Vilkutatko vastaantulijalle?

Merkiksi ettei hänellä ole ajovaloja? Minun tapani on kääntää omat valot pois ja samantien takaisin. Tehoaa erittäin hyvin, voisin sanoa - jopa paremmin kuin vilkuttelu.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.04.2009 - 17:38

Kyllä räpäytän valoja jos vastaantulijalla ei ole valot päällä. Eikä ole siitä kiinni että minua kiinnostaisi saako toinen sakot vai ei, vaan se että auto näkyisi. Ilman valoja liikkuva on vaaraksi muille tiellä liikkujille.
Räpäytän myös valoja jos näen jonku vaaran tiellä.
Itse olen hyvin kiitollinen eräälle vastaantulijalle joka räpäytti valoja. Olin liikenteessä moottoripyörällä...auto tuli vastaan ja räpäytti valoja. Aloin heti hiljentämään vauhtia, katsoin ihmeissäni eteenpäin tiellä että mitä kummaa...??!! Tie peilasi ja kiilsi kuin olisi peili ollut asfaltilla...pääsin lähemmäksi, edessäni oli noin 3-4 metrin matkalla koko tien leveydeltä silakoita!!!! En voi kun kiittää tässäkin vastaantulijaa! En tiedä olisinko ehtinyt reagoimaan tarpeeksi nopeaa ennen liukasta tie osuutta. Nyt pystyin hiljaisella vauhdilla ajamaan silakoiden läpi. Siinä oli ilmeisesti iso rekka halunnut mennä toiselle puolelle tietä levähdyspaikalle, vauhtia ehkä liikaa ja ovi avautui ja silakat lensivät pihalle... Kaikkea voi sattua!

Kysyjän kommentti

Kiitos, samoilla linjoilla olemme tuon näkyvyyden kannalta. Joskus on niin tiehen "uppoava auto", että on todella vaikea havaita. Turvallisia kilometrejä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 21:26

Jos häntä on joku vaaratilanne odottamassa tai huomaan vastaantulijan autossa jotain johon haluaisin hänen kiinnittävän huomiota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 21:31

mä en ikinä ehdi.. tajuan vasta ku auto on mennyt ohi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 21:32

Ajovaloista,hirvistä ja peuroista tiellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 21:32

en ;(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 21:34

Yleensä vilutan kaukovaloja, sitten omat pois ja päälle. Kaukovalot herättävät huomion ja länhivalojen sammutus ja sytytys mistä on kyse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 21:43

Kyllä =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 21:50

En vilkuta,mutta joskus näytän keskisormea,minä istunkin pelkääjän paikalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 21:52

kyllä jos on jotain mihin hänen pitäisi kiinittää huomiota (turvallisuussyiistä)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 21:53

Minä en itse omista ajokorttia siksi en aja autolla. mutta seuraan kyllä vieressä kun mieheni ajaa jos joku vaikka ajaa pitkät valot paallä vastaan eikä tajua vaihtaa lyhyviin valoihin niin silloin hän sanoo et pistetään sit pitkä jos se niin haluaa. kyllä tiellä näkee vastaan tulijoita jotka vikuttelevat valoja, mutta ei aina kyllä löydy syytä miksi tekev ät niin. mutta minun mieheni ei kyllä vilkuta valoja edes merkiksi vaikka toisella ei valoja olisikaan. jokaisella on omat tapansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 21:57

Taisin ymmärtää kysymyksen väärin. En aja itse, mutta vilkutan kaikille, jotka jompikumpi meistä tunnistaa. Mies sanoo vaikka:"Antin auto" tai mie huomaan: Terttu sauvakävelee vastaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.04.2009 - 22:33

Kyllä näitä sakottajia teillä riittää ilman kansalaispoliisiakin. Ei kuulu minulle toisten autojen viat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 22:45

EN

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 00:08

Kyllä yleensä. En siksi että hän ajaisi ilman valoja, ei se minua häiritse, mutta varoitan vaarasta. Viimeksi vilkutin valoa koska irtokoira juoksi tietä pitkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 01:37

Hirvistä ja poroista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 08:25

Jos tarvitsee varoittaa jostakin ,niin vilkutan valoja!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 09:25

Kyllä vilkutan: pitkistä valoista, pimeästä autosta, vaaratilanteesta, jonka itse juuri ohitin. Esim. Kuusamoon matkatessa poroja on tiellä toisinaan hyvinkin paljon. Vaikka siihen on jo oppinut varautumaan, niin ainahan tiellä voi olla joku ensikertalainen, jota kannattaa hoksauttaa. Olen itsekin tyytyväinen, jos joku antaa minulle vilkuttamalla minkä tahansa merkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 09:32

itse ajan pimeällä ehkä 1x 5v, joten en vilkuttele, mutta jos jokin elukka on tiellä niin sitten varmaankin töötäisin ja huitoisin...muuten en edes huomaa onko jollain näin päiväs aikaan valot vai ei..katselen ja seuraan liikennettä kokonaisuutena, joten en huomaa kenekään valoja, ja tutuille kans annan käsillä vilkutuksen...jos edes huomaan niitäkään, kun tuijotan sitä liikennettä herkeemäti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 09:51

Kyllä räppään niitä valoja varsinkin hämärässä, mutta ei sillä yleensä ole merkitystä. Vastaantulija saattaa vaan hymyillä iloisesti ja luulla että ollaan tuttuja...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 10:09

kyllä saman lailla kuin timppa tekee ja se auttaa kummasti, kyllä meillä valot pitää olla päällä taajamissa kuin että ns.metsätiellä.!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 14:06

Jos se häiritsee itseäni ettei sillä ole valoja..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 16:34

Kyllä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 21:41

Joskus.Aika harvoin kyl ajelen,ku ei omaa autoa ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 22:31

Voi kun tää vanhus ei aja autoa. Pyörällä liikuessa vilkuttelen paljonkin tutuille. Osoitan sormella jos auto tulee vastaan ilman valoja. Vamaan ihmettelee mitä toi mummo sormeaan näyttelee..