Miksi työharjoitteliat saa 6 tunnin päivälle puolentunnin tauon mut oikeet työskenteliät saa vain 15min samalle työajalle?

Avainsanat: tauot työpäivä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Eme
Vastattu: 22.04.2009 - 22:49

Eipä työharjoittelijat yleensä saa palkkaakaan jos koulun kautta, jos työkkärin niin kelan kautta naurettavan pienen työmarkkinatuen.. jos tuntuu että haluaa pienemmät työajat ja isommat tauot niin ryhtyköön se harjoittelijaksi surkealla kelan tuella

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 22.04.2009 - 22:43

Missähän noin erikoinen systeemi on. Kyllä 8 tuntia kestävälle työajalle annetaan vähintään tunnin mittainen tauko. Yleensä se on puolen tunnin ruokatunti ja kaksi 15 min. kahvitaukoa.
Ota selvää alan työehtosopimuksesta, mitä se sanoo lakisääteisistä tauoista.

Lisätty: 22.04.2009 - 22:51

Taitaa olla nukkumaanmenoaika kun ei osaa enää lukea. Sinähän puhuit kuudesta tunnista myös vakityöntekijän kohdalla. Silti kannattaa katsoa se sopimus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 22:43

hyvä kysymys, minulla kun noita harjottelioita oli, niin olin tyytyväinen , että pitivät taukoa, silloin sain jotain itsekkin aikaiseksi, ei tarvinnut koko aikaa perässä mennä....eikä silloin aina , sitten ehtinyt edes 15 minuttiakaan pitään paussia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 22:46

Minkähän ikäisestä harjoittelijasta on kyse?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 23:40

Hyvä, että on taukoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 23:41

Harjoittelijan työaikoja ja kahvitaukoja ei voida soveltaa normaalia työtä tekevien aikuisten ihmisten
työaikoihin. Harjoittelijan työaika on muutenkin lakisääteisesti määrätty ja siinä sanotaan varsin tarkasti mitä työtä saa tehdä ja kuinka paljon päivässä. Harjoittelija voi olla myös ilman palkkaa töissä ns. koulusta käsin suoritettavassa pakollisessa koulutusohjelmaan kuuluvassa työharjoittelussa. Hän voi myös joissain tapauksissa käydä työpaikkalla vain muutamia päiviä viikosa ja loput on koulussa suoritettavaa ammattiin tähtäävää koulutusta. Joistain tutkinnoista ei saa esimerkiksi tutkintotodistusta ennen kuin on suorittanut siihen laissa määrätyn työharjoitteluajan täyteen.

Lähteet:
Oma kokemus: Nuorempana suoritettu tutkinto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 01:25

Itse olin myös työharjottelusa ja oli se normaali 6tuntinen päivä mutta en saanut kun pitää yhden 10min tauon päivässä ja olin vielä kaupassa töissä jalat hieman kärsi siinä mutta onneksi siihen tottui aika hyvin :)

sekin voi olla et missä olet töissä että on vain 15min tauko.
se riippuu niin paljon eri paikoista

Lähteet:
kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.04.2009 - 08:50

Suosittelisin olemaan enemmän huolissa,että kauanko saa ylipäätään käydä töissä niitä taukoja pitämässä. Tästä asenteesta päätellen tulevaisuudessa saattaa tauot vain pidentyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 15:11

Onpa erikoinen järjestely.Työharjoittelijat ymmärtää,mutta kyllä vakinaistenkin kuuluu saada pitää kunnon lakisääteinen tauko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 21:25

Meillä ainaki 6h työpäivään kuuluu kaksi 15 minuutin kahvipaussia (laissa säädetty tietääkseni). Kuulun metalliliittoon, ja työpaikassa menetellään sen mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 23:35

sopimusasioita (työlainsäädännön puitteissa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 09:02

Liukuvan työajan ollessa aika yleinen ruokailutauko vaihtelee puolesta tunnista tuntiin, ns. kahvitauko on 15 min. mittainen. Asiasat on mustaa valkoissa eri alojen työehtosopimuksissa.
Harjoittelijoiden työajoista en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.11.2022 - 09:25

Minä opiskelen Vantaan Careeriassa ja erehdyin työharjoitteluun siivoamaan Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus Nihtisillan kaupan sekä toimiston tiloja. Teen 6 tunnin päiviä ja minulla on yksi 10 minuutin tauko. Onneksi työharjoittelu loppuu 3 viikon päästä.