Mikä on pyykinpeuaine millä pesette pyykit? Entä lämpötila missä asteessa? Itse pesen kirjopyykin 40 asteessa ja 60 :ssa lakanat

jos pyykki on likasempaa niin kirjopyykit myös silloin pesen 60 asteessa.

Avainsanat: pyykin pesu missä asteessa ja millä peuaineella?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2009 - 10:01

pesu aineet vaihtelee, mitä miloinkin, mutta aina pesen 40 asteessa, vaatteet eivät ole niin likaisia, tarvis korkeampia lämpötiloja, joissakin kuten peitot tyynyt petarit pesen kyllä 60...-asteessa

Kysyjän kommentti

KIITOS VASTAUKSESTA KAVERI. minullakin pesu 40 astessa kirjopyykit ja lakanat 60 asteessa. peuaine ariel nestemäinen tai sit serto color. tarjouksessa ostan mikä on edullisinta yleensä ostan. mutta kuitenkin sellaista millä saa lian lähtemään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 21.04.2009 - 09:59

Kyllä minä vähän katson mitä vaatteen pesulapussa sanoo lämpotilaohjeeksi ja sen mukaan pesen. Mutta yleisesti on 60 asteinen pesuohjelma. Joskus lakana- ja pyyhepyykki saa niskaansa 90 asteisen veden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 10:08

Melkein voisin sanoa,että EI KOSKAAN yli 40,mutta pari kertaa on lipsunut 60,siksi en kuumemmassa,koska nykyihminen suihkuaa ym. niin usein,että pyykki ei voi olla todella likaista,mun mielestä riittää 40 asteinen.
Pesuaineena joku kirjo-tai hienopyykkiin tarkoitettu pulveri.Nestemäisistä olen luopunut,maksavat turhan paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 10:16

Nestemäinen Omo Color,30:ssa asteessa -se on minun säästöni tähän ilmastonmuutokseen.Tulee ihan yhtä puhdasta kuin kuumemassakin vedessä.Huuhteluaineena käytän Comforsin Lily and Rosea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 10:17

Minun pesuohjelmani on harvoin yli 60 astetta.

Koneen ohjeissa sanotaan, että joskus pitäisi käyttää koneessa sitä korkeinta lämpötilaa eli 90 astetta koneen huollon takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 10:17

Neljässäkympissä tulee pestyä jokseenkin aina ja samalla kirjopesuohjelmalla.
Värit valikoin tarkkaan, sillä niin monesta kalliistakin tekstiilistä lähtee väriä ainakin ensimmäisillä pesuilla.
Pesuaineet ostan lähikaupastani, eli Lidlistä.
Pyykin pesu on mukavaa ja helppoa, mutta silityksestä en pahemmin pidä. Pyrinkin ostamaan tekstiililejä jotka eivät silitystä kaipaa.

Lisätty: 21.04.2009 - 10:20

Pölypunkit ovat kuulemani mukaan hävinneet Suomesta, joten pesu 90 asteessa lienee ainakin niiden takia turhaa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 10:26

Ariel - jos sitä vaan löytyy
(voitti muuten kuningaskuluttajan testin jokin aika sitten).
Yleensä vaatteet 60 astetta ja kirjopyykkiohjelma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.04.2009 - 10:35

40 ja 60 ovat yleisimmin käytetyt ohjelmat joissa pesen. Pesuaineena käytän yleensä sitä halvinta mitä sattuu kaupassa olemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 10:51

Omo coloria käytän. Pesen yleensä 40 ja 60 asteessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 14:50

Ohjeen mukaan, myös pesuaine

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 14:51

Käytän Omoa pulverina. Joskus tulee ostettua Pirkka Cororia. Yleensä pesen kirjavat ja vähemmän likaiset neljässäkympissä, muut kuudessakympissä, mutta pari kertaa vuodessa pesen valkeita lakanoita yhdeksässäkympissä. Pesukonevalmistajat ja norjalainen kuluttajalehti 'Forbrukerrapport' suosittelevat tapaa, koska vasta 90 asteen vesi poistaa koneesta sinne alemmissa lämpötiloissa keryneen rasvan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 15:27

Pesuaineeni on fosfaatiton ja zeoliititon pesuaine ja huuhteluainetta käytän lähinnä pyyhkeisiin ja lakanoihin. Fosfaatille olen muutenkin allerginen eli kutisen kamalasti jos sitä käytän. Pesen vaatteet aina ohjeen mukaan ja oman värisensä tietenkin erikseen, joskus kun on tullut vahingossa värjättyä vaatteita.. 90-asteista en koskaan käytä, eihän nykytekstiilejä tarvitse sellaisessa astemäärässä pestä, paitsi kerran vuodessa pesen koneen tyhjänä pesuaineen kanssa sen puhdistaakseni. Yksi fiksaatio on; pesen sukat aina 60:ssä, oli ohjeessa mitä hyvänsä. Mistä lie sekin tullut?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 21:56

Yleensä pesen pyykit 40-asteessa. Joskus lakanat 60 -asteessa. Pesuaineena käytän aina hajusteettomia aineita, kuten esim LV tai Mini risk. Pakko käyttää ja katsoa tarkkaan kaupassa jos uutta ainetta valitsen, koska olen niin allerginen, että muuta en voi käyttää. Tulee muuten kauhea kutina ja tuoksuista tulee myös nuhaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 12:00

Omo color sensitiiv on minun pyykkipulverini,käytän myös samaa merkkiä nestemäisenä paremmille puseroille hameille ja housille,lämpötilat ovat 30,40,ja 60.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 22.04.2009 - 17:26

omoa käytän ja 40 asteessa yleisimmin peseskelen vaatteet.