Oletteko suojanneet tietokoneen ukkoselta,se tekee pahaa jälkeä koneessa ,kun osuu,linjalle vaikka ,sadan kilometrin päähän.

Viimme kesänä paloi kone parilta kaverilta,päivällä,Itsellä ukkossuojain,ostettu Mustastapörssistä.kestää muka ukkosen

Avainsanat: suojaus. koneen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 11:36

Olen suojautunut salamalta jo pienestä pitäen sillä isäni kertoi miten se tehdään. Tietokoneet ja tv/video-laittet olen suojannut pistorasiiaan laitettavalla ylijännitesuojapistokkeella, muista ostaa sähköliikkeestä halpa marketin suojilla ei tee mitään. Mutta jos salama tulee suoraan kohteeseen ei sekään, eikä mikään pidättele sitä.

Mummollassani aikoinaan salama tappoi laitumelle 2 lehmää, vettä ja salamointia kesti ilta neljästä aamu kuuteen. Yksittäistä salaman iskua ja ukkosen jyrinää ei voinut erottaa. Läheisellä heinäpellolla oli vettä heinäseipään alatappiin asti. Mummolassani salama iski olohuoneeseen ja meni olohuoneen poikki heitellen parkettilaatat sivuun. Toisesta huoneen päädystä ulos ja kynti nurmikkoon myyrän käytävän ja maadoittui sitten koivuun halkaisten sen rungon. Onneksi kukaan ei loukkaantunut?

Kotonani salama iski mittaritauluun ja se syttyi tuleen. Mittaritaulu möyrysi, savua ja palavan muovin katkua huone täynnä. Heitin maton lattialta sen päälle ja sain tukahdettua palon, kunnes palokunta tuli tarkastamaan ja hoitamaan loppusammutuksen. Vettähän ei mittaritauluun parane mennä heittämään.

Keskimääräinen salamatiheys Suomessa on noin yksi isku neliökilometrille vuodessa. Keskikorkuiseen pientaloon iskee aukeassa maastossa salama keskimäärin kerran suunnilleen 500 vuodessa, ts. vuosittain yhteen viidestäsadasta.

Määräykset vaativat ukkossuojauksen vain eräille arvokkaille tai vaarallisia aineita sisältäville rakennuksille. Jokainen on siten oikeutettu tekemään esimerkiksi omakotitaloonsa tai kesämökkiinsä sellaisen ukkossuojauksen kuin haluaa, tai saa olla tekemättä mitään. Yksinkertaisellakin ukkossuojauksella, joka on tehty oikeilla periaatteilla, päästään ratkaisevasti parempaan turvallisuuteen kuin jättäytymällä Herran huomaan.

Varsin tehokkaan ukkossuojauksen voi tehdä itse ja vieläpä mitättömin kustannuksin. Myös rakennuksen lähellä kasvavat puut vaikuttavat ukkossuojaukseen tavalla, joka usein ymmärretään väärin. Kasvavan puun sähkönjohtavuus on samaa luokkaa kuin liejun, turpeen, mullan sekä järvi- ja jokiveden.

Salamalle altis rakennus kannattaa suojata.
Ellei salamavirralle ole järjestetty kunnollista purkaustietä, kattoon osunut salama aiheuttaa valokaaren, joka etenee osumiskohdasta lähimpään sisäjohtoon tai sellaisen puuttuessa maahan. Valokaaren reitillä on yleensä helposti syttyvää ainetta, joten vaara on ilmeinen.

Jos katto on metallia, valokaari syntyy kohtaan, jossa etäisyys metallikatosta tai siihen yhteydessä olevasta metalliosasta sisäjohtoon on pienin. Peltikaton maadoittaminen, mieluiten joka nurkasta, rakennusta ympäröivään rengasmaadoitukseen ja lisäksi sähkömaadoitukseen antaa erinomaisen suojan, sillä rakennuksen ympärille muodostuu niin sanottu Faradayn häkki. Samaan perustuu auton antama suoja salamaniskulta.

Jos katto ei ole metallia, vastaava vaikutus saadaan aikaan sijoittamalla katon harjalle sekä pääty- ja sivuräystäiden yläreunaan metallijohtimet, niin sanotut kattojohtimet, jotka maadoitetaan mieluiten joka nurkassa. Harjajohtimesta on hyvä vetää haara savupiipun nokalle. Räystäiden kohdalla kattojohtimena voi käyttää maadoitettua metallista sadekourua.

Sähköjen katkaisu pääkytkimestä on hyvä keino, mutta täytty ottaa myös laitteiden pistokkeet pois pistorasioista. Salama liikkuu myös johtoja pitkin, vaikka siellä ei olisi sähköt kytkettynä.

Kysyjän kommentti

viimmesen päälle,paras

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 11:26

ainut suojaus on , että otan virrat poikki...oiskos jollain jotain muuta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 11:29

Asumme kerrostalossa,mutta onko koneeni turvassa ukkoselta täällä siitä en tiedä mitään.Totuus kuitenkin on,että ukkos ilmat ovat alkaneet olla suomessakin kovempia,kun ennen.

Lähteet:
Oma kokemus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.04.2009 - 11:45

Minulla on sellaiset suojajutut tuossa pistorasiassa mutta ei sekään ole idioottivarma. Katkaisen virran pistorasiasta ja poistan vielä modeeminkin koneesta varsinkin jos lähden viikonlopuksi vaikka mökille. Meillä ja muutamalta naapurilta meni yhtenä vuotena sen takia koneet ja faksit, kun naapurissa oli joku korkea linkkitorni ja se oli "imenyt" ukkosen kymmenien kilometrien päästä. Älysi tuo onneksi hävittää sen jälkeen tornista - luultavasti naapureiden avittamana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 11:47

me sammuetaan kone ja otetaan johdot pois seinästä jos on ukon ilma

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.04.2009 - 12:34

Kerran räsähti niin pahasti, että kone sammui, ja kuului ritinää ja rutinaa. Sen jälkeen olen ottanut johdot pois ukkosella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 15:11

Maaseudulla kannattaa ehdottomasti olla ylijännitesuojat kaiken elektroniikan ja sähkö- puhelin- ja antenniverkon välissä, sillä salama voi lyödä ilmajohtoihin kymmenien kilometrien päässä, jo paljon ennen kun edes tajuaa ukkosen olevan tulossa. Suojista huolimatta kannattaa silti irrottaa pistokkeet ukonilmalla sekä kotoa pois lähtiessä. Talon pääkytkin tai muut kytkimet eivät anna laitteille riittävää suojaa, jos sattuu ihan kohdalle.
Kaupoissa on myös yhdistelmäpalikoita, joissa on suojat sekä sähkö-, puhelin- että talon antenniliitäntää varten. En silti suosittele ihan "sikahintaisia ihmelaitteita".
Huomaa ylijännitesuojista ei ole juuri mitään apua, jos se on laitettu maadoittamattomaan pistorasiaan.
Kaupungissa jopa kerrostaloissa voi esiintyä vahingollisia ylijännitepiikkejä esim. sähkökatkoksien yhteydessä. Omakotitaloalueet on hyvinkin haavoittuvaisia "maasalamien" kulkiessa maakaapeleihin.

Lähteet:
Oma mielipide

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 24.04.2009 - 15:27

Kyllä täällä kone sammuu ja johdot irtoavat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 18:14

johdot pois täälläkin...ei meil oo mitään suojausjuttuja pistorasioissa. minä pällistelen sitä ukkosen ilmaa parvekkeella, rankkasateella olen ulkona. upeaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 21:19

on suojaus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.05.2009 - 00:51

itellää upsi tietokoneessa, jossa on 20 000 euron takuukorvaus kahden vuoden ajan,jos tulee läpi ylijännite. Kerran tuli ja saatiin uus tietokone ilmaatteeks :D