Mistä tulee nimitys precision bass bassokitaroissa? Miten nämä poikkeavat muista bassoista?

Avainsanat: basso musiikki fender stratocaster

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 11:20

Bassokitara, sähköbasso tai pelkkä basso on sähkökitaran esimerkin mukaan tehty sähköinen kielisoitin, jossa on yleensä neljä, joskus myös viidestä jopa kahteentoista paksua kieltä, ja mikrofonit. Se korvasi kontrabasson ja nousi populaarimusiikin keskeisimpien soittimien joukkoon 1950-luvun lopussa. Basson kieliä näppäillään yleensä sormilla, mutta plektran käyttö on myös yleistä. Plektra tuottaa hieman "terävämmän" ja selvemmän äänen, sormilla aikaan saa pehmeän äänen.

Rockyhtyeissä bassokitara on mukana lähes aina. Basisti soittaa useimmissa musiikintyyleissä yksinkertaisia säestäviä bassokuvioita pitäytyen taka-alalla. Basisteilla on erityisen merkittävä rooli intensiivistä rytmiä korostavassa funk-musiikissa sekä usein myös jazzissa, jossa tavanomaisia ovat pitkät ja teknisesti vaativat improvisoidut bassosoolot. Eri musiikkityylien historiasta löytyy useita tunnustettuja virtuoosibasisteja.

Lähteet:
googlesta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 11:50

Useimmat bassokitarat ovat Precision Bassoja, eli niissä on tavallisen kitaran tavoin kaulassa nauhat osoittamassa sävelten paikkoja. Precision tarkoittaa 'tarkkuutta' eli kappaleet voidaan soittaa 'nuotilleen' oikein. Joissakin bassokitaroissa (ja kontrabassoissa) ei nauhoja ole, eli ne ovat niitä muita bassoja. Niiden soittaminen vaatii enemmän taitoa, mutta periaatteessa mahdollistavat 'äärettömän' määrän eri säveliä.