Milloin alkaa narttu koiran juoksuaika (Cotton)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2008 - 19:18

Monilla ihmisillä on sellainen käsitys, että koirien juoksuajat ovat kesäisin ja syksyisin. Näin asia ei ole, vaan juoksuaika on täysin koirakohtainen. Nartun ensimmäinen kiima tulee 6-10 kk iässä, mutta vaihteluraja on aina kahden vuoden ikään asti. Kiima toistuu kerran ilmaannuttuaan säännöllisesti ja selvästi todettavana. Narttu tulee juoksulleen 2 kertaa vuodessa. Sukukypsäksi narttu tulee siinä 1- 1,5 v. iässä, jolloin se on riittävän hyvin kehittynyt. Jos narttu ei ole tullut kiimaan 1,5 v. mennessä, on sen hormonitoiminnassa jotain vikaa. Narttu voi tulla kantavaksi ainoastaan kiiman aikana. Odotettavissa olevan kiiman ensimmäiset oireet ovat nartulla tihentynyt virtsaamistarve ja normaalia suurempi kiinnostus toisten koirien jättämiin merkkeihin. Esikiiman aikana nartun sukupuolielimet valmistautuvat paritteluun ja sitä mahdollisesti seuraavaan kantoaikaan. Häpy turpoaa ja siitä valuu verensekaista limaa. Toisilla nartuilla häpy turpoaa jo joitain päiviä ennen kuin vuoto alkaa.

Lähteet:
Hirvikoira-lehti 4/94

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2008 - 21:00

Eläinten kiima-ajat ovat sidoksissa vuodenaikojen valoon ja lämpöön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.02.2009 - 15:59

Lähteet:
red tube