla se on todella harvinainen. Myyräkuumetapausten määrä vaihtelee myyräkannan mukana 3-4 vuoden jaksoissa[2]. Eniten tapauksia todetaan vuoden syyspuolella

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Myyr%C3%A4kuume

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 23:21

Talven jälkeen (varsinkin jos papanoita löytyy) älä imuroi mökillä, vaan pyyhi ensin kostealla, koska imuri levittää taudinaiheuttajia ilmaan. Älä hakkaa puita (tai muutenkaan viskele/pölytä niitä) puuvajassa, vaan mieluummin ulkona. Tarkemmat ohjeet Timppa:n ja vähäviisaan linkistä. Timppa sanoi vahingossa metsähiiri, oikea on metsämyyrä kuten vähäviisas kertoi. Olen kaupunkilaispoikana sairastanut sen, kova kuuma ja horkka, mutta onneksi sen saa vain kerran.

Lisätty: 25.04.2009 - 11:24

Olen vähän miettinyt, että siitäkö johtuu nyt vanhoilla päivillä tulleet hankalat nivelvaivat, joille ei ole löytynyt mitään muutakaan selitystä ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 00:04

Kyllä on koko Suomessa. Tautia on vaikea havaita, oireet muistuttavat niveltulehdusta, jolloin lääkäri yleensä määrää antibiootit. (jotka eivät vaikuta tähän tautiin.) Pitkäkestoinen, jolloin itseänsä ei saa rasittaa liikaa. Kotieläinsuojista voi myös saada tartunnan. Vähäviisas kertoikin hyvin ko. taudista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 01:12

Paljon pihalla työskentelevien riesana on myös tularemia eli jänisrutto. Minulla se alkoi hyttysen pistosta, johon kehittyi paisetta muistuttava patti. Olin kovassa kuumeessa viikkotolkulla.

Jänisrutto

Jänisrutto eli tularemia on Suomessa yleisimmin hyttysten välittämä bakteeritauti. Sitä kantavat luonnossa erityisesti jänikset ja myyrät. Tartuntaa levittävät hyttysten lisäksi paarmat, mäkärät ja puutiaiset. Jänisruton voi saada myös sairaan eläimen puremasta tai raapaisusta sekä saastuneesta pölystä, vedestä tai ruoasta. Jänisruton itämisaika on 1–14 vuorokautta. Sitä esiintyy epidemioina Keski- ja Pohjois-Suomessa loppukesäisin.

Jänisrutossa on useita tautityyppejä: yleisimmässä muodossa oireina ovat kuume ja pieni tulehtunut haavauma, jonka lähellä on paikallinen imusolmuketurvotus ja -aristus. Joka viidennelle tulee ihottumaa, mutta ihomuutos voi myös puuttua. Joskus potilaalla on voimakkaita yleisoireita kuten kuume, väsymys ja laihtuminen. Maksa ja perna voivat suurentua. Harvinaisempia oireita ovat silmän sidekalvon tulehdus, nielurisojen tai nielun tulehdus tai keuhkokuume. Erittäin harvinaisia ja vakavia oireita ovat tulehdukset vatsakalvolla, aivokalvoilla tai luussa. Noin puolella tartunta on oireeton.

Hoito aloitetaan oireiden perusteella. Taudinmääritys varmistetaan tutkimalla verestä vasta-aineet, jotka nousevat vasta 10–14 vrk:n kuluttua kuumeen alusta, joten näytteet otetaan kahden viikon välein 2–3 kertaa. Muissa veriarvoissa tulehduskokeet ovat koholla, voi olla anemiaa ja myös maksa-arvot voivat nousta. Jos iholla on tulehtunut haavauma, siitä otetusta märkänäytteestä voidaan tehdä bakteeriviljely.

Hoitona on antibioottikuuri. Jänisruttoa ehkäisevä rokote on kehitetty, mutta ei tällä hetkellä saatavilla. Jänisruttoa tulee epäillä, jos on kuumetta, hyttysen pureman tai naarmun kohtaan syntynyt haavauma iholla ja suurentuneita imusolmukkeita sen lähellä. Jänisrutto on maatalousyrittäjälle ammattitauti, mikäli tartunta on saatu työssä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 09:16

itselläni on aina hanskat kädessä, kun touhuilen pihalla ja puita kantaessa sisään, mutta kumma , kun en muista pistää hanskoja käteen, kun puita takkaan lisään...kädet kyllä pesen heti, kun olen puita pidellyt...ehkä pitäis ehkäisyksi vielä pitää hengityssuojaakin, mutta se on hankala...tietty puuvajassa siitä vois olla hyötyäkin...miettii...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.04.2009 - 09:20

Myyräkuumeeseen voi sairastua koko maassa. Ja oireiltaan aika hankala tauti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 19:07

Tänä vuonna se on riesana etelä suomessa ja kuten vähäviisas asian jo tarkemmin kertoi,tartuu hengitysteitse.
Me rannikkolaiset olemme riskirymässä,varsinkin syksyn tullen,kun ulosteet ovat kuivuneet ja päälle astuessa pöllyävät.