mitä kaikkea kissa saa syödä / mitä ei saa syödä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 22.04.2009 - 13:13

Siitä on niin kauan kun meillä oli kissa, joten en muísta mitä kaikkea syötin. Mutta tuolta löydät rivitolkulla asiaa ruokinnasta. Toivottavasti selviää.

Lähteet:
www.ipsitilla.fi/Ruokinta/ruokinta.htm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.04.2009 - 13:14

Kahden kissan omistajana sanon, että kaikkia kaupoissa myytäviä kissanruokia voi huoleti antaa, lisäksi kalaa keitettynä, jauhelihaa, sisäelimiä joskus hiukan makkaraa ja kesällä omatoimisesti napsivat mökillä hiiriä ja myyriä välipaloikseen.
Viili, maito ja raejuusto maistuvat myös ainakin meidän kisuille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 13:18

Minulla on 2 kissaa, leikattuja tyttöjä ja ne kyllä päättää itse mitä syövät, purkki ruokaa pitää vaihdella samoin kuivaruoka, maitoa ja raikasta vettä on aina tarjolla. Olen niille kaikkea antanut mitä itsekin syömme ja toinen pitää perunamuusista paljon, ja toinen keittokinkusta. Raakaa kalaa ei saisi leikatuille kolleille paljon antaa koska niille muodostuu virtsakiteitä ,on kivuliasta ja verta vitsassa, oma kokemus aikaisemmasta kollikatista. Ei kissoille ole niin paljon rajoituksia kuin koirille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 13:20

Mökillä meille tulee kulkukissoja kärkkymään ruokaa. Kompostista katoaa kaikki.
Eiköhän kissa itse tiedä parhaiten mikä sille maistuu? Kotikissat aikoinaan oppivat mahdottoman krantuiksi ruokansa suhteen. Kotimaiset pöperöt eivät oikein kelvanneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.04.2009 - 13:23

Kissa ei yleensä syö sille sopimatonta ravintoa.
Muistuttaisin nyt näin pesimäajan alussa kissan omistajia sellaisesta asiasta, että: Kissa on irrallaan peto, joka ei tapa vain syödäkseen, vaan se tappaa poikueet linnuilta ja oravilta ihan huvikseen viimeistä päätä myöden, jos se vain saa kiinni.
Pitäkää siis lemmikkinne kytkettyinä pesintäaikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 13:41

Mun kollipojalle aiheutti teollinen purkkiruoka munuaisvauriota,koska siinä liikaa proteiinia.Sai monta ihanaa ja erinomaista elinvuotta lisää erikoisruualla.Nyt ehkä syöttäisin varovaisemmin seuraajalle(tulee vielä taloon ;-)purkkiruokaa ja tekisin jotain itse eli vähempi proteiinista elantoa kisulille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 14:00

Meidän kissoille syötetään kuiva muonaa. kissojen purkkiruokia. välillä ostetaan tuoreita pikkumuikkuja jotka ovat todella meidä kissojen mieleen. nyt kesällä taitaa ruokaa jo löytyä kissoille ulkoa. tahtovat syödä lintuja, myyriä, hiiriä, oraviakin. Kanan luita ei kissalle suositella. mutta meillä kissat eivät syö mitään mistä ne eivät tykkää. kaikki kuiva muonatkaan eivät kelpaa jokin tietty merkki käy. mutta ei mikään rainbow merkki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 14:19

meillä kissat onni ja otto ovat niin nirsoja , että saan heittää komppariin melkein joka purkista tai pussista , kun ei kelpaa, katkaravut ja sei raakana ovat herkkuja, mutta ne ovat vaun 1x viikossa...kuiva ruokaa on 3 eri sorttia kipoissa ja tuoretta vettä aina....en kylläkään osaa sanoa , mikä opis se joka ei kelpais, kun nuo kaksi niin nirsoja , et ei kelpaa vaikka mitä kannan kaupasta...sanoinkin niille, et tulkaa äipän kans kauppaan ja valkatkaa omat ruokanne, kyllä minä maksan.mutta jos ollaan oltu päivä pois ja tullaan myöhään illa, niin varmastti on ahmittu kaikki kipot tyhjiksi, mielenosoitukseksi...että täällä sitä vain pidetään nällässä...joten en ymmärä kissoi vaik niitä on jo 25v meillä ollut...pienin tauoin ...kun luulut, et en jaksa niitä ronkeleita, mutta ne tuovat päivään pajon enenmän iloa, kuin harmia ruuasta..eikä nuo kylläkään näytä aliravituilta..ei... päin vastoin....

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 22.04.2009 - 17:45

Miun kissat eivätm itään sopimatonta edes suuhunsa pistä mutta esm tietyt kasvit ovivat olla vaarrallisia kissoille, niistä kannattaa ottaa selvää, maito ei ole hyväksi kissalle, vaikka moni niin luulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.04.2009 - 20:13

Kissa ei saa syödä sokeripitoisia ruokia eikä suolaisia ruokia. Miun entinen kissa söi suklaata heti kun silmä vältti, ja sairastuikin munuaistautiin pahasti. Raa`asta kalasta tulee helposti matoja. Keitän kissan kalat. Veden lisäksi annan CatMilkiä. Se on kissoille tehty maito. Muuten syötän purkkiruokia, kissan naksuja, jauhelihaa, raakaa kananmunaa, lihasuikaleita. Aika ronkeli on ruokansa suhteen, mutta syö, kun on tarpeeksi nälkä. Purkkitonnikala (kissoille tarkoitettu, jossa ei ole suolaa) on Oton erikoista herkkua. Kasvien kanssa on oltava varovainen. Pureskelevat lehtiä, ja jotkut kasvit on myrkyllisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 20:40

Riippuu siitä tarkoitatko ruokia vai kasveja vai ihan yleensä kumpaaki.
Hedelmää voi antaa sillo tällö pienen lohkon.
Kasviksista saa kuituja ja vitamiineja mut ne pitää kypsentää ja hienontaa (kesäkurpitsa,kukkakaali,papu,parsa,parsakaalin kukinnot,peruna,persilja,pinaatti,porkkana).
Kypsennetyistä viljatuotteista (leipä,puuro,luonnonriisi,makaroni ja erilaiset murot) antaa energiaa.
Kalat ja jauheliha kypsennettynä tai jos antaa raakana ni sit pakastimen kautta.
Voita on myös hyvä antaa sillo tällö.
Kissalle on hyvä antaa noita sen purkki ruuan lisäks,ku niis kaupan ruoka purkeis ei oo kaikkia kissan tarvitsemia vitamiineja ym.
Täytyy ottaa myös huomioo onks aikuinen kissa vai pentu.Pennulle kaikki pitää jauhaa paljo pienemmäks ja sille on junior ruokaa.
Meil Sulo on pistelly hyväl ruokahalul poskeesa samaa mitä iteki syön ja nyt totutellaa pikkuhiljaa aikuisten sapuskaan.
Kaveis kissa vaistoo mikä on myrkyllinen eikä siihen puutu.
Pennulle voi antaa kaupas myytävää kissan maitoa,joka on siis lisäravintoa.Aikuiselle kissalle maito ei oo nii välttämätöntä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 01:21

Kissa voi periaatteessa syödä varmaan vaikka sun mitä, mutta eri asia käytännössä on se, että mikä sille on tarpeellista ja terveellistä!

Kissa on lihansyöjä. Kissalle voi siis varsin mainiosti tarjota esimerkiksi raakaa lihaa: jauhelihaa, lihasuikaleita, possun sydäntä, sisäelimiä (harvemmin!). Lisäksi kalaa on hyvä antaa sillon tällön; toiset kissat pitävät kypsytetystä, toiset raa'asta. Raakaa kalaa voi antaa, kunhan tarkistaa mitä kalaa voi raakana antaa (eli ei sisällä matoja/loisia).

Lihan ja kalan lisäksi kissalle voi antaa kuivamuonaa ja parhaimmat vaihtoehdot löytynee eläinliikkeistä, ei tavallisista ruokamarketeista. Lisäksi eläinliikkeistä (ja marketeista) löytyy erilaisia märkäruokia - markettien märkäruuat eivät yleensä ole niin terveellinen vaihtoehto kuin eläinliikkeistä ostetut.

Juomaksi kissalle riittää vesi ja sitä pitäisi olla aina saatavilla. Maitoa aikuinen kissa ei tarvitse vaan useimmat kissat saavat maidosta jopa vatsavaivoja.