Kerro budjetoinnin merkityksestä- miksi niitä tehdään?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2009 - 20:06

Budjetoinnilla tarkoitetaan organisaation mahdollisimman taloudelliseen tulokseen tähtäävää rahamääräistä toimintasuunnitelmaa.

Budjetin ensisijaisen tarkoituksena on jakaa resurssit ja luoda kokonaiskuva yrityksen tai osaston toiminnasta.

Budjetoinnin merkitys vaihtelee yrityksestä riippuen. Pääpiirteittäin budjetin tarkoituksena on kuitenkin luoda kokonaiskuva yrityksen tai sen osan toiminnasta.
Budjetti tähtää resurssien optimaaliseen hyödyntämiseen.
Budjetointiprosessi koostuu suunnittelusta, toteutuksesta ja valvonnasta. Monesti budjetin lähtökohtana on tavoitetulos. Budjettia toteutetaan budjettikauden aikana.
Tunnetuimpia budjetointitekniikoita ovat kiinteä, tarkistettu, rullaava ja liukuva budjetti, joista kiinteä on yleisin. Budjetti voidaan laatia yrityksessä monella eri tavalla. Usein menetelmät sijoittuvat kuitenkin jonnekin demokraattisen build-up-menetelmän ja autoritaarisen break-down-menetelmän välille.

Tavallisesti budjetointi toteutetaan yrityshierarkian kaikilla tasoilla.

Lähteet:
Omat kokemukseni ja suorittamani yritystutkinto

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.04.2009 - 23:52

Suunnitelma tulevaisuuteen on hyvä plla plemassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.04.2009 - 08:57

Kun menet kauppaan, niin on kiva tietää mitä haluat ostaa, ja toisaalta sekin saattaa helpottaa ,jos tiedät riittääkö rahasi ko. ostoksiin.
Siis: Kaikki toiminta on suunniteltava, eihän mistään muuten tule mitään ja silloin ollaan tuuliajolla.