Miten tietokoneen sitten voi sujata ukkoselta?Asun kerrostalossa,ja koneeni on pöytäkone.

Avainsanat: tietokone ukkosenilma

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 24.04.2009 - 11:38

Kaikista turvallisin konsti on ottaa aina tietokoneen virtapiuhat irti seinästä.

Lisätty: 24.04.2009 - 12:03

Minullakin on tuollainen allamainittu suojajuttu, mutta ei ne ole idioottivarmoja. 10% pääsee läpi sanoi ammattimies joka sen minulle möi.

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 11:47

Radioliikkeissä myydään ,niin sanottuja ukkosvahteja,siinä on puhelin,ja sähkö pistoke paikat.ja kestää ukkosen piikit.mulla kestää 1500000volttia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 12:02

Sähköliikkeestä saa pistorasioihin laitettavia suojia. Vältä halpa marketteja...niillä ei tee mitää.
Paraskeino on kaikki piuhat pois pitorasioista. Nekään ei suojaa salamalta. jos sattuu suoraan kohdalle. Virtakytkimen voi katkaista, jos ukkonen on aivan päällä, mutta ne pakastimen ruuat, minne laitat?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 12:14

Me otamme ukonilmalla pois virrat ja johot pistokkeista. koska meille kävi kerran niin et kun kone oli päällä ukonilmalla niin salama iski siihen koneeseen ja kone paloi. kotivakuutus korvas koneen kyllä, saimme uuden tilalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.04.2009 - 12:57

Johdot irti seinästä. Ei ole suuri homma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 13:10

Irti verkosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 13:19

Piuhat irti. Täytyy olla säkä, jos auttaa ne ukkosvahdit. Kotivakuutus ei korvaa ukkosen tuhoja, force major.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 14:43

kaikki piuhat irti 'seinästä' ukkosella, siinä se paras konsti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 15:23

Pistorasioihin liitettävät ylijännitesuojat (sekä verkkovirran, 230V, että ADSL-liitynnän, eli puhelinlinjan osalta) suojaavat hyvin tavanomaisia jännitepiikkejä vastaan, joita syntyy vähän väliä verkoissa, kun erilaisia koneita kytketään päälle ja varsinkin pois päältä tai kun termostaatit katkovat isotehoisten laitteiden virtoja. Ukkosen aiheuttamia erittäin suuria jännitepiikkejä vastaan nekin ovat varsin voimattomia (kun salama iskee kilometrejä ilmassa, niin kyllä se yhden suodattimen ilmaraon yli hyppää kuin tyhjää vain). Kun salama iskee, niin se indusoi lähialueen sähköjohtoihin ison jännitteen, joka voi vielä usean kilometrin päässä vaurioittaa elektronisia laitteita, suorasta iskusta puhumattakaan.
Paras tapa ukkosilman vallitessa on suojautua irrottamalla virtajohdot rasiasta ja erityisesti ADSL-piuha kokonaan seinästä, varsinkin siellä, missä käytetään ilmajohtoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 16:54

Piuhat irti vaan, niin kuin edellä jo tuossa kerrottiin. Kerran on ukkonen päässyt särkemään tietokoneeni ja sen jälkeen olen ottanut aina johdot pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 09:17

Ylijännitesuoja suojaa äkillisiltä jännitepiikeiltä, esim. ukkosen aikana. Se voi olla kiinteästi asennettu tai ns. adapteri. Sinun täytyy suojata sekä datakaapeli ( joko ADSL tai ISDN) sekä erikseen verkkovirtajohto. Kummallekin siis oma ylijännitesuojansa, on myös sellaisia ylijännitesuojamalleja, joissa on samassa purkissa liitännät molemmille. Nyt en osaa sanoa onko kaapeliverkkoon, siis esim. tv-liitäntään omaa ylijännitesuojaansa.
Ihan varmin keino, jos on esim. pitempään poissa kotoa, on ottaa KAIKKI pc:n ja oheislaitteiden (näyttö, kirjoitin jne.) piuhat irti pistorasioista.

Käsittääkseni kotivakuutus korvaa ukkosen aiheuttamat vahingot, jos on ns. "Laaja kotivakuutus". Omavastuun suuruus on aina yhtiö- tai henkilökohtainen, sen suuruus on myös yleensä sovittavissa silloin kun on vakuutusta ottamassa.

Lisätty: 25.04.2009 - 17:00

Sen verran vielä noista kotivakuutuksista tai yksityisvahinkovakuutuksista, että vastoin suhteellisen yleistä käsitystä ukkonen tai muu vastaava luonnonilmiö EI suinkaan ole mikään"Ylivoimainen este" eli force majeure.