Löysin vuokraamani talon liiteristä aseen.Mistä voisin kysyä,että mikä ase on kyseessä?Kuvan kanssa?

Minulla on siis aseesta kuva ja luulen että se ase on ihan harmiton,mutta en halua silti nurkkiini aseita,minkäänlaisia.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2009 - 21:07

parasta kun kysäiset poliisilta,
samalla saat ohjeet miten metellä niin ettet itse joudu hankaluuksiin myöhemmin

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 23.04.2009 - 21:09

Vuokraamasi talon. Eikö se sitten ole vuokranantajan? Jos ei niin olen samaa mieltä että menet sen aseen kanssa poliisilaitokselle ja kerrot sen mitä tiedät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 21:27

Katso Poliisin sivulta tietoa Ampuma-aseluvat
www.poliisi.fi/poliisi/home....endocument

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 21:27

Kysy sen kuvan kanssa vaikka täältä:
www.lahdeniemi.fi/

Jos ase osoittautuu tuliaseeksi tai muuksi luvanvaraiseksi, niin pyydä vuokranantajaa hakemaan se pois mitä pikimmin.
Todennäköisesti se on ilmakivääri, joita lojuu monessa talossa.
Toki vuokranantajan kuuluu viedä sekin pois.

Jos hän ei sitä pyynnöstä huolimatta hae, niin poliisi hakee. Älä koske siihen itse ollenkaan.

Lisätty: 23.04.2009 - 23:31

Luvattomien aseiden ja räjähteiden luovutukset poliisille suositellaan tehtäväksi seuraavasti:
1) Otetaan yhteys oman alueen kihlakunnan poliisilaitokseen puhelimitse tai sähköpostilla. Sähköposti on helpointa lähettää poliisin verkkosivujen www.poliisi.fi/luvaton ase kautta. Sivuilta löytyy tarkoitukseen laadittu valmis lomakepohja sekä sen täyttöohje.
2) Poliisi kirjaa yhteydenoton ja sen perusteella sovitaan asiakkaalle ja poliisille tässä tapauksessa parhaiten soveltuva luovutusmenettely.
3) Luovutus toteutetaan sovitulla tavalla.

Kaikkien osapuolten turvallisuuden varmistamiseksi aseita ja räjähteitä ei tule toimittaa poliisiasemille sopimatta menettelystä etukäteen.

Lisätty: 24.04.2009 - 01:57

Tuohon poliisin linkkiin tuli jostain syystä välilyönti. Tässä toimiva linkki
www.poliisi.fi/luvatonase

Lähteet:
sisäministeriö

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 21:29

Jos olet vuokraajana talossa etkä vuokranantajana on ase tietysti vuokranantajan omaisuutta. Tuskin olet vuokrannut taloa aseiden kanssa käyttöösi? Kannattaa kysyä ensin vuokranantajalta miksi ase on siellä? Voihan sille olla laillinen aseenkantolupakin olemassa ja se on vaan unohtunut omistajalta sinne? Sinulla ei joka tapauksessa ole siihen mitään oikeuksia. Ase mukanasi et voi mennä mihinkään edes poliisilaitokselle, jos sinulla ei ole siihen aseenkantolupaa olemassa, sillä se on lainmukaan jo rangaistava teko ja voit saada siitä vaikka sakot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.04.2009 - 21:32

Harmiton ase? Mikä sellainen ase on?
Ase on aina tappava, mikäli se on ase, tai ainakin vakavasti turmeleva!
Harmitonta asetta ei ole ikinä tehty,eikä tulla tekemään!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 21:41

Kerro vuokranantajalle löydöstäsi,ehkä ase on häneltä unohtunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 22:32

poliisille tai puolustusvoimille, he tietää kyllä mitä tehdä. meillä löytyi aitan ullakolla vanhoja hylsyjä ja räjähteitä sota ajalta, ilmoitus puolustusvoimille niin hakivat pois

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 22:53

Kiikuttele se poliisille

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.04.2009 - 22:55

Poliisi on oikea osoite, jossa tällaisia asioita selvitellään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 23:13

Vie poliisille. Vuokranantaja voi käydä lunastamassa sen aseenkantolupaa vastaan. Löydetyt aseet voi viedä poliisille käärittynä esim. jätesäkkiin, niin eivät ihmettele mitä kantelet mukanasi julkisilla paikoilla. Ase ei saa olla ladattu. Kuljetetaan auton takakontissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 07:53

Ilmoitat vuokranantajallesi löydöstäsi. Mielestäni reiluinta vuokranantajaasi kohtaan on toimia niin.
Mahdollisesti hän on unohtanut aseen liiteriin, voi olla hänelle hyvinkin tärkeä perintökalleus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 07:55

vaikka se vois ollakin sen vuokranantajan jolle se vois kulua, niin ei minkään aseen säilytys paikka ole liiteri, joten poliisille vain..jotain hämärää siihen varmaankin liitty..tai ainakin voidaan se sitten sulkea pois, et onko laillinen edes se ase..