sokeat lenkillä..

meijän lähistöllä asuu yksi sokea nainen, jonka nään usein yksin lenkillä.. tänään rupesin miettimään, että mistä se tietää mihin se kävelee ja miten se löytää takaisin kotiin..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 21.04.2009 - 18:51

Opettelu se on avainsana tässäkin asiassa. Kulkureitit käydään niin usein läpi, että osaisi ne kulkea vaikka unissaan. No ehkä hiukan liioiteltu, mutta näin se käytännössä menee.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.04.2009 - 16:59

sokeat on eteviä tietämään missä ovat.Mulla oli sotasokea setä,häntä ei saanut eksytettyä millään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 17:27

Näkövammaisilla toimii kaikki muut aistit todella hyvin. He tunnistavat äänistä, hajuista yms. ja ovat laskeneet esim. askeleet paljonko on tiettyyn paikkaan, missä käännytään jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 18:18

Just niinkuin Mariaana sanoi, kun yksi aisti heikkenee, niin toinen kehittyy. Aluksi on varmaan vaikeata, mutta saman reitin varsi käy tutuksi. Meidän ohi kävelee myöskin yksi sokea nainen ja hän näyttää selviytyvän tosi hienosti käyttäen valkoista keppiään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 19:11

keppikin toimii hyvänä tunnusteluapuna, ettei kompuroi tms

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 19:48

Täällä meilläpäin on sokea iäkäs mies hän lenkkeilee joka päivä pitkät matkat, hänellä on koira joka opastaa, en tunne koiran rotua mutta kyllä hän viisas on, esim. tietä ylittäessä koira pysäyttää hänet. Kun tie on vapaa silloin lähtevät kävelemään.

Lähteet:
Oma näkemys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 19:51

Päivittäin näkee suuremmissa kaupungeissa näkövammaisia ihmisia ilman apua liikenteessä. Keppi ja korvat ovat tuntosarvina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 21:17

Sokealla on kuulemma muut aistit vahvoja,kun silmät eivät näe.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 23:16

Joo kai niillä on muut aistit todella paremmat kuin meillä. minä luulisin että ne eksyy pian väärälle tielle ja menee väärän asuntoon. aika hullua jos ei ole näkevää ihmistä tai opas koiraa mukana lenkillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 01:19

Sokeatkin voivat nähdä hämärästi. Heidän muut aistit ovat parempia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 08:26

saattaa olla ,että näkee jollin ihan pienellä kentällä tai pisteen verran vaikka onkin valkoinenkeppi...olen myös ihmetellyt, kun joka päivän nään meilläkin täällä näkövammaisen yksin kävelevän ja pitkiä lenkkejä tekevän säällä kuin säällä ..keppi on hänenkin oppaansa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 09:11

Näkövammaisten muut aistit ovat kehittyneet voimakkaasti ja hän on opetellut tuon lenkin ensin avustajan kanssa.