Voiko tartuttaa vesirokkoa jos ei itse ole sairas mutta asuinkumppani on?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 17:56

Vesirokon itämisaika on 7-21 vrk ja se voi tarttua muutama päivä ennen näppyjen ilmaantumista. Kun näppylät ovat kuivuneet, tauti ei enää tartu. Arvethan usein näkyvät vielä viikkoja paranemisen jälkeen, mutta ne eivät siis tartuta, vaan tarttuminen päättyy kun näppylät ovat KUIVUNEET, eivät täysin hävinneet näkyvistä. Jos pitäisi odottaa, että näppylät eivät enää punoita, lastahan joutuisi pitämään kotona joskus jopa kuukauden. Vesirokko ei ole niitä kaikkein pahimpia tarttumaan, eikä välttämättä tartu esim. päiväkodista, vaan tarvitaan suhteellisen vahva altistus. Yleensä sisarussarjasta viimeisenä sairastuva saa kaikkein pahimman taudin, koska on saanut vahvimman altistuksen sisaruksiltaan oltuaan monta viikkoa tautisten vaikutuspiirissä.
Omien lasten kanssa oltiin joskus kylässä perheessä, jossa osa lapsista sairastunut edellisenä päivänä, eikä kumpikaan saanut tautia.
Vesirokkorokote tehoaa, jos annetaan 72 tunnin sisällä altistumisesta. Voi olla että tauti tulee, mutta huomattavan lievänä, usein kuitenkaan tautia ei tule ollenkaan, koska itämisaika on niin pitkä, että rokote ehtii tehdä suojan ennen taudin ilmenemistä.

Tuosta päätellen tartunnan vaara on pieni.

Lähteet:
lainaus jostain keskustelusta, kirjoittanut "Terkka"

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 18:34

Vesirokko ei ole helppo tarttumaan muihin ihmisiin ja jos olet sairastanut sen aikaisemmin se ei enää tartu sinuun.

Lähteet:
On omakohtaista kokemusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.04.2009 - 18:41

Joka kirjoituksessa jonka luin, sanotaan että vesirokko tarttuu erittäin helposti. Mutta sinulla kun se on jo ollut, ei tartu enää. Olettaisin kuitenkin että voit tartuttaa muita. Siitä ei kyllä löytynyt yhtään mainintaa missään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 19:59

Jos olet sairastanut vesirokon jo aikasemmin, niin se ei tartu, mutta jos et ole sairastanut niin se voi tarttua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 22:17

ai että sä tartuttaisit koska sun kumppanilla on? en usko

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 00:52

Voit olla kantaja ja tartuttaa muita, mutta turha pelätä. Vesirokko tulee ja menee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 10:43

Voi tartuttaa,jollet ole itse sitä sairastanut.