montako venäläistä asuu suomessa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.04.2009 - 00:48

Historia

Suomen suurruhtinaskuntaan muutti venäläisiä sotilaita noin 40 000, siviilityöläisiä ja liikemiehiä noin 6000. Kun Suomi itsenäistyi, useimmat sotilaat karkotettiin.[7] Liikemiehiä jäi Suomeen, esimerkkinä Sinebrychoffit.

Vallankumouksen jälkeen aatelisia ja upseereita, sekä heihin sidoksissa olleita ihmisiä tuli Suomeenkin pakolaisina. Suurin pakolaistulvan vuosi oli 1922, jolloin heitä oli Suomessa noin 33 500 henkilöä. Osalla heistä oli pitkään Nansen-passi. Myös Kronstadtin kapinan matruuseja ja upseereita pakeni Suomeen kapinan jälkeen, yhteensä noin 1600 matruusia jäi Suomeen.

Toisen maailmansodan alkaessa Suomessa oli noin 15 000 venäläissyntyistä henkilöä, joista osa siirrettiin vankileireille. Suomen kansalaisuuden saaneet asekuntoiset ja -ikäiset venäläismiehet palvelivat sodan aikana Suomen armeijassa.

Neuvostoliiton hajottua maiden välillä ollut suuri elintasokuilu houkutteli aluksi venäläisiä vierastyöläisiksi ennenakaikkea pienipalkkaisiin töihin. 1990-luvun aikana muuttomäärä kasvoi. Ensisijaisesti Suomeen muutti ns. paluumuuttajia, joilla ainakin yksi perheenjäsen oli suomalaista sukujuurta. He mainitsivat haastattelussa muuttosyiksi paremman elintason, sukulaiset ja paremmat tulevaisuudennnäkymät.[8] Olojen vakiinuttua varakkaat venäläiset ovat alkaneet rakentaa huviloita ja pysyviäkin asuntoja etenkin Itä-Suomeen, josta voivat käydä töissä lähialueilla.[9]/tämä wikistä

-väestörekisterin vanha tieto 31.12.2001 on 22.684

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 20.04.2009 - 23:51

Huolestuttavan paljon, kohta varmaan "Putiinin porukka" rupeaa kyselemään heille tasa-arvoisia oikeuksia, kuten Virossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 07:56

jos tätä vauhtia mennään niin kohta saman verran kun suomalaisia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 08:10

Viimeisen 200 vuoden aikana venäläisiä on muuttanut Suomeen useissa erissä ja erilaisista syistä. Venäjän vallankumouksen jälkeen Suomeen tulleet venäläiset pakolaiset ja heidän jälkeläisensä lukeutuvat Suomen perinteisiin vähemmistöihin, ja heitä on nykyisin noin 5000.[1] Uudempi venäläisten laajamittainen maahanmutto alkoi 1990-luvun alussa Suomen päätettyä kohdella inkeriläisiä Neuvostoliiton kansalaisia paluumuuttajina heidän suomalaisten sukujuurtensa perusteella. Venäläisten muutto Suomeen kiihtyi Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen 1991. [2]
Venäjän Suomen suurlähetystön mukaan Suomessa asuu venäjää äidinkielenään puhuvia noin 50 000 henkilöä.[3] Tilastokeskuksen mukaan inkeriläiset ja suomensukuisten kansojen edustajat muodostavat lähes puolet venäjää puhuvien ryhmästä Suomessa[4]. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2007 Suomessa asui 26 211 Venäjän kansalaista,[5] joista osalla on kaksoiskansalaisuus. Näiden lisäksi on Suomen kansalaisuuden saaneita ja Viron venäläisiä. Kaksi yleisintä muuttosyytä ovat avioituminen ja inkerinsuomalaisten paluumuutto.[6]
[muokkaa]

Lähteet:
Wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 08:30

Liian monta !!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 08:41

Tarkkaa määrää en tiedä, mutta aivan liian monta mielestäni. Asuminen keskittyy myös liiaksi määrätyille alueille.

Lisätty: 21.04.2009 - 14:54

Vallankumouksen jälkeen tänne onnistuneesti paenneet emigrantit ovat ihan eri asia kuin "neuvostovenäläiset".

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.04.2009 - 09:00

Jos käännetään kysymys toisin päin, niin vastaus olisi huomattavasti vähemmän kuin venäläisiä Suomessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.04.2009 - 09:22

Valtakieli näyttää olevan ainakin Joensuun prismassa ja lidlissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 10:05

Tosi paljon.Alkavat jo Suomen uudelleen valloituksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 10:09

liiian monta tosiaan....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 10:23

paljon mutta minun tuntemani venäläiset ovat ihan kunnon väkeä:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 14:56

Liian vähän. Ehdottomasti tarvitaan lisää, heitähän on vain parikymmentätuhatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 22:56

Noin 50% virallisen luvun päälle.