Miten määrittelisit boheemin?

Avainsanat: boheemi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 10:37

boheemi epäsovinnaista elämää viettävä ihminen, usein taiteilija

-pieni svistyssanakirja

Lisätty: 24.04.2009 - 10:55

kirjailija Pentti Saarikoski ja elokuva-alan osaaja Nadja Pyykkö tulevat mieleeni suomalaisina boheemeina. tosin ex-sellaisina

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 10:35

on joukko taiteilijoita jotaka elävät omalla omituisella tyylillään, oiskos jonkin sortin tyylilaji...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 10:40

Elämäntyyli ja jonkinlainen olemus. Jos joku pitää mainita niin ensimmäisenä tulee mieleen edesmennyt näyttelijä Matti Pellonpää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 10:42

Boheemi on 1800-luvulla Ranskassa yleistynyt termi, joka kuvaa taiteilijoita ja kirjoittajia, jotka viettävät erikoista ja epäsäännöllistä elämää

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 10:42

Juice Leskinen oli todellinen esimerkki boheemista ihmisestä. Taiteilija joka eli itsensä kanssa elämää joka ei sopinut mihinkään muottiin. Pukeutuminen ja kaikki muu oli omaperäistä, vähän hälläväliä tyyliin. Ei ollut muotivirtausten ja muiden ihmisten ajatusten vietävissä. Teki mitä itse tahtoi tosin tuhoisin seurauksin. Eli yksinkertaisesti täysin oman itsensä ja oman ajatusmaailmansa kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 10:47

Boheemi on usein eräänlainen "elämäntapaintiaani" eli elää täysin omalla persoonallisella tavallaan muista välittämättä. Ei tarvitse olla taiteilija suinkaan. Epäsäännöllisyys kuuluu asiaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.04.2009 - 12:21

Oman elämänsä herra. Ei piittaa mitä muuta ajattelevat hänen epäsäännöllisestä ja omaperäisestä elämästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 12:27

Kulkisko tyyppikuva tuossa Munkin ja Valperin tienoilla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 13:17

Itsenäinen elämänvaeltaja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 15:25

Boheemi elää niin kuin lystää olematta kuitenkaan anarkisti. On sinut itsenä kanssa. Ei piittaa, mitä muut hänestä ajattelevat. Ei ole kerskakuluttaja eikä krääsänkerääjä, ei muodin perässä juoksija. Boheemilla on varmaan suhteellisen hyvä itsetunto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 19:06

Itse ajattelen,että valistunut,lukenut henkilö joka viettää elämään haluamallaan tavalla ypäristön odotuksista piittaamatta.
Joka miehen tietosanakirjassa vuodelta 1946 sanotaan että,henkilö,joka viettää huoletonta,epäsäännöllistä elämää(ransk.boheme,böömi,böömiläinen,mustalainen),mielenkiintoinen ajatus maailma silloin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 02:35

Itsenäinen elää omaa elämäänsä hällä väliä tyyliin. Ammatiltaan yleensä taiteilija, opiskellut pitkän ajanjakson esim. yliopistossa, siis lukenut henkilö, voi olla yksi kettutarhatytöistä-pojista, eläimmistä ja luonnosta välittävä, vaikka tarkoitus hyvän ja huonon välillä on ailahtelevaista, eikä siitä ole oikein tarkkaa tietoa. Tekee mitä sattuu sillä hetkellä haluamaan. Talousasiat ovat hänelle sama asia, kuin maapallolle tulevalle pienelle vihreälle miehelle, eli ei mitään rahan tajua. Säästämisestä ei ole kuullut puhuttavankaan. Matkustelee paljon, jos vain on rahaa ja vaikka ei olisikaan. Jakaa kaiken omistamansa muiden samanlaisten ihmisten kanssa. Ruokailun jäljistä voi päätellä missä päin asuntoa tai taloa hän ollut. Appelsiinin kuoret, banaanit, tupakan tumpit ilmaisevat hyvin tarkasti matkareitin. On vähän mustalaisen verta luonteessa, vrt.koivunsisaren edellä oleviin kommentteihin.