Mikä tallennus muoto valokuville ,olisi paras,nettisäilytys ei kinnosta,ne siirtyvät säilyttäjän omaisuudeksi,netissä.

Ulkoinen kiintolevy,DVD ,vai muistitikku.

Avainsanat: säilytys. valokuvat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 11:04

Omat kuvat jpeg-muodossa omalla kotikoneella kovalevyllä. Lisäksi varmuuskopiot kahdella ulkoisella USB-kovalevyllä, joista toista säilytän työpaikalla. Muutamia vuosia sitten poltin myös CD-levyille. Muistitikkua käytän vain tiedon siirtämiseen tai muille jakamiseen. (Kun kuviaan antaa muille, niin on sekin eräänlaista varmuuskopiointia.)
CD tai DVD-levyt ovat sinänsä turvallisia, koska tallennus on periaatteessa mekaaninen ('poltetut' bitit). Niiden säilytys vaikuttaa kestoon, arviot välillä 5-90 vuotta. Tulisi säilyttää pimeässä ja kuivassa paikassa. Niiden kanteen mahtuu tekstiä sisällöstä.
Kovalevy voi kulahtaa kerralla, ja yleensä se niin tekeekin. Lisäksi, kun tallennus on magneettinen, voi sähkömagneettinen häiriö tuhota tietoja. Joidenkin varmuuskopiointiohjelmien käyttö on usein sellaista, että ei voi palauttaa yksittäisiä tiedostoja tai hakemistoja, vaan koko roska kerralla. Parempi kopioida haluamansa hakemistot ja tiedostot ulkoiselle kovalevylle.
Muistitikun tieto säilynee maksimissaan ehkä 10 vuotta, kun se perustuu sähköisen varauksen säilymiseen. Muistitikkuun harvoin sopii tekstiä, mitä se sisältää, lisäksi se voi hävitä helposti.
Eri välineiden tiedon säilymisajoista ei kuitenkaan ole pitkäaikaista kokemusta kenelläkään.
Varmaa on kuitenkin, että tallennusformaatit ja -välineet kehittyvät, että jossain vaiheessa itse kukin joutuu muuntamaan tietojaan muihin formaatteihin ja tallennusvälineille, kuten aikanaan lerppujen ja korppujen tietoja.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 09:38

Minulla kuvat ovat sekä ulkoisella kiintolevyllä että DVD:llä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.04.2009 - 09:52

Minä niin rakastan selailla vanhoja kuviani, joten teetän aina paperikopiot kuvistani. Mutta tuolla omissa kuvatiedostoissa ne lisäksi ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 10:03

kyllä ne kannattaa ainakin yhdeksi muodoksi tallentaa dvd, lle ja tietenkin ihan kuviksikin ...nykyisin on aika edullistakin ottaataa ne kuviksi...itse tykkän viellä katsella oikeita valokuviakin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 10:03

tällä hetkellä 'tilapäis'taltiot : oma kone kiintolevy, ulkoinen levyasema (kopiot), muistitikuilla valikoituja sarjoja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 10:49

Minulla ulkoisella kovalevyllä kopiot kaikista. Muistitikulla kantelen kätevästi haluamiani kuvia katseltavaksi vaikkapa lapsille tai kenelle vaan joka omistaa tietokoneen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 11:15

Olen vanhanaikainen,kuvani ovat albumeissa ja mitkä eivät ole sinne asti päässeet,lojuvat valokuvaus liikkeen pusseissa,niitäkin on aikapaljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 13:26

Paras tallentaa alkuperäisessä muodossa ulkoiselle ja vielä DVD:lle. Tai sitten ostaa nauha-asema, mutta lienevät vielä tyyriitä. DVD:t eivät ole vielä olleet kovin kauaa käytössä, ei vielä voi sanoa kestävätkö todella sen 100 v. Kaikki kehittyy ja kohta ovat konstit vanhoja.