Pitääkö poliisin olla viisas?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2009 - 22:45

Papitilla oli erinomainen ja omiin kokemuksiin perustuva tapaus ja voin uskoa, että se on tosi.
Itselleni tapahtui viime syksynä vähän saman tapainen tapahtuma, jonka käsittely on nyt kestänyt noin kahdeksan kuukautta ja yleinen syyttäjä ei ole vielä vienyt asiaa käräoikeuteen, koska asian tutkinta on pahasti kesken. Siis näin kaikki alkoi:
Olin kaverini luona kyläilemässä( toisessa kaupungissa kuin missä minun asuntoni on ) viime syksynä ja asuin siellä myös koko viikon. Kävimme kaupoilla yhdessä kaverini kanssa ja kaupoilta tullessamme huomasimme, että autooni oli ilmestynyt noin. kahden metrin pituinen viilto korin keskiosaan oikealle sivustalle. Tein asiasta välittömästi rikosilmoituksen ja soitin vakuutusyhtiööni. Vakuutusyhtiö tarkisti viillon ja ilmoitti, että se on tahallisesti tehty, elikkä ei korvausten piirissä. Minulla ei ole ilkivaltavakuutusta autossani.

Parin päivän päästä poliisi soitti minulle ja kuulusteli minua puhelimessa, että missä olen viimeisen viikon liikkunut ja ollut ja, että vuokra-asuntoni osakeyhtiön autotallissa on naarmutettu naapurini autoa ja minua epäillään syylliseksi ja pitäisi tulla autoni kanssa tutkintaa varten ko. autotalliin. Saavuin paikalle ja minua kuulusteltiin, sekä autostani mitattiin jälkien korkeudet, otettiin kaikki valokuvat molemmista autoista, lakaistiin autotallin lattiat ja raaputettiin autoni ja naapurin auton maalipintaa, puskureita, listoja ja renkaita irrottaen niistä erilaisia näytteitä rikoslaboratorion tutkimuksia varten, autotalli kuvattiin, tuulen suunta mitattiin ja tallin lukot tarkistettiin ( ristikko-ovet sähkölukolla). Kyseltiin miten päin ja miten kovaa ajan autoni parkkiruutuun?

Parin kuukauden kuluttua tutkintajohtaja soitti minulle, että tulokset ja tutkinta on valmistunut. Sain kirjallisen ilmoituksen poliisilta, että kolarointi jäljet, paikat ( minun autossani korin sivulla keskellä viilto ja naapurini autossa pyöreä jälki puskurin keskellä takana, niin kuin olisi vasaralla lyöty ) ja maalinäytteet eivät vastaa toisiaan. Päätös: En ollut syyllinen ja tutkinta loppuu. Korjautin autoni.

Taas kului kaksi kuukautta kunnes yllättäen poliisi ilmoittikin, että autoni tutkittaisiin uudestaan koska maalinäytteissä olevat maalit ( HUOM! ) voivat olla samanlaiset. Sanoin, että autoni on korjattu ja jälkiä ei ole enää. Poliisi sanoi, että ei se haittaa kyllä me kuvista nähdään missä jäljet ovat olleet ( tosi epäselvät kuvat, todennäköisesti ilman salamaa otetut ). Poliisi otti näytteet: maaleista, renkaista, kuvasi autoni joka puolelta ja autostani otettiin pois punnitusta varten jopa ostamani patonki. Poliisilla oli mukanaan viisi avustajaa ja kaikki isoja satakiloisia miehiä sullottiin autooni ja taas punnittiin. Kaverini kuulusteltiin ja minut kuulusteltiin siis jo kolmannen kerran.

Poliisi sanoi, että koska jälkien korkeudet eivät pidä paikkaansa he epäilevät, että autoni on voinut vauhdikkaassa ajossani autotalliin iskun voimasta naapurin autoon hypätä ilmaan ja osua näin naapurin autoon. Hän sanoi, että nyt on kyllä parempi että tunnustatte heti rikoksenne ja syyllisyytenne. Hän puolestaan jättää jutun tutkinnan kesken, ei vie sitä syyttäjälle, eikä anna sakkoja minulle tapahtuman johdosta. Vakuutusmaksuni tosin nousevat kun bonukseni ( 70% ) tippuu. Sanoin, että autoni painaa 1,5 tonnia ( iso Volvo ) ja se ei kyllä hyppää missään vauhdissa varsinkaan autotallissa toisten autojen päälle. En ole syyllinen ja enkä ala valehtelemaan asiassa, koska olen syytön ja lisäksi olen ollut poissa koko autotallista. Lisäksi jos valehtelisin vakuutusyhtiölleni syyllistyisin vakuutuspetokseen. Poliisi sanoi, että kertomustanne voidaan vielä muuttaa. Ei kuulema haittaa?

Kuulustelussani ihmettelin, että missä laboratorio tulokset autotallin lakaisu näytteistä ovat ja naapurini autosta otetut maalinäytteiden tulokset? Poliisit katselivat toisiaan ihmeissään ja sanoivat sitten viimein, että he eivät ole varmaankaan muistaneet tutkia niitä. Mitä ihmettä? Missä näytteet ovat? Mistä tulokset tulivat? Poliisien keksintöäkö: väittää mitä nyt milloinkin sattuu päähän pälkähtämään?

Olin siis väitettynä kolaroinnin tapahtuma hetkenä toisella paikkakunnalla ( kaverini todisti kuulusteluissa asian ), jäljet ja väri, laboratoriotutkinta autostani, mikään poliisin esittämä syytös ei pidä paikkaansa, mutta…..poliisien tutkimukset jatkuvat yhä…..ja minä olen palkannut itselleni varatuomarin ajamaan asiaani.

Lisätty: 22.04.2009 - 23:04

Lisäksi poliisilla ei ole todistajaa siihen, että olisin ollut rikospaikkakunnalla tai että joku olisi nähnyt kolaroinnin tapahtuneen? Ei edes kolhitun auton omistaja tiedä tapahtumasta mitään?

Lisätty: 22.04.2009 - 23:11

Miten poliisi saa todellisia rikollisia, murhamiehiä ja tappajia kiinni ja vielä selvittää tapahtumat, niinkuin ne todellisuudessa ovat tosiasioiden ja todisteiden valossa?

Lähteet:
Minun sukulaiseni on entinen lääninsyytäjä. Ihmetteli miten tällaista voi tapahtua?

Kysyjän kommentti

Kirjoituksesi oli hämmästyttävä. Kaikkea sitä tapahtuukin. Kiitos vastauksestasi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 22.04.2009 - 19:52

Eikös ne pyritä aina sijoittamaan pariksi siten ,että toinen osaisi kirjoittaa ja toinen lukea.
Että kai siinnäkin ammatissa hieman älykkyytäkin ainakin pitäisi olla.
Kun katsoo ohjelmia,esimerkiksi sitä kun repivät niitä vanhuksia siellä Espoossa omasta kodistaan, niin tuli tosiaan mieleen esittämäsi kysymys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 19:59

Katso vastaukseni tähän kysymykseen. ;-)))
www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/11541
Olen sanaton vielä kymmenien vuosien jälkeenkin.
Minulla on nykyisin useita poliisi-ystäviä, osa hyvinkin korkeassa asemassa, mutta tuota en ole kertonut kuin yhdelle, eikä hän uskonut vaan suuttui, että mitä minä tuollaisia valehtelen? Vaan kun tarina on tosi, niin minkäs teet? ;-)

Miten poliisi saa talousrikollisen kiinni, ellei ole huippupätevä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 20:08

Ei kai ainakaan paljon viisaampi mitä heidän asiakkaansakaan, pieni ero voi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 22.04.2009 - 20:11

Noh kunhan osaa hoidella hommansa hyvin ja oikeudenmukaisesti niin riittää minulle. On sitten viisas tai aivan jotain muuta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 20:13

Sitä en tiedä pitääkö poliisin olla viisas?
Nykyinen vaimoni on eläkkeellä oleva poliisi ja on kyllä yliopiston käynyt ja vielä aika hyvillä arvosanoilla läpi mennyt, sekä oli komissaariona, joten on pitänyt ainakin jotain tietää!
Nykyään on aika vaikeat pääsykokeet jo poliisiinkin, joten en usko noihin entis ajan vitseihin niin suuresti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.04.2009 - 20:17

Tervettä järkeä ainakin pitää olla, eikä se viisauskaan pahitteeksi ole. En ole henkilökohtaisesti ainakaan vielä tavannut tyhmää poliisia, vaan päinvastoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 20:22

Työ vaati varmast paljon järkeä ja ennen kaikkea tunneälyä.Viisaus on suhteellinen käsite joka mielestäni on mahdollista vain pitkän elämänkokemuksen jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 21:25

joo niissä asioissa mitä se hoitaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 21:28

Ei poliisin tarvitse olla sen viisaampi kuin kenenkään muunkaan ihmisen. Kokemus ja rohkeus sekä jonkinlainen ihmistuntemus ja empatia ovat varmasti tärkeitä asioita poliisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 21:42

Ainankin poliisien jotka tutkivat talousrikoksia täytyy olla myös fiksuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.04.2009 - 22:05

Kunhan hommansa osaa, niin silloin on riittävän viisas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 22:07

ei viisas mutta ammattitaitoinen ja rehti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 22:19

Sattuu tuo aviosiippa olemaan rikospoliisi ja hän on erittäin viisas mies.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 23:53

Ei ole pääsyvaatimuksissa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 00:19

Vähän viisas piisaa, kuten muihinkin ammatteihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 00:34

en ole vielä viisasta poliisia tavannut,ei kai viisaat mene töihin niin pienellä palkalla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 08:32

Rikospoliisi edesmennyt setäni kertoi eläkkeellä ollessaan hyvän jutun. Oli lisäansioita hankkimassa firmassa joka asensi ja huolsi pankkien turvajärjestelmiä. Ne työt tehdään yleensä pankkien ollessa suljettuna siis öiseen aikaan.
Eräs yö tullessaan haalarit päällä pankista tapasi miehen jonka hän oli toimittanut "kivensisään" poliisina ollessaan. Mies oli myös käynyt pankeissa öiseen aikaan. Hän oli jo kakkunsa syönyt ja käveli vastaan. Kun vanhat liiketuttavat tapasivat toisensa, siinä hangattiin kämmentä vastakkain ja vaihdettiin kuulumiset.
Entinen asiakas kysymään että oletko entisissä hommissa? Setäni vastasi; etten ole ollut vuosiin, olen siirtynyt kassakaappialalle, huumormies kun oli. Kaveri siihen, ei olis uskonut sinustakaan, onko poliiseilla tosiaan niin huonot palkat ja nykäsi kätensä irti ja lähti ettei leimaannu, kun oli kaidalla tiellä. Setäni lopetti lisäansioiden hankkimisen siihen paikkaan kun konnatkin kauhistuvat. Poliisin viisaudesta jokainen saa olla mitä mieltä haluavat, sillä nykyisin "konnatkin" ovat valkokaulusluokkaa.

Lähteet:
www.veteraanienperinto.fi/su...panen1.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 09:08

Ei tarvitse kovinkaan kaksinen pärjätäkseen teikäläisten tielläliikkujien kanssa (vrt. kysymyksesi puhallutuskokeestasi).

Yleensä ottaen varmasti pärjäävät tässä yhteiskunnassa, noita 'legenda-tarinoita' löytyy yhtä hyvin opettajista, papeista, tuomareista, lääkäreistä jne. eivätkä ne kerro yhtään mitään ammattikunnan fiksuudesta noin yleensä.

(ps. Ramsekselle kiitos tunnustuksesta että kelpaisin tähänkin hommaan)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 17:13

Ei niiden tarvii kovin fiksuja olla, tietysti olisi hyvä jos he olisivat neuvottelutaitoisia. Univormu nostaa keltaista nestettä hattuun.